EDUCATION IN MOVEMENT: REPORT OF POPULAR EXTENSION EXPERIENCE

EDUCATION IN MOVEMENT: REPORT OF POPULAR EXTENSION EXPERIENCE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2021v30n1.54282

Keywords:

Countryside education, Popular social movements, Inequality and social justice, Agroecology

Abstract

This article is a report of an experience from the event of extension of education in movement: education in the country side and social movements, held in June 2019, in the Campus of Mata Norte of the University of Pernambuco (UPE), linked to the disciplines of education on the country side and education and social movements, of the pedagogy course, supported by a group of studies of the field. It was carried in a partnership with the regional management of education (GRE) of Mata norte, the academic center of pedagogy (CAPed) and the national program of training of basic education professors (PAFOR). The objective was to reflect about the thematic of globalization and virtualization, considering advances, setbacks and perspectives due to the current political scenario of the country. It counted with the participation of guests of popular social movements of Pernambuco that developed a critic organic reflection. The event contributed to fortify the approximation of UPE with the causes and perspectives of popular movements, and the direct encounter of the students and the popular leaders, collaborated to sensitize the professors about the latent matters that concern the country side individuals, for example the promotion of agroecology, of education and citizenry in the combat of social inequality and injustice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Volmir José Brutscher, Universidade de Pernambuco (UPE)

Possui graduação em Filosofia, pelo Instituto Superior de Filosofia Berthier e Universidade de Passo Fundo (1997), e em Pedagogia, pela Faculdade Geremário Dantas (2017), mestrado em Educação pela Universidade de Passo Fundo (2004) e doutorado em Educação pela Universidade Federal da Paraíba (2017). Tem experiência profissional na área de gestão da educação em saúde e na área de ensino superior. Na graduação, destacam se as disciplinas de Metodologia Científica, Estudos Filosóficos, Filosofia da Educação e Educação de Jovens e Adultos; na pósgraduação, Direitos Humanos e Cidadania e Gestão de Sistemas e Serviços de Saúde. Também tem experiência em Educação Popular, centralmente em controle social das políticas públicas, com ênfase em saúde.

Hérika Costa Praia, Universidade de Pernambuco

Mestra em Educação (UPE). Pesquisadora e militante da Educação do Campo.

Áurea Galdino de Lima, Universidade de Pernambuco

Mestra em Educação (UPE), Pesquisadora, Secretária Municipal de Educação e professora da Rede Estadual de Educação.

References

ARROYO, Miguel. Políticas de formação de educadores do campo. Cad. Cedes, Campinas, vol. 27, n. 72, p. 157-176, maio/ago. 2007.

ARROYO, Miguel; FERNANDES, Bernardo. A educação básica e o movimento social do campo. Brasília, DF: Articulação Nacional Por uma Educação Básica do Campo, 1999. Coleção por uma Educação Básica do Campo N 2. Disponível em:

<http://portal.mec.gov.br/secad/arquivos/pdf/educacaodocampo/edbasicapopular.pdf:>. Acesso em 16 de Janeiro, 2021.

ARROYO, Miguel; CALDART, Roseli; MOLINA, Monica. Por uma Educação do Campo. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm>. Acesso em: 28 dez. 2020.

BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Emenda Constitucional nº 95/2016. Altera o Ato das Disposições Constitucionais Transitórias, para instituir o Novo Regime Fiscal, e dá outras providências. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/Emendas/Emc/emc95.htm>. Acesso em: 29 fev. 2020.

BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Lei nº 9.394, DE 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso em: 28 dez. 2020.

BRASIL. Decreto nº 7.352, de 4 de novembro de 2010. Dispõe sobre a política de educação do campo e o Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária – PRONERA. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/docman/marco-2012-pdf/10199-8-decreto-7352-de4-de-novembro-de-2010/file>. Acesso em: 28 dez. 2020.

BRASIL. Secretaria de Educação Continuada Alfabetização e Diversidade (Secad). Programa Nacional de Educação Integrada com Qualificação Social e Profissional para Agricultores/as Familiares - Programa Saberes da Terra. Brasília, DF: MEC/ Secad, 2008.

BRASIL. CNE. Diretrizes Operacionais para a Escola Básica do Campo. Brasília, 2002. Disponível em: . Acesso: em 25 mar. 2012.

BRUTSCHER, Volmir José. Educação e conhecimento em Paulo Freire. Passo Fundo: IFIBE e IPF, 2005.

BRUTSCHER, Volmir José; SCOCUGLIA, Afonso Celso. Discursos da Educação Popular contemporânea: Encontros com Michel Foucault e Paulo Freire. João Pessoa-PB: Editora da UFPB, 2017.

CALDART, Roseli; PEREIRA, Isabel; ALENTEJANO, Paulo; FRIGOTTO, Galdencio. Dicionário da Educação do Campo. Formação de Educadores do Campo, Rio de Janeiro. Expressão Popular, 2012.

DULCI, Luiza. A juventude rural e o futuro da agricultura familiar no Brasil. Algo a dizer, edição 102, março de 2016. Disponível em: <https://www.algoadizer.com.br/edicoes/materia.php?MateriaID=1621>. Acesso em: 14 jan. 2021.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. 9. ed. São Paulo: Editora Paz e Terra, 2002c.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 35. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2003.

GIMONET, J. C. Praticar e compreender a pedagogia da alternância dos CEFAS. Tradução de Thierry De Burghgrave Petrópolis: Vozes; Paris: AIMFR, 2007. (coleção AIDEFA).

IBGE 2017. Resultados definitivos do Censo Agro. Disponível em: <https://censos.ibge.gov.br/agro/2017/>. Acesso em: 28 dez. 2020.

HOLLIDAY, Oscar Jara. Para sistematizar experiências. Tradução Maria Viviana V. Resende. 2.ed. revista. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2006.

MARCOCCIA, Patrícia Correia de Paula et al. Políticas públicas da educação do campo: desafios à formação continuada de professores. Disponível em: <https://anpae.org.br/iberoamericano2012/Trabalhos/PatriciaCorreiadePaulaMarcoccia_res_int_GT1.pdf>. Acesso em: 14 jan. 2021.

MOREIRA, Eduardo. Vídeo: Denúncia: o maior e mais destruidor plano já executado neste país, e que nos levará ao caos. Disponível em: <https://youtu.be/NYcgsSy9Tnk>. Acesso em: 29 de jul. 2020.

SILVA, Maria do Socorro. Da raiz à flor: produção pedagógica dos movimentos sociais e a escola do campo. In: Molina, M (org) Educação do campo e pesquisa: Questões para reflexão. Brasília: MDA, 2006, p.60-93.

SILVA, A. P. S.; PASUCH, J.; SILVA, J. B. Educação Infantil do campo. São Paulo:

Cortez, 2012.

SOBREIRA, Vinícius. Juiz autoriza despejo de terreno que sedia centro de formação do MST em Caruaru (PE). Brasil de Fato, 2019. Disponível em: <https://www.brasildefato.com.br/2019/09/05/em-ataque-ao-mst-incra-pede-despejo-na-zona-rural-de-caruaru/>. Acesso em: 08 de set. de 2019.

SOBRINHO, Wanderley Preite. Meio Ambiente: Número de agrotóxicos liberados no Brasil é o maior dos últimos dez anos, Do UOL, São Paulo, 28 nov. 2019. Disponível em: <https://noticias.uol.com.br/meio-ambiente/ultimas-noticias/redacao/2019/11/28/com-novas-aprovacoes-liberacao-de-agrotoxicos-ja-e-o-maior-da-historia.htm>. Acesso em: 30 jul. 2020.

TOZZI, Verônica. Se o campo não roça, a cidade não almoça! Se o campo não planta, a cidade não janta! Jornal Brasil Popular, 31 julho 2020. Disponível em: <https://www.brasilpopular.com/se-o-campo-nao-roca-a-cidade-nao-almoca-se-o-campo-nao-planta-a-cidade-nao-janta/>. Acesso em: 14 jan. 2021.

Published

2021-01-26

How to Cite

BRUTSCHER, V. J.; HÉRIKA COSTA PRAIA; ÁUREA GALDINO DE LIMA. EDUCATION IN MOVEMENT: REPORT OF POPULAR EXTENSION EXPERIENCE: EDUCATION IN MOVEMENT: REPORT OF POPULAR EXTENSION EXPERIENCE. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 30, n. 1, 2021. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2021v30n1.54282. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/54282. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

Dossier - Popular Extension