Contribuições do Programa Residência Pedagógica para as licenciaturas em Matemática

uma revisão sistemática da literatura

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.67447

Keywords:

Formação inicial de professores, Iniciação à docência, Residência Pedagógica

Abstract

The initial training of teachers for Basic Education in Brazil has undergone constant changes in educational policies with each government in order to improve it, resulting in the creation of teaching initiation programs so that undergraduate students can experience teaching as a profession, even during graduation and not only in the moments of supervised curricular internship. Thus, this study sought, as a general objective, to analyze the contributions of the Pedagogical Residency Program (PRP) to undergraduate courses in Mathematics from theses and dissertations that deal with this theme. To this end, a systematic review of the literature of theses and dissertations available in the Bank of theses and dissertations of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) and the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) was carried out, resulting in five dissertations that deal with the theme, according to the inclusion criteria delimited in this study. In summary, the data reveal a low academic production on the PRP and its contributions to undergraduate courses, but the analyzed productions present data that reinforce the importance of this program for the strengthening of these courses by promoting significant training experiences for future teachers in the face of the approximation between university and school. Despite the low production found, it can be affirmed that the PRP is important for undergraduate courses.

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Author Biographies

Mateus Gonçalves de Sousa, Instituto Federal do Ceará

Licenciado em matemática pelo IFCE- campus Cedro.

Efraim de Alcântara Matos, IFCE

Licenciado e Mestre em Matemática, Bacharel em Ciência e Tecnologia pela UFERSA. Mestre em Ensino de Matemática pela UERN. Doutorando em Ensino pela RENOEN - polo UFC. Professor de Matemática no IFCE-Campus Iguatu.

Antonio Marcos da Costa Silvano, IFCE

Doutor em Educação pelo Programa de Pós-graduação da Universidade Estadual do Ceará (PPGE/UECE) com ênfase em formação de professores de matemática e uso das tecnologias digitais. Mestre no Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Federal do Ceará (UFC -2011) e Especialista no ensino de Matemática pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA-2004), Especialista em Gestão e Avaliação da Educação pública pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF-2011) e licenciado em Ciências-Matemática pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA-2002). Professor efetivo do Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia do Ceará (IFCE) Campus Cedro, Diretor de Ensino - IFCE campus Cedro. Tem experiência na área de Educação e Matemática, com ênfase na formação de professores, Ensino e aprendizagem de Matemática, atuando principalmente no seguinte tema: Formação de professores, saberes docentes e conhecimento digital, educação matemática, didática e tecnologias digitais, álgebra, teoria dos números, estruturas algébricas, cálculo diferencial e integral, estatística, metodologia do ensino de matemática e laboratório de matemática. Líder do grupo de pesquisa em Ciências, Engenharia e Matemática (CIENMAT).

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Published

2023-12-18

How to Cite

GONÇALVES DE SOUSA, M.; DE ALCÂNTARA MATOS, E. .; MARCOS DA COSTA SILVANO, A. Contribuições do Programa Residência Pedagógica para as licenciaturas em Matemática: uma revisão sistemática da literatura. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 33, n. 1, p. e-rte331202404, 2023. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.67447. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/67447. Acesso em: 23 nov. 2024.