Contribuições do Programa Residência Pedagógica para as licenciaturas em Matemática
uma revisão sistemática da literatura
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.67447Keywords:
Formação inicial de professores, Iniciação à docência, Residência PedagógicaAbstract
The initial training of teachers for Basic Education in Brazil has undergone constant changes in educational policies with each government in order to improve it, resulting in the creation of teaching initiation programs so that undergraduate students can experience teaching as a profession, even during graduation and not only in the moments of supervised curricular internship. Thus, this study sought, as a general objective, to analyze the contributions of the Pedagogical Residency Program (PRP) to undergraduate courses in Mathematics from theses and dissertations that deal with this theme. To this end, a systematic review of the literature of theses and dissertations available in the Bank of theses and dissertations of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) and the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) was carried out, resulting in five dissertations that deal with the theme, according to the inclusion criteria delimited in this study. In summary, the data reveal a low academic production on the PRP and its contributions to undergraduate courses, but the analyzed productions present data that reinforce the importance of this program for the strengthening of these courses by promoting significant training experiences for future teachers in the face of the approximation between university and school. Despite the low production found, it can be affirmed that the PRP is important for undergraduate courses.
Downloads
References
BARBOSA, T. C. L.; COSTA, E. A. S. Formação continuada: contribuições para práxis docente do professor das séries iniciais. Humanidades e Inovação, Palmas, v. 7, n. 8, p. 509-519, 2020.
BEZERRA, M. S.; LIMA, F. J. Construção e apropriação de saberes docentes: um estudo sobre a importância de atividades acadêmico-científicas na formação de professores para o ensino de Matemática. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, São Paulo, v. 12, n. 3, p. 1-14, 2021.
BOFF, D. S.; FABRIS, E. T. H. Outras formas de pensar as docências em Matemática: os usos de teoria e prática na formação de professores. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 38, e236387, 2022.
BORGES, V. J.; LEITE, L. S.; FREITAS, M. H. Contribuições do Programa Residência Pedagógica para a formação de professores de Geografia. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 43, p. 618-638, 2020.
BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Edital CAPES nº 06/2018a. Chamada Pública para apresentação de propostas no âmbito do Programa de Residência Pedagógica. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/01032018-edital-6-2018-residencia-pedagogica-pdf. Acesso em: 10 jan. 2023.
BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Portaria nº 38, de 28 de fevereiro de 2018b. Institui o Programa Residência Pedagógica. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/28022018-portaria-n-38-institui-rp-pdf. Acesso em: 10 jan. 2023.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 27 jan. 2023.
BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em: 27 jan. 2023.
BRASIL. Projeto de Lei do Senado n°227. Acrescenta dispositivos à Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, para instituir a residência educacional a professores da educação básica. Brasília, DF, 2007. Disponível em: https://legis.senado.leg.br/sdleggetter/documento?dm=4781776&ts=1594012052836&disposition=inline. Acesso em: 10 jan. 2023.
COSTA, E. A. S.; PIMENTA, S. G. Desafios e aprendizagens do diálogo e da profissão: com a fala os/as professores/as da educação básica. Acta Scientiarum. Education, Maringá, v. 43, e55483, p. 1-21, 2021.
COSTA, H. H. C.; LOPES, A. C. A contextualização do conhecimento no Ensino Médio: tentativas de controle do outro. Educação & Sociedade, Campinas, v. 39, n. 143, p. 301-320, 2018.
DINIZ-PEREIRA, J. E. Formação de professores: pesquisas, representações e poder. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
DINIZ-PEREIRA, J. E. Formação de professores, trabalho e saberes docentes. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 24, n. 3, p. 143-152, 2015.
DUBAR, C. A socialização: construção das identidades sociais e profissionais. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
FARIA, J. B.; DINIZ-PEREIRA, J. E. Residência pedagógica: afinal, o que é isso? Revista de Educação Pública, Cuiabá, v. 28, n. 68, p. 333-356, 2019.
FARIAS, I. M. S.; SILVA, S. P.; CARDOSO, N. S. Inserção profissional na docência: experiência de egressos do PIBID. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 47, e225968, p. 1-18, 2021.
FEITOSA, R. A. Uma revisão narrativa sobre o programa residência pedagógica no Brasil. Revista de Educação, Ciência e Matemática, Rio de Janeiro, v. 12, n. 2, e6973, 2022.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2015.
FREITAS, H. C. L. Formação de professores no Brasil: 10 anos de embate entre projetos de formação. Educação & Sociedade, Campinas, v. 23, n. 80, p. 136-167, 2002.
GALVÃO, T. F.; PEREIRA, M. G. Revisões sistemáticas da literatura: passos para sua elaboração. Epidemiol. Serv. Saúde, Brasília, v. 23, n. 1, p. 183-184, 2014.
GATTI, B. A. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educação & Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, p. 1355-1379, 2010.
GATTI, B. et al. (org.). Professores no Brasil; novos cenários de formação. Brasília, DF: UNESCO, 2019.
GHEDIN, E.; FRANCO, M. A. S. Questões de método na construção da pesquisa em educação. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
HUBERMAN, M. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, A. (org.). Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 1995. p. 31-61.
IMBERNON, F. A formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
KITCHENHAM, B.; CHARTERS, S. Guidelines for performing Systematic Literature Reviews in Software Engineering. Keele University and Durham University Joint Report, 2007.
LEAL, C. C. N. Residência Pedagógica: representações sociais de formação continuada. 2016. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estácio de Sá, Rio de Janeiro, 2016.
LEITE, Á. E.; GARCIA, N. M. D. A formação inicial de professores e o livro didático de Física: passos e descompassos. Ciência & Educação, Bauru, v. 24, n. 2, p. 411-430, 2018.
LÜDKE, M.; IVENICKI, A. Teoria e prática na formação de professores: Brasil, Escócia e Inglaterra. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 30, n. 116, p. 579-597, 2022.
MACEDO, E. Base Nacional Curricular Comum: a falsa oposição entre conhecimento para fazer algo e conhecimento em si. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 32, n. 2, p. 45-67, 2016.
MASOLA, W. J.; ALLEVATO, N. S. G. Dificuldades de aprendizagem matemática: algumas reflexões. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 3, n. 7, p. 52-67, 2019.
MILANI, M. F.; GOMES, G. V.; SOUZA, M. S. O atual cenário da formação docente no Brasil: os desdobramentos da BNCC nos cursos de licenciatura. Motrivivência, Florianópolis, v. 33, n. 64, p. 1-18, 2021.
MOREIRA, Plinio Cavalcanti. 3+ 1 e suas (In) Variantes (Reflexões sobre as possibilidades de uma nova estrutura curricular na Licenciatura em Matemática). Bolema, Rio Claro, v. 26, p. 1137-1150, 2012.
MOREIRA, P. C.; FERREIRA, A. C. O lugar da Matemática na Licenciatura em Matemática. Bolema, Rio Claro, v. 27, n. 47, p. 981-1005, 2013.
MOREIRA, T. B. Formação docente: o Programa Residência Pedagógica no curso de Ciências Biológicas da UFC. 2020. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2020.
NÓVOA, A. Os professores e a sua formação num tempo de metamorfose da escola. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 44, n. 3, e84910, 2019.
ONUCHIC, L. R.; ALLEVATO, N. S. G. Resolução de Problemas na Licenciatura em Matemática: rumo à compreensão e à aquisição das grandes ideias contidas na matemática escolar. In: SEMINÁRIO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 4., 2009, Taguatinga. Anais [...]. Taguatinga: 2009. p. 1-21.
REIS, A.; ANDRÉ, M. E. D. A.; PASSOS, L. F. Políticas de formação de professores no Brasil, pós LDB 9.304/96. Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, Belo Horizonte, v. 12, n. 23, p. 33-52, 2020.
SANTANA, F. C. M.; BARBOSA, J. C. O dispositivo formativo da residência pedagógica: ataques, lutas e resistências. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 25, e250065, 2020.
SAVIANI, D. Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 14, n. 40, p. 143-155, 2009.
SILVA, D. R. B. et al. Programa Residência Pedagógica no formato remoto: percepções de residentes do curso de Licenciatura em Matemática da UNIFESSPA. Instrumento: Revista de Estudo e Pesquisa em Educação, Juiz de Fora, v. 24, n. 1, p. 208-228, 2022.
SILVA, K. A. C. P. C. Políticas de formação de professores: construindo resistências. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 12, n. 23, p. 307-320, 2018.
SILVESTRE, M. A.; VALENTE, W. R. Professores em Residência Pedagógica: Estágio para ensinar Matemática. Petrópolis: Vozes, 2014.
VAILLANT, D. Políticas de inducción a ladocencia en América Latina: la deuda pendiente. Revista de Curriculum y Formación de Profesorado, Madrid, v. 13, n. 1, p. 28-41, 2009.
VALENTE, W. R.; BERTINI, L. F.; MORAIS, R. S. Os saberes profissionais do professor de Matemática: contribuições da história da educação matemática. Revista de investigação e divulgação em Educação Matemática, Juiz de Fora, v. 1, n. 1, p. 51-64, 2017.
ZIBETTI, M. L. T.; SOUZA, M. P. R. Apropriação e mobilização de saberes na prática pedagógica: contribuição para a formação de professores. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 33, n. 2, p. 247-262, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Temas em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution that allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine. . Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
. Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of the published work (See O Efeito do Acesso Livre).