KALEIDOSCOPE OF BEING AND TIMES IN THE CURRICULUM

when differences overflow in school everyday

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13nEspecial.54741

Keywords:

Ser, Time, Difference, Curriculum

Abstract

We seek to highlight the conceptions of being and time linked to the ideas of sameness and mechanics and how they engendered logic and social processes of denying differences, that is, denying the legitimacy of Others in their multiple possibilities of existence and the construction of a curriculum that reinforces the illusion of normality in a mathematic time or even that hosts the differences in its marking, instituting an identity-difference binomial. Furthermore, the conceptions of being and time from the perspective of durations and possibilities constitute the opportunity to think of communion with differences, driving to experience the curriculum in pure differences, where the relationship between normality and abnormality is continually strained, allowing the encounter with oneself and with Others as they are. Thus, we try to ask ourselves how each one of us inhabits the school and how the school inhabits us. How each one thinks and lives the relationship between normal versus abnormality. How, experiencing the school, we can understand in its temporality the relations with the differences within an understanding that we continuously produce in its curricular artifacts, in order to produce so many others, always inventing different ways of meeting ourselves and with the Other.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Luka de Carvalho Gusmão, Federal University of Juiz de Fora, Minas Gerais State Department of Education, Brazil.

PhD student in Education at the Graduate Program in Education at the Federal University of Juiz de Fora and Professor at the Minas Gerais State Department of Education.

Alan Willian de Jesus, Federal University of Juiz de Fora, Municipal Secretary of Education of Juiz de Fora, Brazil.

PhD student in Education at the Graduate Program in Education at the Federal University of Juiz de Fora and Pedagogical Coordinator of the Municipal Education Department of Juiz de Fora.

Luciana Marques, Federal University of Juiz de Fora, Brazil.

PhD in Education from the State University of Campinas and Full Professor at the Faculty of Education at the Federal University of Juiz de Fora and the Graduate Program in Education at the Federal University of Juiz de Fora.

References

BERGSON, Henri. A evolução criadora. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

BERGSON, Henri. O pensamento e o movente. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

DESCARTES, René. Discurso do Método. In: DESCARTES, René. Descartes. São Paulo: Abril Cultural, 1979. p. 25-72. (Coleção "Os Pensadores").

GUSDORF, Georges. Mito e Metafísica. São Paulo: Centauro, 1980.

GUSMÃO, Luka de Carvalho. As diferenças e o currículo: reflexões à luz da filosofia bergsoniana. 2017. 187f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2017.

MARQUES, Carlos Alberto. A imagem da alteridade na mídia. 2001. 248 f. Tese (Doutorado em Comunicação e Cultura) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2001.

MARQUES, Luciana Pacheco. A escola nas diferenças. Dialogia (UNINOVE. Impresso), São Paulo, n.15, p.41-48, 2012a.

MARQUES, Luciana Pacheco. As diferenças no currículo do curso de Pedagogia da UFJF. In: COLÓQUIO SOBRE QUESTÕES CURRICULARES, 9./COLÓQUIO LUSO BRASILEIRO, 5., 2010, Porto/Portugal. Actas do IX Colóquio sobre Questões Curriculares / V Colóquio Luso-Brasileiro... Porto/Portugal: CIIE, 2010a, p. 1-18.

MARQUES, Luciana Pacheco. As diferenças no currículo do curso de Pedagogia da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). In: FERREIRA, Amauri Carlos; DICKMAN, Adriana Gomes; DINIZ, Margareth (Orgs.) Repercussões das políticas de inclusão na formação docente. Jundiaí: Paco Editorial, 2020. p. 111-130.

MARQUES, Luciana Pacheco. Cotidiano Escolar e diferenças. Educação em Foco, Juiz de Fora. v.17, p.101-117, 2012b.

MARQUES, Luciana Pacheco. Diversidade, formação de professores e prática pedagógica. Educação em Foco, Juiz de Fora, v. 13, n. 1, p. 175-184, mar./ago. 2008.

MARQUES, Luciana Pacheco. Os discursos gerados nas relações com as diferenças: desafio atual para a formação em educação. In: DALBEN, Ângela; DINIZ, Júlio; LEAL, Leiva; SANTOS, Lucíola (Orgs.). Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente. Belo Horizonte: Autêntica, 2010b, v. 1, p. 251-268.

MARQUES, Luciana Pacheco; MARQUES, Carlos Alberto. Do Universal ao Múltiplo: os caminhos da inclusão. In: LISITA, Verbena Moreira Soares de Sousa; SOUSA, Luciana Freire Ernesto Coelho Pereira de (Orgs.). Políticas educacionais, práticas escolares e alternativas de inclusão escolar. Rio de Janeiro: DP&A, 2003. p. 223-239.

OLIVEIRA, Luiz Alberto. Imagens do tempo. In: DOCTORS, Márcio (Org.). Tempo dos tempos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003. p. 33-68.

PRIGOGINE, Ilya. O nascimento do tempo. Lisboa: Edições 70, 1991.

SKLIAR, Carlos. A educação que se pergunta pelos outros: e se o outro não estivesse aqui? In: LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth (Orgs.). Currículos: debates contemporâneos. São Paulo: Cortez, 2002. p. 196-215.

SKLIAR, Carlos. Seis perguntas sobre a questão da inclusão ou de como acabar de uma vez por todas com as velhas – e novas – fronteiras em educação. Revista Pró-Posições. v.12, n.2-3 (35-36), p. 11-21, jul./nov. 2001.

TADEU DA SILVA, Tomaz. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.

VEIGA-NETO, Alfredo. De geometrias, currículo e diferenças. Educação & Sociedade, Campinas,v. 23, n. 79, p. 163-186, ago. 2002.

Published

2020-12-11

How to Cite

GUSMÃO, L. de C. .; JESUS, A. W. de .; MARQUES, L. KALEIDOSCOPE OF BEING AND TIMES IN THE CURRICULUM: when differences overflow in school everyday. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 13, n. Especial, p. 711–725, 2020. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13nEspecial.54741. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/54741. Acesso em: 18 dec. 2024.