WEAVING CONSIDERATIONS ABOUT CURRICULUM IN DISCUSSION ABOUT GENDER AND SEXUALITY WITH BIOLOGY TEACHERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v14i3.60710

Keywords:

Curriculum, Biology textbook, Sexuality

Abstract

The present article is the output of a research in the field of curriculum, aimed to understand how the curriculum –as practiced by Biology teachers- addresses issues of gender and sexuality. This is a qualitative research, in which the data were produced through semi-structured interviews with five teachers and analyzed using Textual Discursive Analysis. The focus of the analysis on the curriculum and its relation with the textbook, show as results the disputes for meanings, since the teachers recognized the limited nature of the textbook in dealing with the themes of gender and sexuality. The results also point out that these teachers had no intention of discussing this theme, however, through the reports of the students' experiences, they revisited the previously idealized curriculum. In this sense, the students, by intending to discuss gender and sexuality issues beyond the biological aspects, have directly contributed for other curricular configurations to occur.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Celina Gabriela Leite Bomfim, Department of Education of the State of Bahia, Brazil

Master in Education from the State University of Southwest Bahia and Professor at the State of Bahia Education Network.

Edinaldo Medeiros Carmo, State University of Southwest Bahia, Brazil.

PhD in Education and Full Professor at the Department of Natural Sciences at the State University of Southwest Bahia.

References

BAHIA. Secretaria Estadual de Educação. Núcleo Territorial de Educação – 20 (NTE-20). Informações disponibilizadas via e-mail. Vitória da Conquista, Bahia. 05 de jul. 2019.

BENTO, Berenice. Na escola se aprende que a diferença faz a diferença. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 19, n. 2, p. 549-559, maio/ago. 2011. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/S0104-026X2011000200016/19404 Acesso em: 10 jan. 2020.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade: a vontade de saber. São Paulo: Paz e Terra, 2015.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Edições Graal, 2010.

LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Teorias de currículo. 1. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. 11. ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2010.

MACEDO, Elizabeth. Um discurso sobre gênero nos currículos de ciências. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 32, n. 1, p. 45-58, jan-jun. 2007. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/6659 Acesso em: 06 ago. 2019.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Trabalho de campo: contexto de observação, interação e descoberta. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.). Pesquisa Social: Teoria, método e criatividade. 34. ed. Petrópolis: Vozes, 2015.

MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise Textual Discursiva. 2. ed. rev. Ijuí: Ed. Unijuí, 2011.

RIBEIRO, Paula Regina Costa; MAGALHÃES, Joanalira Corpes; SILVA, Elenita Pinheiro de Queiroz; VILAÇA, Teresa. O ensino de biologia e suas articulações com as questões de corpos, gêneros e sexualidades. Bio-grafia: Escritos sobre la Biología y su enseñanza, Bogotá, v. 9, n. 16, p. 77-86, jan-jun. 2016. Disponível em: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/bio-grafia/article/view/4500/3714 Acesso em: 20 nov. 2020.

SILVA, Elenita Pinheiro de Queiroz. Quando o corpo é uma (des)construção cultural. In: MARANDINO, Martha; SELLES, Sandra Escovedo; FERREIRA, Marcia Serra; AMORIM, Antonio Carlos Rodrigues. (Org.). Ensino de Biologia: conhecimentos e valores e disputa. Niterói: Eduff, 2005.

SILVA, Elenita Pinheiro de Queiroz; CICILLINI, Graça Aparecida. Cultura, educação e produção curricular na Biologia: o tema corpo humano como pretexto. In: SELLES, S. E.; FERREIRA, M. S.; BARZANO, M. A. L.; SILVA, E. P. Q. (Org.). Ensino de Biologia: histórias, saberes e práticas formativas. Uberlândia: EDUFU, 2009.

SILVA, Leonardo Agostinho da; OLIVEIRA, Meyre-Ester Barbosa de. Currículo, Sexualidade e Ação docente: desdobramentos discursivos e os sentidos produzidos no contexto escolar. Revista Espaço do Currículo (online), João Pessoa, v. 13, n. Especial, p. 820-833, dez. 2020. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/54710/32446 Acesso em: 17 jul. 2021.

ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

2021-12-22

How to Cite

GABRIELA LEITE BOMFIM, C.; MEDEIROS CARMO, E. WEAVING CONSIDERATIONS ABOUT CURRICULUM IN DISCUSSION ABOUT GENDER AND SEXUALITY WITH BIOLOGY TEACHERS. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 14, n. 3, p. 1–12, 2021. DOI: 10.15687/rec.v14i3.60710. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/60710. Acesso em: 17 jul. 2024.