THE REGULATORE ROLE OF THE MANAGING COMMITTEE OF THE COMMON NATIONAL CURRICULUM BASE IN THE PREPARATION OF THE CURRICULUM PROPOSAL OF PARAÍBA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v16i1.64786

Keywords:

Common National Curriculum Base, Implementation Committee, Curriculum Proposal of Paraíba

Abstract

In this article we aim to analyze the role assumed by the National Committee for the implementation of the National Common Curricular Base (BNCC) in the construction of the Curriculum Proposal of Paraíba. To this end, we carried out a critical reading of the role of the aforementioned Committee, in order to understand the process of formulating the aforementioned Proposal. For this purpose, we developed a qualitative research, combining documentary and empirical research.  As subjects a representative of the management committee and four of the technical advisors who worked in the preparation of the Proposal, specifically, the part that deals with early childhood education. It appears, therefore, that all the steps of how to proceed with the curricular restructuring had already been agreed by the National Committee, represented by members of the Ministry of Education, National Union of Municipal Education Directors, National Council of Secretaries of Education, National Forum of State Education Councils and the National Union of Municipal Education Councils, materializing it in the BNCC Implementation Guide. Thus, it was intended to regulate the entire formulation process to ensure alignment with the BNCC, limiting the actions and decisions of the State Commission. We emphasize that there is resistance, on the part of several educational entities, to such curricular documents that aim to align education with the logic of the market, in addition to the fact that the complexity of pedagogical practices reveals that it is not the determinations via decrees that modify the teaching practice, although can influence you. 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Adelaide Alves Dias, Federal University of Paraíba, Brazil.

PhD in Education from the Fluminense Federal University and Professor at the Federal University of Paraíba.

References

AGUIAR, Márcia Angela da Silva; TUTTMAN, Malvina Tania. Políticas educacionais no Brasil e a Base Nacional Comum Curricular: disputas de projetos. Em Aberto, Brasília, v. 33, n. 107, p. 69-94, jan./abr. 2020.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 3ª reimp., Lisboa. Portugal: Edições 70, 2016.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CEP Nº 2, de 22 de dezembro de 2017. Institui e orienta a implantação da Base nacional Comum Curricular. Brasília – DF, 2017.

BRASIL. Lei n.º 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Brasília, DF, 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em: 20 set. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Guia de Implementação da Base Nacional Comum Curricular: orientações para o processo de implementação da BNCC. Brasília - DF: MEC/CONSED/UNDIME/FNCEE/UNCME, 2018b.

BRASIL, Ministério da educação. Portaria nº 331, de 5 de abril de 2018. Institui o Programa de Apoio à Implementação da Base Nacional Comum Curricular -ProBNCC e estabelece diretrizes, parâmetros e critérios para sua implementação. Brasília, 2018b.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. ProBNCC - Programa de Apoio à Implementação da Base Nacional Comum Curricular. Documento Orientador. Brasília, DF: MEC; SEB, 2018a. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/implementacao/doc_orientador_probncc_2018.pdf. Acesso em: 10 dez. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria Nº 790, de 27 de julho de 2016. Instituí o Comitê Gestor da Base Nacional Curricular Comum e Reforma do Ensino Médio. Brasília, 2016.

CAETANO, Maria Raquel. AS REFORMAS EDUCATIVAS GLOBAIS E A BASE NACIONAL COMUM. CURRICULAR(BNCC). Textura, 22 n. 50 p.36-53 abr/jun 2020.

CÁSSIO, Fernando. Existe vida fora da BNCC? IN: CÁSSIO, Fernando; CATELLI JR, Roberto. Educação é a base? 23 educadores discutem a BNCC. São Paulo: Ação Educativa, 2019.

CURY, Carlos Roberto Jamil; REIS, Magali; ZANARDI, Teodoro Adriano. Base Nacional Comum Curricular: Dilemas e perspectivas. São Paulo: Cortez, 2018

FRANGELLA, Rita de Cássia Prazeres; OLIVEIRA, Inês Barbosa de. Com que base se faz uma base? Interrogando a inspiração político-epistemológica da base nacional comum curricular (BNCC). In: FILHA, Constantina Xavier; SILVA, Fabian de Cassia Tavares. Conhecimentos em disputa na Base Nacional Comum Curricular. Campo Grande, MS. Ed. Oeste, 2019.

FREITAS, Luiz Carlos de. Os reformadores empresariais da educação: Da desmoralização do magistério a destruição do sistema público de educação. Educação & Sociedade, Campinas, v. 33, nº 119, p.379-404, abr.-jun. 2012.

GOMES, Nilma Lino. Diversidade e Currículo. In: (Org.) BEAUCHAMP, Jeanete; PAGEL, Sandra Denise; NASCIMENTO, Aricélia Ribeiro do. Indagações sobre currículo: Diversidade e currículo. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Ensfund/indag4.pdf. Acesso em: 17 out. 2019.

HYPÓLITO, Álvaro Moreira. Políticas curriculares, Estado e regulação. Educ. Soc., Campinas, v. 31, n. 113, p. 1237-1354, out./dez. 2010.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Censo da educação básica. 2018. Resumo Técnico: Censo da Educação Básica Estadual – Paraíba [recurso eletrônico]. ‐ Brasília: INEP, 2019.

LAVILLE, Christian e DIONNE, Jean. A construção do saber: manual de metodologia de pesquisa em ciências humanas. Belo Horizonte (MG): UFMG, 1999

PARAÍBA. Conselho Estadual de Educação. Resolução nº 500, de 7 de dezembro de 2018. Aprova a Proposta Curricular do Estado da Paraíba. João Pessoa, PB, 2018b.

PARAÍBA. Governo do Estado/UNDIME/CONSED. Proposta Curricular do Estado da Paraíba. João Pessoa, 2018c.

PARAÍBA. Governo do Estado/UNDIME/CONSED. Proposta Curricular do Estado da Paraíba. João Pessoa, s/d.

PARAÍBA. Lei n.º 10.488, de 23 de junho de 2015. Aprova o Plano Estadual de Educação (PEE) da Paraíba. Diário Oficial do estado da Paraíba, João Pessoa, 24 jun. 2015.

PARAÍBA. Portaria nº 248, de 21 de fevereiro de 2018. Institui a Comissão Estadual de Implementação da Base Nacional Comum Curricular do Currículo Paraibano. João Pessoa, Diário Oficial da Paraíba, 2018a.

PERONI, Vera Maria Vidal; CAETANO, Raquel Caetano. O público e o privado na educação: projetos em disputa? Revista Retratos da Escola. Brasília, v. 9, n. 17, p. 337-352, jul./dez. 2015. Disponível em: https://doi.org/10.22420/rde.v9i17.584. Acesso em: 14 jun. 2018.

ROCHA, Nathália Fernandes Egito. Base Nacional Comum Curricular e micropolítica: analisando os fios condutores. 2016. 190 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2016.

SHIROMA, Eneida Oto; MORAES, Maria Célia Marcondes de; EVANGELISTA, Olinda. (Org.). Política educacional. 4. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2007.

SHIROMA, Eneida Oto; CAMPOS, Roselane Fátima; GARCIA, Rosalba Maria Cardoso. (2005). Decifrar textos para compreender a política: Subsídios teórico-metodológicos para análise de documentos. Perspectiva, vol. 23, n. 2, 2005.

SILVA, Tomas Tadeu. Documentos de identidade: Uma introdução às teorias do currículo. 2. ed. 11. reimp. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: A pesquisa qualitativa em educação. São Paulo, SP: Atlas, 1987.

Published

2023-03-15

How to Cite

DIAS, A. A.; OLIVEIRA, I. D. de. THE REGULATORE ROLE OF THE MANAGING COMMITTEE OF THE COMMON NATIONAL CURRICULUM BASE IN THE PREPARATION OF THE CURRICULUM PROPOSAL OF PARAÍBA. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 16, n. 1, p. 1–14, 2023. DOI: 10.15687/rec.v16i1.64786. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/64786. Acesso em: 24 nov. 2024.