CURRICULUM THEORIES IN BRAZILIAN EDUCATION POLICY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v17i1.66076

Keywords:

BNCC, State of Bahia curriculum, Education policies

Abstract

Theories of curriculum are important basis to determinate purposes and projections about the school and all the objects and subjects that compose it. This article aims to analyze how theories of curriculum are disseminated in Brazilian educational documents, more specifically, in the Brazilian National Common Core Curriculum (Base Nacional Comum Curricular - BNCC) and in the State of Bahia Reference Curriculum Document (Documento Curricular Referencial da Bahia - DCRB). Hence, the Policy Cycle approach by Stephen Ball and collaborators was used as a method of analysis of the aforementioned policies. Thus, it was possible to discern the influences of the three theories of curriculum (traditional, critical and post-critical) in the texts of educational documents, which advise the production of school curriculum. The results show a tendency for BNCC to be based on traditional theory and, sometimes, on critical theory; while the DCRB has a curricular perspective more focused on critical and post-critical theories. It is important to consider that the DCRB is a secondary text of the BNCC; even so, it presents some elements that diverge from the national policy.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Jéssica Gomes das Mercês, Fluminense Federal University, Brazil.

Master in Education from the State University of Southwest Bahia and PhD student in Education from the Universidade Federal Fluminense.

Edinaldo Medeiros Carmo, State University of Southwest Bahia, Brazil.

PhD in Education from the Fluminense Federal University and Full Professor at the State University of Southwest Bahia.

References

BAHIA. Documento curricular referencial da Bahia para educação infantil e ensino fundamental. Secretaria da Educação do Estado da Bahia. Rio de Janeiro: FGV Editora, 2019. Disponível em: http://www.educacao.ba.gov.br/midias/documentos/documento-curricular-bahia Acesso em: 19 fev. 2023.

BALL, Stephen John. Diretrizes políticas globais e relações políticas locais em educação. Currículo sem Fronteiras, v. 1, n. 2, pp. 99-116, jul./dez. 2001. Disponível em: https://gestaoeducacaoespecial.ufes.br/sites/gestaoeducacaoespecial.ufes.br/files/field/anexo/ball.pdf Acesso em: 18 fev. 2023.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Versão final. Brasília: Ministério da Educação, Brasília, DF, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf Acesso em: 18 fev. 2023.

COSTA, Jéssica Gomes das Mercês. Os contextos de influência e produção da Base Nacional Comum Curricular: um enfoque na disciplina escolar ciências. 2021. 166 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista, 2021.

COSTA, Jéssica Gomes das Mercês; CARMO, Edinaldo Medeiros. Produção do Currículo Bahia e a disciplina escolar Ciências: uma análise centrada nos temas integradores. Ciência & Educação, Bauru, v. 28, 2022. DOI: 10.1590/1516-731320220057 DOI: https://doi.org/10.1590/1516-731320220057

LEME, Renata Bento; BRABO, Tania Suely Antonelli Marcelino. Formação de professores: currículo mínimo e política educacional da Ditadura Civil-Militar (1964-1985). Organizações e Democracia, Marília, v. 20, n. 1, p. 83-98, jan./jun., 2019. DOI: 10.36311/1519-0110.2019.v20n1.06.p83 DOI: https://doi.org/10.36311/1519-0110.2019.v20n1.06.p83

LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Teorias de currículo. São Paulo: Cortez, 2011.

LOPES, Quenizia Vieira.; TIROLI, Luiz Gustavo.; SANTOS, Adriana Regina de Jesus. Currículo: diversidade e tensões no contexto educacional. Revista Espaço do Currículo, João Pessoa, v. 16, n. 1, p. 112, 2023. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2023v16n1.63644 DOI: https://doi.org/10.15687/rec.v16i1.63644

MACEDO, Elizabeth. Currículo: Política, cultura e poder. Currículo sem Fronteiras, v. 6, n. 2, p. 98-113, jul./dez., 2006. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol6iss2articles/macedo.pdf Acesso em: 14 fev. 2023.

MAINARDES, Jefferson. Abordagem do ciclo de políticas: uma contribuição para a análise de políticas educacionais. Educação & Sociedade, Campinas, v. 27, n. 94, p. 47-69, jan./abr. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v27n94/a03v27n94.pdf Acesso em: 01 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302006000100003

NASCIMENTO, Fabrício de; FERNANDES, Hylio Laganá; MENDONÇA, Viviane Melo de. O ensino de Ciências no Brasil: história, formação de professores e desafios atuais. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n. 39, p. 225-249, set., 2010. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8639728/7295 Acesso em: 10 fev. 2023. DOI: https://doi.org/10.20396/rho.v10i39.8639728

RAMOS, Marise Nogueira. A pedagogia das competências: autonomia ou adaptação? 3. ed. São Paulo: Cortez, 2006.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.

Published

2024-04-03

How to Cite

MERCÊS, J. G. das; CARMO, E. M. CURRICULUM THEORIES IN BRAZILIAN EDUCATION POLICY. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 17, n. 1, p. e66076, 2024. DOI: 10.15687/rec.v17i1.66076. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/66076. Acesso em: 18 dec. 2024.