REENCHANTMENT OF PEDAGOGICAL PRACTICES

thinking, feeling and wanting a utopian curriculum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v16i3.66941

Keywords:

re-enchantment of the world, Rudolph Steiner, Think, feel and want

Abstract

This work or our objective is to demonstrate that the thought of the philosopher Rudolf Steiner can be used, by its methodological principles, as powerful instruments for the re-enchantment of pedagogical practice and for the construction of a utopian curriculum. Our argument consists in defending that the teacher-student should act in their pedagogical practice, in the educator-student relationship, considering thinking, feeling and wanting two students and themselves, re-enchanting their educational process, contributing to the construction of a utopian curriculum . It is concluded that the experience lived as an educator provides foundations to face the dilemmas caused by the rational-disenchanted modernity, which considers the human being only from a rational-cognitive point of view.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Yuri Rodrigues Cunha, São Paulo State University, Brazil.

PhD in Social Sciences from the Paulista State University Júlio de Mesquita Filho.

References

APPLE, Michael. Educação e poder. 2ª Ed. Trad. Maria Cristina Monteiro. Porto Alegre: Artmed, 2002.

BACH Jr., Jonas. Fenomenologia de Goethe e Educação: a filosofia da educação de Steiner. Curitiba: Lohengrin, 2019.

CUNHA, Yuri Rodrigues da. Ciência espiritual e pensamento antroposófico goethianístico: um saber decolonial e emancipatório. Revista Triângulo, Uberaba - MG, v. 16, n. 1, p. 99–114, 2023. DOI: 10.18554/rt.v16i1.6544. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/6544. Acesso em: 4 jun. 2023. DOI: https://doi.org/10.18554/rt.v16i1.6544

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 42ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 56ª Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2018.

LARROSA, Jose. Pedagogia profana: danças, piruetas e mascaradas. Trad. Alfredo Veiga. 4ª Ed. Belo Horizonte: autêntica, 2003.

MOCELLIM, Alan Delezari. Ciência, Técnica e Reencantamento do Mundo. 2014. 243 p. Tese (Doutorado em Sociologia) – Faculdade de Filosofia, Ciências, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.

MOCELLIM, Alan Delezari. O reencantamento do mundo como crise paradigmática. ANPOCS, 2016.

MORIN, Edgar. Para além do iluminismo. Famecos. n. 26, p. 24 – 28, 2005. Porto Alegre. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/4955/495550182003.pdf. Acesso em: 4 mar. 2023.

MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. Trad. Eliane Lisboa. Porto Alegre: Sulina, 2005b.

SGARBI, Paulo. Artigo 5. Para uma epistemomagia do cotidiano. P. 1 – P. 19 In: SGARBI, Paulo. Avaliação pensadassentida a partir de uma epistemomagia do cotidiano. 2005. 381p. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Estadual do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2005.

STEINER, Rudolf. Teosofia: introdução ao conhecimento suprassensível do mundo e do destino humano. Trad. Daniel Brilhante de Brito. 4. ed. São Paulo: Antroposófica, 1994.

STEINER, Rudolf. O método cognitivo de Goethe: linhas básicas para uma gnosiologia da cosmovisão goetheana. Trad. Bruno Callegaro e Jacira Cardoso. São Paulo: Antroposófica, 2004.

STEINER, Rudolf. Os pontos centrais da questão social: aspectos econômicos, político-jurídicos e espirituais da vida em sociedade. Trad. Jacira Cardoso e Marco Bertalot-Bay. São Paulo: Antroposófica, 2011.

STEINER, Rudolf. O estudo geral do homem: uma base para a pedagógica. Trad. Rudolf Lanz, Jacira Cardoso. 6. ed. São Paulo: Antroposófica, 2018.

STEINER, Rudolf. Fundamentos da arte de educar: valores anímicos-espirituais na Educação e na vida social. 2ª ed. Trad. Paula Toschi Dassie. São Paulo: FEWB, 2018b.

WEBER, Max. Ciência e Política: duas vocações. Trad. Leonidas Hegenberg e Octany Silveira da Mota. 14ª Ed. São Paulo: Cultrix, 2007.

Published

2023-10-06

How to Cite

CUNHA, Y. R. REENCHANTMENT OF PEDAGOGICAL PRACTICES: thinking, feeling and wanting a utopian curriculum. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 16, n. 3, p. 1–12, 2023. DOI: 10.15687/rec.v16i3.66941. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/66941. Acesso em: 18 dec. 2024.