TECHNICAL PROFESSIONAL EDUCATION OF MEDIUM LEVEL IN CONNECTING FORM: ANALYSIS OF THE PRODUCTION OF KNOWLEDGE

TECHNICAL PROFESSIONAL EDUCATION OF MEDIUM LEVEL IN CONNECTING FORM: ANALYSIS OF THE PRODUCTION OF KNOWLEDGE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2018v27n2.42023

Keywords:

Professional and Technological Education., Concomitant Technical Course., State of Knowledge.

Abstract

In 1997, enters into force, approved by President Fernando Henrique Cardoso, Decree no. 2,208, which reformed the Professional and Technological Education (EPT) in Brazil. According to this Decree, the EPT, in the middle level, would be offered in two ways: concomitant and subsequent, observing the separation between vocational education and secondary education, that is, general education. In 2004,under the government of PresidentLuiz Inácio Lula da Silva, Decree 2.208/1997was revoked through Decree no. 5,154 / 2004, but the concomitant and subsequent forms, in addition to the integrated one, were maintained. The objective of this article is to map the production of the knowledge about the Technical Professional Education of Medium Level in the Concomitant form. For that, a state of knowledge was carried out based on the data found in the Catalog of Thesis and Dissertations of CAPES. During the research, we used the words "Ensino Médio Concomitante", with the use of quotation marks, being found 08 (eight) dissertations, but only 07 (seven) were located for reading and analysis. This survey shows us a lack of academic research on the Concomitance between professional and middle school education, since this form of articulation, foreseen in our Law of Guidelines and Bases, is present in a considerable number of public and private institutions that offer the Technical Professional Education of Middle level in Brazil, demonstrating the need for more studies and reports of experiences on this topic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisco das Chagas Silva Souza, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, Campus Mossoró

PhD in Education (UFRN). Professor of the Graduate Program in Professional and Technological Education (ProfEPT, Professional Master in National Network) and the Graduate Program in Education (UERN / IFRN / UFERSA).

 

Ana Paula Marinho de Lima, IFRN/Campus Mossoró

Graduated in Pedagogy (UERN), master's student in the Postgraduate Program in Teaching (UERN / IFRN / UFERSA).

Francisca Leidiana de Souza, IFRN/Mossoró

Bachelor of Tourism (UERN) and Master of Education (UERN / IFRN / UFERSA).

 

References

ANUÁRIO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO BÁSICA 2018. São Paulo: Moderna, 2018.

ANUÁRIO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO BÁSICA 2017. São Paulo: Moderna, 2017.

ANUÁRIO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO BÁSICA 2016. São Paulo: Moderna, 2016.

ANUÁRIO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO BÁSICA 2015. São Paulo: Moderna, 2015.

ANUÁRIO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO BÁSICA 2014. São Paulo: Moderna, 2014.

ANUÁRIO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO BÁSICA 2013. São Paulo: Moderna, 2013.

ANUÁRIO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO BÁSICA 2012. São Paulo: Moderna, 2012.

BRASIL. Lei nº. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, 1996.

______. Decreto nº. 2.208, de 17 de abril de 1997. Regulamenta o §2.º do artigo 36 e

os artigos 39 a 42 da Lei 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília, 1997a.

______. Decreto nº. 2.208, de 17 de abril de 1997. Portaria n.º 646, de 14 de maio

de 1997. Regulamenta a implantação do disposto nos artigos 39 a 42 da Lei Federal n.º 9.394/96 e no Decreto n.º 2.208/97 e dá outras providências. Brasília, 1997b.

______. Decreto nº. 5.154, de 23 de julho de 2004. Regulamenta a implementação do disposto no § 2º do artigo 36 e os artigos 39 a 41 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e dá outras providências, Brasília, 2004.

CAIRES, Vanessa Guerra; OLIVEIRA, Maria Auxiliadora Monteiro. Educação Profissional Brasileira: da Colônia ao PNE 2014-2020. Rio de Janeiro: Vozes, 2016.

FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise. A gênese do Decreto n. 5.154/2004: um debate no contexto controverso da democracia restrita. In: ______. (Org.) Ensino Médio Integrado: concepções e contradições. São Paulo: Cortez, 2012. p. 21-56.

FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade, Campinas/SP, v. 23, n. 79, p. 257-272, ago. 2002.

MARTINS, Marcos Francisco. Ensino técnico e globalização: cidadania ou subumissão? Campinas: Autores Associados, 2000.

MINAYO, Maria Cecília de Souza; SANCHES, Odécio. Quantitativo-Qualitativo: oposição ou complementaridade? Caderno de Saúde Pública da Escola Nacional de Saúde Pública da Fiocruz. Rio de Janeiro: Fiocruz, v. 9. n.3, p. 239-262, jul, 1993.

RAMOS, Marise. Possibilidades e desafios na organização do currículo integrado. In: FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise (Org.) Ensino Médio Integrado: concepções e contradições. São Paulo: Cortez, 2012. p. 107-128.

ROMANOWSKI, Joana Paulin; ENS, Romilda Teodora. As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte” em educação. Diálogo Educacional, Curitiba, v. 6, n. 19, p. 37-50, dez. 2006.

Published

2018-12-14

How to Cite

SOUZA, F. das C. S.; LIMA, A. P. M. de; SOUZA, F. L. de. TECHNICAL PROFESSIONAL EDUCATION OF MEDIUM LEVEL IN CONNECTING FORM: ANALYSIS OF THE PRODUCTION OF KNOWLEDGE: TECHNICAL PROFESSIONAL EDUCATION OF MEDIUM LEVEL IN CONNECTING FORM: ANALYSIS OF THE PRODUCTION OF KNOWLEDGE. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 27, n. 2, p. 46–61, 2018. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2018v27n2.42023. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/42023. Acesso em: 18 dec. 2024.

Issue

Section

REVIEW ARTICLE

Most read articles by the same author(s)