TEACHING OF SCIENCES IN THE PERSPECTIVE OF INCLUSIVE EDUCATION: IMPORTANCE OF TEACHING RESOURCES ADAPTED IN PEDAGOGICAL PRACTICE

TEACHING OF SCIENCES IN THE PERSPECTIVE OF INCLUSIVE EDUCATION: IMPORTANCE OF TEACHING RESOURCES ADAPTED IN PEDAGOGICAL PRACTICE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2020v29n2.43584

Keywords:

Inclusion in school, Special educational needs, Mediation

Abstract

According to the Federal Constitution of 1988, all students have the right to take part to the same school, including those ones with special needs. However, even today, in Brazil, there are great obstacles in terms of school inclusion effectuation. Based on these concerns, there was a need to discuss the role of didactic resources adapted to Science teaching regarding inclusive education. Thus, a bibliographic review was carried out, based on the theoretical from the educational field. During this study, it was possible to observe that the inclusion of students with special educational needs in regular education requires strategies, methodologies and didactic-pedagogical resources that contribute to effective learning. The didactic resources in inclusive education of Sciences can ease the understanding of several contents, even the microscopic and most complex ones. Therefore, it is essential to consider the students’ peculiarities that set inclusive class and to use able resources to meet students’ needs, without discrimination. Since they have been used properly, they can make the class more attractive, fill up gaps of traditional teaching, and assist the building knowledge process. Moreover, they allow for greater interaction and indicate the way to break the dynamics of school segregation. Thus, it is essential to constantly look for new ways to adapt and conceive didactic resources, in order to make feasible a better inclusive process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Liliani Correia Siqueira Schinato, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

Master in Science Education and Mathematical Education by the State University of Western Paraná (UNIOESTE). Member of the Research Group in the Formation of Science and Mathematics Teachers (FOPECIM).

Dulce Maria Strieder, Universidade do Oeste do Paraná - UNIOESTE

PhD in Education from the Universidade Estadual de São Paulo (USP). Professor of the Stricto Sensu Graduate Program in Education at the Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE). Leader of the Research Group in the Formation of Science and Mathematics Teachers (FOPECIM).

References

ABC. Academia Brasileira de Ciências. O ensino de ciências e a educação básica: propostas para superar a crise. Rio de Janeiro: ABC, 2007.

BRASIL. Declaração de Salamanca: Sobre Princípios, Políticas e Práticas na Área das Necessidades Educativas Especiais. Brasília: MEC, 1994.

______. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional: nº 9394/96. Brasília: MEC, 1996.

______. Parâmetros curriculares nacionais: Adaptações Curriculares. 1 ed. Brasília: MEC,1998.

______. Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília: MEC,1998.

______. Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica. Brasília: MEC, 2001.

______. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SECADI, 2008.

______. Decreto nº 7.611, de 17 de novembro de 2011. Brasília: Casa Civil, 2011.

______. Convenção sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência. 4.ed. Brasília: Secretaria Nacional de Promoção dos Direitos da Pessoa com Deficiência, 2011.

CARGNIN, A. B. C.; GONÇALVES, B.; STUPP, É. F. Os materiais didáticos na educação inclusiva: a importância dos materiais didáticos para a aprendizagem. Revista Maiêutica, v. 3, n. 1, p. 61-68, 2015.

CERQUEIRA, J. B.; FERREIRA, E. M. B. Os recursos didáticos na Educação Especial. Revista Benjamin Constant, Rio de Janeiro, v. 2, n. 15, p. 15-20, Dez. 2000.

CERVO, A. L.; BERVIAN, P. A. Metodologia científica: para uso dos estudantes universitários. São Paulo: McGraw-Hill do Brasil, 1983.

DUK, C. Educar na diversidade: material de formação docente. 3.ed. Brasília: MEC/SEESP, 2005.

JORGE, V. L. Recursos didáticos no Ensino de Ciências para alunos com deficiência visual no Instituto Benjamin Constant. 2010. 46f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Biológicas) – Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2010.

KUHN, I.; IACONO, J. P. Identificação das necessidades educacionais especiais de alunos da sala comum: o desafio da avaliação e as intervenções pedagógicas. Cadernos PDE, v. 1, n. 1, p. 1-20, 2014.

LAPLANE, A.L.F. Notas para uma análise dos discursos sobre inclusão escolar. In: GÓES, M.C.R.;Políticas e práticas de educação inclusiva. Campinas: Autores Associados, 2004. p. 5-20.

LIPPE, E. M. O.; CAMARGO, E. P de. O ensino de ciências e seus desafios para a inclusão: o papel do professor especialista. In: NARDI, R. (Org.) Ensino de ciências e matemática, I: temas sobre a formação de professores. São Paulo: Editora UNESP, 2009. p. 133-143.

MANCHINI, F. Procedimentos pedagógicos para favorecer a inclusão de alunos com deficiência intelectual no ensino regular: um estudo bibliográfico. 2014. 49f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2014.

MANTOAN, M. T. E. Inclusão escolar: O que é? Por quê? Como fazer?. São Paulo: Summus, 2015.

MARTINS, L. A. R. Reflexões sobre a formação de professores com vistas a educação inclusiva. In: MIRANDA, T. G.; GALVÃO FILHO, T. A. (Orgs.). O professor e a educação inclusiva: formação, práticas e lugares. Salvador: EDUFBA, 2012. p. 25-38.

NOBRE, S. A. O.; SILVA, F. R. Métodos e práticas do ensino de Biologia para jovens especiais na escola de ensino médio Liceu de Iguatu Dr. José Gondim, Iguatu/CE. Revista SBEnBIO, v. 1, n. 7, p. 2105-2116, 2014.

PAN, M. O direito à diferença: uma reflexão sobre deficiência intelectual e educação inclusiva. Curitiba: Editora InterSaberes, 2012.

REIS, E. S.; SILVA, L. P. O ensino das ciências naturais para alunos surdos: concepções e dificuldades dos professores da escola Aloysio Chaves – Concórdia/PA. Revista do EDICC, v. 1, n. 1, p. 240-249, Out. 2012.

SANTOS, L. A. J dos.; DUARTE, A. C. S. A inclusão escolar no ensino de ciências – uma discussão das concepções dos professores na formação continuada. Educon, v. 10, n. 01, p.1-14, Set. 2016.

SAVIANI, D. História das ideias pedagógicas no Brasil. 3.ed. Campinas: Autores associados, 2010.

SILVA, T. S.; LANDIM, M. F.; SOUZA, V. R. M. A utilização de recursos didáticos no processo de ensino e aprendizagem de ciências de alunos com deficiência visual. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 13, n. 1, p. 32-47, 2014.

SOUZA, S. E. O uso de recursos didáticos no ensino escolar. In: I ENCONTRO DE PESQUISA EM EDUCAÇAO, 2., 2007, Maringá. Anais... Maringá: UEM, 2007. p. 110-114.

STUBBS, S. Educação Inclusiva: onde existem poucos recursos. Manchester: Editora The Atlas Alliance, 2008.

TESSARO, N. S. Inclusão escolar: concepções de professores e alunos da educação regular e especial. São Paulo: Casa do psicólogo, 2011.

VIVEIRO, A. A.; BEGO, A. M. O ensino de ciências no contexto da educação inclusiva: diferentes matizes de um mesmo desafio. Jundiaí: Paco editorial, 2015.

Published

2020-05-27

How to Cite

CORREIA SIQUEIRA SCHINATO, L.; STRIEDER, D. M. TEACHING OF SCIENCES IN THE PERSPECTIVE OF INCLUSIVE EDUCATION: IMPORTANCE OF TEACHING RESOURCES ADAPTED IN PEDAGOGICAL PRACTICE: TEACHING OF SCIENCES IN THE PERSPECTIVE OF INCLUSIVE EDUCATION: IMPORTANCE OF TEACHING RESOURCES ADAPTED IN PEDAGOGICAL PRACTICE. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 29, n. 2, 2020. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2020v29n2.43584. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/43584. Acesso em: 27 nov. 2024.