THE SURFER STUDENT IN LIQUID MODERNITY: CHALLENGES AND CURRICULUM POSSIBILITIES

desafios e possibilidades do currículo

Authors

  • Edvanderson Ramalho dos Santos IFC (Instituto Federal Catarinense)
  • Gilmar de Carvalho Cruz Universidade Estadual do Centro- Oeste (UNICENTRO)

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.68595

Keywords:

Youth, Disinterest, Tertiary learning

Abstract

This article explores the transition to liquid modernity and its impact on new generations, particularly the "surfer students" who, although they ride the waves of knowledge, often fail to establish lasting connections with it. The objective is to analyze the characteristics and challenges faced by these students in the context of liquid modernity, based on the theories of Bauman, Bateson, and Piaget, and to explore how the curriculum can be adapted to meet the needs of this new student profile. In the first section, we use Bauman's Critical Theory to analyze liquid modernity and its implications for the formation of subjectivities, addressing topics such as capital mobility, its impact on education, and the importance of reconstructing public space. In the second section, we discuss the evolution of education from solid modernity to liquid-modernity, highlighting the impact of neoliberalism and the volatility of information, which demand a reevaluation of educational purposes and methods. The third section examines Bateson's learning theory, which addresses different levels of learning and their relationship with individual adaptation. We also present examples of pedagogical proposals that reflect the concept of an open and diverse curriculum. The conclusion emphasizes the need for an open curriculum that balances the accumulated knowledge of humanity with the context of the students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Edvanderson Ramalho dos Santos, IFC (Instituto Federal Catarinense)

Doutorando em Educação e Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG). Professor de Ensino Básico, Técnico e Tecnológico da disciplina de Geografia no Instituto Federal Catarinense (IFC) - Campus Araquari.

Gilmar de Carvalho Cruz, Universidade Estadual do Centro- Oeste (UNICENTRO)

Universidade Estadual do Centro- Oeste (UNICENTRO), Irati – PR – Brasil. Professor Associado da
Universidade Estadual do Centro-OesteDocente da Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO), Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação (UEPG) e do Mestrado Profissional em Educação Inclusiva em Rede Nacional (PROFEI), na Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR). Doutorado em Educação Física (UNICAMP). Bolsista de Produtividade em Pesquisa do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq).

References

ADORNO, Theodor W.; HORKHEIMER, Max. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1985.

BATESON, Gregory. Steps to na ecology of mind. 2. ed. Northvale, New Jersey: Jason Aronson Inc., 1987.

BAPTISTA, Carla Maria Fachini; LAWALL, Ivani Teresinha; CLEMENT, Luiz. Significados produzidos por estudantes do ensino médio sobre fenômeno das marés em aulas investigativas. Revista electrónica de investigación en educación en ciencias, Tandil, Argentina, v. 15, n. 1, p. 33-49, jul. 2020. Disponível em: http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1850-66662020000100003&lng=es&nrm=iso. Acesso em: 3 fev. 2022.

BAUMAN, Zygmunt. Capitalismo parasitário: e outros temas contemporâneos. Tradução de Eliana Aguiar. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2010.

BAUMAN, Zygmunt. Educação: sob, para e apesar da pós-modernidade. In: BAUMAN, Zygmunt. A sociedade individualizada: vidas contadas e histórias vividas. Tradução de José Gradel. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008. cap. 10, p. 158-177.

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade Líquida. Tradução de Plínio Dentzien. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

BAUMAN, Zygmunt. Sobre educação e juventude: conversas com Riccardo Mazzeo/Zygmunt Bauman. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2013.

BAUMAN, Zygmunt. Zygmunt Bauman: entrevista sobre a educação. Desafios pedagógicos e mo¬dernidade líquida. Entrevista para Alba Porcheddu. Tradução de Neide Luzia de Rezende e Marcello Bulgarelli. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 137, p. 661-684, maio./ago. 2009. Disponível em: https://www.sci-elo.br/j/cp/a/36mzFFtbtvXDhmsjtqDWcdG/?lang=pt#. Acesso em: 10 mar. 2022.

CHARLOT, Bernard. Desafios da educação na contemporaneidade: reflexões de um pesquisador - Entrevista com Bernard Charlot. Educação e Pesquisa [online], São Paulo, v. 36, n. especial, p. 147-161, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/NRxSDs8nX3TPvnqL6W7g7bb/?lang=pt#. Acesso em: 10 mar. 2022.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Tradução de Raquel Ramalhete. 20. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1987.

GARCIA, Ana Luiza Casasanta; HALMENSCHLAGER, Karine Raquiel; BRICK, Elizandro Maurício. Desinteresse escolar: um estudo sobre o tema a partir de teses e dissertações. Revista Contexto & Educação, Ijuí, RS, v. 36, n. 114, p. 280–300, maio/ago. 2021. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/9783. Acesso: 04 nov. 2021.

GIOVANNETTI, Carolina; SALES, Shirlei Rezende. Políticas curriculares para o Ensino Médio brasileiro: o discurso da ineficiência como justificativa para reformas. Revista Espaço do Currículo, João Pessoa, v. 16, n. 2, p. 1-17, maio/ago 2023. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/62456/37462. Acesso em: 07 nov. 2023.

ILLICH, Ivan. Sociedade sem escolas. Petrópolis: Vozes, 1985.

JAPIASSU, Hilton. A pedagogia da incerteza. Rio de Janeiro: Imago Editora, 1983.

KADER, Cárla Callegaro Corrêa. Bateson, as três aprendizagens e suas relações com os professores e sua profissão não-regulamentada. Linguagens & Cidadania, Santa Maria, RS, v. 11, n. 1, p. 1-15, 2009. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/LeC/article/view/28248. Acesso: 10 mar. 2022.

KUHN, Thomas S. A estrutura das revoluções cientificas. Tradução de Beatriz Vianna Boeira e Nelson Boeira. 5. ed. São Paulo: Perspectiva, 1998. (Coleção Debates).

LIMA, Andressa de; OLIVEIRA, Danilo Araujo de. A garrafinha de refrigerante, o relógio de papel e a forca: invencionices, criações e imaginações infantis para aprender brincando em um currículo. Revista Espaço do Currículo, João Pessoa, v. 16, n. 2, p. 1-16, maio/ago 2023. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/67154/38094. Acesso em 07 nov. 2023.

MARIN, Eliane. Ciberidentidades nos anos finais do ensino fundamental público: relações nos processos de ensino e aprendizagem. 2020. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual do Centro-Oeste, Guarapuava, PR, 2020. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=10514543. Acesso em: 4 fev. 2022.

MCSPADDEN, Kevin. You Now Have a Shorter Attention Span Than a Goldfish. Time, Nova York, EUA, 14 maio 2015. Disponível em: https://time.com/3858309/attention-spans-goldfish/. Acesso em: 11 mar. 2022.

PIAGET, Jean. A Epistemologia Genética. Tradução de Nathanael C. Caixeiro. In: PIAGET, Jean. Jean Piaget. São Paulo: Abril Cultural, 1978. p. 1-64 (Coleção Os Pensadores).

ROSSO, Ademir José. A correlação no contexto do ensino de Biologia: implicações psicopedagógicas e epistemológicas. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências Naturais) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC, 1998. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/111429. Acesso em: 11 maio 2022.

SANTOS, Edvanderson Ramalho dos; MOLLOSSI, Luí Fellippe da Silva Bellincantta; FREITAS, Daniel Assis Freitas; ANDRADE, Luiz Antônio da Rocha Andrade. Tacada Interdisciplinar: Sinuca: Simulado Interdisciplinar das Nações Unida do IFC Campus Araquari. Revista Mais Educação, v.4, n. 2, p.1212-1222, abr. 2021. Disponível em: https://www.revistamaiseducacao.com/artigosv4-n2-abril-2021/103. Acesso em: 04 nov. 2021.

TENTI FANFANI, Emilio. Los que ponen el cuerpo. El profesor de secundaria en la Argentina actual. Educar em Revista, Curitiba, v. 26, n. especial 1, p. 37-76, 2010. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/20464. Acesso em: 4 fev. 2022.

VALÉRY, Paul. Ser leve e líquido. In: BAUMAN, Zygmunt. Modernidade Líquida. Tradução de Plínio Dentzien. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001. Prefácio.

Published

2023-12-18

How to Cite

RAMALHO DOS SANTOS, E.; DE CARVALHO CRUZ, G. . THE SURFER STUDENT IN LIQUID MODERNITY: CHALLENGES AND CURRICULUM POSSIBILITIES: desafios e possibilidades do currículo. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 33, n. 1, p. e-rte331202411, 2023. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.68595. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/68595. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Quais juventudes querem os currículos? Quais currículos querem as juventudes?