WHAT RESUMES DO YOUNG WORKERS WANT?
A STUDY ABOUT THE PERMANENCE OF STUDENTS IN A GRADUATE COURSE IN CHEMISTRY
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.68627Keywords:
Initial teacher training. Life stories. Student-workersAbstract
The choice for an undergraduate course is related to the historical and sociocultural context in which the subject is involved. Once this choice has been made, and the university has entered, remaining on the course is not always easy or guaranteed, especially for working students. In order to investigate this context, the research objective is to analyze the training trajectory of undergraduate students working within the scope of a Chemistry degree course, regarding the factors that influence their permanence in the course and, consequently, in the construction of their teaching identity. , especially the role of the curriculum in this context. To this end, this investigation made use of narrative research focusing on life stories. The narratives produced were analyzed based on content analysis, proposed by Bardin, and discussed based on theoretical references from the field of teacher training regarding the construction of teaching identity.Downloads
References
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
BIASE, E. G. Motivos de escolha do curso de graduação: uma análise da produção cientifica nacional. 2008. 130p. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, 2008.
BRAGANÇA, I. F. S. Histórias de vida e formação de professores: diálogos entre Brasil e Portugal. Rio de Janeiro: EDUERJ, 2012.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo Escolar da Educação Básica 2022: Resumo Técnico. Brasília: INEP, 2023.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da Educação Superior 2021: Resumo Técnico. Brasília: INEP,2022.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Resultados do Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes (ENADE). Brasília: INEP,2021.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira.
BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 26 jun 2014.
BRASIL. Ministério da Educação. PIBID: apresentação. 2018. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/pibid/pibid>. Acesso em: 21 nov. 2021.
BRASIL. Resolução nº. 7, de 18 de dezembro de 2018. Estabelece diretrizes para a Extensão na Educação Superior Brasileira e regimenta o disposto na meta 12.7 da Lei nº 13.005/2014 e da outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 10 dez. 2018.
BRASIL. Tribunal de Contas da União. Relatório Sistêmico de Fiscalização da Educação: exercício 2014. Brasília: TCU, Secretaria de Controle Externo da Educação, da Cultura e do Desporto, 2015.
CECHET, A. G. S. O Ingresso na Universidade Pública: análise dos sentidos atribuídos por um grupo de estudantes atendidos pela assistência estudantil. 2013. 90 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2013.
CONNELLY, F. M.; CLANDININ, D. J. On narrative method, personal philosophy, and narrative unities in the story of teaching. Journal of research in science teaching, v. 23, n. 4, p. 293-310, 1986.
FRANCISCHETT, M. N.; GIROTTO, E. D.; MORMUL, N. Mehanna. O PIBID como política pública de permanência no ensino superior e de formação de professores: um estudo de caso. Revista Educere Et Educare, Francisco Beltrão, v. 7, n. 13, p. 82-102, jun. 2012.
FREITAS, H. C. L. O trabalho como princípio articulador na prática de ensino nos estágios. Campinas: Papirus, 2022.
GALVÃO, Cecília. Narrativas em educação. Ciência & Educação (Bauru), v. 11, p. 327-345, 2005.
GARCIA, M. M. Identidade docente. In: OLIVEIRA, D. A.; DUARTE, A. M. C.; VIEIRA, L. M. F. DICIONÁRIO: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG, 2010.
GATTI, B. et al. A Atratividade da Carreira Docente no Brasil. Relatório de pesquisa – versão preliminar. São Paulo: Fundação Carlos Chagas/Fundação Vitor Civita, 2009.
GOMES, K. A. Indicadores de permanência na educação superior: o caso da disciplina Cálculo Diferencial e Integral I. 2015. 217 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Centro Universitário La Salle, Canoas, 2015.
GONDIM, S. M. G. Perfil profissional e mercado de trabalho: relação com a formação acadêmica pela perspectiva de estudantes universitários. Revista Estudos de Psicologia, Campinas, v. 7, n. 2, p. 299-309, jul-dez. 2002
LIMA, M. S. L. Reflexões sobre o estágio/prática de ensino na formação de professores. Rev. Diálogo Educ, p. 195-205, 2008.
LIMA, M. S. L.; PIMENTA, S. G. Estágio e docência: diferentes concepções. Poíesis pedagógica, Catalão, v. 3, n. 3 e 4, p. 5-24, 2006.
LOCATELLI, C.; DINIZ-PEREIRA, J. E. Quem são os atuais estudantes das licenciaturas no Brasil? Perfil socioeconômico e relação com o magistério. Cadernos de Pesquisa, v.26, n.3, p.225–243, 2019.
LUDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MACHADO, R. C.; CAVALCANTI, E. L. D. Dificuldades de Aprendizagem versus desempenho acadêmico dos estudantes do curso de química: Relatos Possíveis. REDEQUIM, v.1, n.1, p. 48-61, outubro, 2015.
MARANHÃO, J. D.; VERAS, R. M. O ensino noturno na Universidade Federal da Bahia: percepções dos estudantes. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 25, p. 553-584, 2017.
MORAES, A. A. A. Histórias de vida e autoformação de professores: alternativa de investigaçãodo trabalho docente. Pro-posições, v. 15, n. 2, p. 165-173, 2004.
NASCIMENTO, M. A. V. Dimensões da identidade profissional docente na formação inicial. Revista Portuguesa de Pedagogia, Coimbra, v. 41, n. 2, p. 207-218, jan. 2007
NERI, A. A. M.; SOUSA JÚNIOR, A. R. PIBID E PRP: políticas públicas necessárias na formação inicial docente. Boletim de Conjuntura (Boca), Boa Vista, v. 1, n. 1, p. 42-47, 2020.
NÓVOA, A. Os professores e as histórias da sua vida. In: NÓVOA, A. (Org.). Vida de professores. 2. ed. Porto: Porto Ed. 1992, p. 11-30.
PIMENTA, S. G. Formação de professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, S. G. (Org.) Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 1999.
PIMENTA, S. G.; ANASTASIOU, L. G. C. Docência no ensino superior. São Paulo: Cortez, 2002.
PRETI, D (org). O discurso oral culto. 2a. ed. São Paulo: Humanitas Publicações/USP, 1999.
RITTER, G. F. Estudo sobre Condições de Permanência no Curso de Licenciatura em Química UFRGS. 2014. 61 f. TCC (Graduação em Química) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014.
SILVA, K. N.; FIGUEIREDO, M. C. Curso de licenciatura em química: motivações para a evasão discente. Actio: Docência em Ciências, v. 3, n. 2, p. 237-254, 2018.
SILVA, T. T. Documentos de identidade; uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.
SOUZA, E. C. A arte de contar e trocar experiências: reflexões teórico-metodológicas sobre história de vida em formação. Revista educação em questão, v. 25, n. 11, p. 22-39, 2006.
SOUZA, E. C. Territórios das escritas do eu: pensar a profissão - narrar a vida. Educação, Porto Alegre, v. 34, n. 2, p. 213-220, mai/ago. 2011.
SOUZA, E. C.; SOUSA, R. C. Pesquisa (Auto) Biográfica, Educação e Saúde Docente: escritas de formação e refiguração identitária. Cadernos CERU, São Paulo, v. 32, n. 1, p. 99-126, 2021.
TEIXEIRA, M. A. P. et al. Adaptação à universidade em jovens calouros. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 12, n. 1, p. 185-202, jan./jun. 2008.
TERRIBILI FILHO, A. Educação superior no período noturno: impacto do entorno educacional no cotidiano do estudante. 2007. 186 f. Tese (doutorado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Filosofia e Ciências, 2007.
TERRIBILI FILHO, A. Ensino superior noturno: problemas, perspectivas e propostas. Marília: FUNDEPE, 2009.
UNIVERSIDADE TECNOLÓGICA FEDERAL DO PARANÁ. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Química, Londrina, 2017.
VALLE, I. R. Carreira do magistério: uma escolha profissional deliberada? Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 87, n. 216, 2006.
ZAGO, N. Do acesso à permanência no ensino superior: percursos de estudantes universitários de camadas populares. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 11, n. 32, p. 226-370, mai./ago. 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Temas em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution that allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine. . Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
. Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of the published work (See O Efeito do Acesso Livre).