CRITICAL REAFFIRMATION OF THE CURRICULUM BEFORE THE RE-EXAMINATION OF THE GENERAL CRITICAL THEORIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13n3.44867

Keywords:

General critical theories, Critical curriculum theory, Subaltern emancipation

Abstract

This essay aims, in support of the urgent reorientation of a critical centrality to the curriculum field, to understand how general critical theorizations, especially those generated in the Brazilian context, contributed to reflections related to curricular practices. Thus, it speculates famous essays that, among the tangle of critical theorizations that characterize the emergence of the 1970s, are nowadays considered as classics responsible for the eminent (especially critical) curricular theorizations since their publications. Emphasizes, in a synthesis effort, the emergence of a problematization that makes the emancipatory ideal stand out to marginalized social strata, that is, in jus the materialization of a curricular conceptionclose to the need to overcome the segregationist constraints that lead and outline the constitutive knowledge of curricula in modern school systems.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Júlio César Apolinário Maia, Federal University of Goiás - Jataí Regional, Brazil.

Master's student in Education through the Human Formation and Fundamentals of Education research line of the Graduate Program in Education at the Federal University of Goiás - Regional Jataí (UFG-REJ).

Guenther Carlos Feitosa de Almeida, Federal Institute of Education, Science and Technology of Goiás, Brazil.

PhD in Education from PUC-Goiás. Professor at the Federal Institute of Goiás - Campus Inhumas, working with Physical Education in Secondary Education integrated with Professional Education and in the Stricto Sensu Graduate Program in Professional and Technological Education.

References

ALTHUSSER, Louis. A favor de Marx. 2. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1979. 220 p.

ALTHUSSER, Louis. Ideologia e aparelhos ideológicos do estado. Lisboa: Editorial Presença; São Paulo: Martins Fontes, 1970. 120 p.

ALVES, Joyce Amâncio de Aquino. A concepção de ideologia em Althusser e Gramsci: complementações e/ou divergências?. In: ENCONTRO ANUAL DA ANPOCS, 36., 2012, Águas de Lindóia. Anais... Águas de Lindóia, Hotel Majestic/Monte Real Resort, n.p., 2012.

APPLE, Michael. Ideologia e currículo. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2006. 288 p. APPLE, Michael. A educação pode mudar a sociedade?. Petrópolis: Vozes, 2017. 312 p.

APPLE, Michael; AU, Wayne; GANDIN, Luís Armando. O mapeamento da educação crítica. In: APPLE, Michael; AU, Wayne; GANDIN, Luís Armando. (Orgs.). Educação crítica: análise internacional. Porto Alegre: ArtMed, 2011. p. 14-32.

AU, Wayne; APPLE, Michael. Repensando a reprodução: o neomarxismo na teoria da educação crítica. In: APPLE, Michael; AU, Wayne; GANDIN, Luís Armando. (Orgs.). Educação crítica: análise internacional. Porto Alegre: ArtMed, 2011. p. 100-113.

BAUDELOT, Christian; ESTABLET, Roger. Escola, a luta de classes recuperada. Revista Pós Ciências Sociais, São Luís, v. 11, n. 22, p. 198-214, jul./dez. 2014.

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. 4. ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 2011. 275 p.

BOWLES, Samuel; GINTIS, Herbert. La instrucción escolar en la américa capitalista. Madrid: Siglo XXI de España Editores, 1981. 384 p.

CONDE, Dirceu Cleber. Dois grandes períodos da concepção de ideologia. Working Papers em Linguística, Florianópolis, n. 3, p. 38-52, 1999.

GADOTTI, Moacir. História das idéias pedagógicas. 8. ed. São Paulo: Editora Ática, 2001. 319 p. LESSA, Sérgio; TONET, Ivo. Introdução à filosofia de Marx. São Paulo: Expressão Popular, 2011. 124 p.

MALTA, Shirley Cristina Lacerda. Uma abordagem sobre currículo e teorias afins visando à compreensão e mudança. Espaço do Currículo, João Pessoa, v. 6, n. 2, p. 340-354, maio/ago. 2013.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A ideologia alemã: crítica da mais recente filosofia alemã em seus representantes Feuerbach, B. Bauer e Stirner, e do socialismo alemão em seus diferentes profetas (1845- 1846). São Paulo: Boitempo, 2007. 614 p.

MÓNICA, Maria Filomena. Correntes e controvérsias em sociologia da educação. Análise Social, Lisboa, v. 13, n. 52, p. 989-1001, 1977.

MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa; SILVA, Tomaz Tadeu da. Sociologia e Teoria Crítica do Currículo: uma introdução. In: MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa; SILVA, Tomaz Tadeu da. (Orgs.). Currículo, Cultura e Sociedade. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2005. p. 7-38.

MOTTA, Luiz Eduardo; SERRA, Carlos Henrique Aguiar. A ideologia em Althusser e Laclau: diálogos (im)pertinentes. Revista Sociologia e Política, Curitiba, v. 22, n. 50, p.125-147, jun. 2014.

PUCCI, Bruno. Teoria crítica e educação: contribuições da teoria crítica para a formação do professor.

Espaço Pedagógico, Passo Fundo, v. 8, p. 13-30, 2001.

SAES, Décio Azevedo Marques de. A ideologia docente em A reprodução, de Pierre Bourdieu e Jean- Claude Passeron. Educação & Linguagem, v. 10, n. 16, p. 106-125, jul./dez. 2007.

SANTOS, Bianca Cristina dos. As principais contribuições de Pierre Bourdieu para a educação. In:

SEMINÁRIO NACIONAL UNIVERSITAS/BR: DÍVIDA PÚBLICA E EDUCAÇÃO SUPERIOR NO BRASIL, 24.,2016, Maringá. Anais... Maringá, UEM, n.p., 2016.

SANTOS, Luan Bergston; MACHADO, Liliane Campos. O currículo: teoria, história e prática docente. In: CONGRESSO NORTE-MINEIRO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO, 3., 2011, Montes Claros. Anais... Montes Claros, UNIMONTES, n.p., 2011.

SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. 42 ed. Campinas: Autores Associados, 2012. 128 p.

SCHMIDT, Elizabeth Silveira. Currículo: uma abordagem conceitual e histórica. Publicatio UEPG: Ciências Humanas, Linguística, Letras e Artes, Ponta Grossa, v. 11, n. 1, p. 59-69, jun. 2003.

SILVA, Tomaz Tadeu da. A sociologia da educação entre o funcionalismo e o pós-modernismo: os temas e os problemas de uma tradição. Em Aberto, Brasília, v. 9, n. 46, p. 3-12, abr./jun. 1990.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2004. 156 p.

STOER, Stephen Ronald. A genética cultural da “reprodução”. Educação, Sociedade & Culturas, Porto, n. 26, p. 85-90, 2008.

VAISMAN, Ester. Althusser: ideologia e aparelhos de estado – velhas e novas questões. Projeto História, São Paulo, n. 33, p. 247-269, dez. 2006.

Published

2020-11-14

How to Cite

MAIA, J. C. A.; DE ALMEIDA, G. C. F. CRITICAL REAFFIRMATION OF THE CURRICULUM BEFORE THE RE-EXAMINATION OF THE GENERAL CRITICAL THEORIES. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 13, n. 3, p. 649–661, 2020. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13n3.44867. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/44867. Acesso em: 17 jul. 2024.