VISITING THE 20th CENTURY EPILOGUE

pedagogical ideas history and their determinations for critical and “post-critical” curriculum theories in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v15i2.62499

Keywords:

Brazilian education history, Educational fundamentals, Education theories, Pedagogical theories, Curriculum theories

Abstract

This bibliographic study is added to the set of research devoted to Brazilian educational, pedagogical and curricular theories. It is divided into two sections, jointly committed to clarifying the influence of education critical theories and the curriculum on the educational component of Brazil. As for the presentation of critical pedagogical theories that constitute what is conventionally called “Brazilian pedagogical progressism” from the 1980s onwards, it is reflected in the Liberating and Libertarian pedagogies, respectively in the figures of Paulo Freire (1921-1997) and Maurício Tragtenberg (1929-1998). However, it also investigates the particularity of the pedagogies that also constitute the progressive field: they are respectively the Critical-Social of Contents and the Historical-Critical pedagogies, studied in the figures of José Carlos Libâneo (1945-today) and Dermeval Saviani (1943-today). Finally, as a concluding effort, it focuses on the historical determinations launched in the curriculum field by this critical theoretical movement.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Júlio César Maia, Federal University of Goiás, Brazil

Master's in Education from the Federal University of Jataí and a doctoral candidate in Education from the Federal University of Goiás.

 

Michele Sacardo, Federal University of Jatai, Brazil

PhD in Education from the Federal University of São Carlos and professor at the Federal University of Jataí.

 

References

ARANHA, Maria Lúcia de Arruda. História da educação e da pedagogia: geral e Brasil. 3. ed. São Paulo: Moderna, 2006. 384 p.

ARROYO, Miguel González. A escola possível é impossível?. In: ARROYO, Miguel González. (Org.). Da escola carente à escola possível. São Paulo: Edições Loyola, 1991. p. 11-55.

BRIGHENTE, Miriam Furlan; MESQUIDA, Peri. Paulo Freire: da denúncia da educação bancária ao anúncio de uma pedagogia libertadora. Pro-Posições, Campinas, v. 27, n. 1, p. 155-177, jan./abr. 2016.

DUARTE, Newton. Os conteúdos escolares e a ressurreição dos mortos: contribuição à teoria histórico-crítica do currículo. Campinas: Autores Associados, 2016. 160 p.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 23. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1999. 150 p.

FREIRE, Paulo. Educação e mudança. 29. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2006. 79 p.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 46. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2007. 213 p.

GADOTTI, Moacir. História das idéias pedagógicas. 8. ed. São Paulo: Editora Ática, 2001. 319 p.

GHIRALDELLI JÚNIOR, Paulo. Filosofia e história da educação brasileira. Barueri: Manole, 2003. 288 p.

LELIS, Isabel Alice. Do ensino de conteúdos aos saberes do professor: mudança de idioma pedagógico? Educação & Sociedade, Campinas, v. 22, n. 74, p. 43-58, abr. 2001.

LIBÂNEO, José Carlos. Democratização da escola pública: a pedagogia crítico-social dos conteúdos. 16. ed. São Paulo: Edições Loyola, 1999. 149 p.

LIBÂNEO, José Carlos. Fundamentos teórico-metodológicos da pedagogia crítico-social (perspectiva histórico-cultural). p. 1-7, s/d. Disponível em: http://professor.pucgoias.edu.br/SiteDocente/admin/arquivosUpload/5146/material/Pedagogia%20criticosocial.doc. Acesso em 5 jun. 2020.

LIBÂNEO, José Carlos. O dualismo perverso da escola pública brasileira: escola do conhecimento para os ricos, escola do acolhimento social para os pobres. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 1, p. 13-28, 2012.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Filosofia da educação. São Paulo: Cortez, 1994. 292 p.

MELLO, Guiomar Namo de. Educação e transição democrática. 3. ed. São Paulo: Autores Associados, 1986. 133 p.

MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa. Currículos e programas no Brasil. Campinas: Papirus, 1990. 192 p.

NEVES, Lúcia Maria Wanderley. A sociedade civil como espaço estratégico de difusão da nova pedagogia da hegemonia. In: NEVES, Lúcia Maria Wanderley (Org.). A nova pedagogia da hegemonia: estratégias do capital para educar o consenso. São Paulo: Xamã, 2005. p. 85-125.

NEVES, Lúcia Maria Wanderley. Brasil ano 2000: uma nova divisão de trabalho na educação. Rio de Janeiro: Papéis e Cópias, 1997. 142 p.

NEVES, Lúcia Maria Wanderley. Educação e política no Brasil de hoje. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1999. 120 p.

OLIVEIRA, Fernanda Moraes de. Tendências pedagógicas progressistas brasileiras: concepções e práticas. 204 f. Dissertação (Mestrado em Estudos Profissionais Especializados em Educação). Porto: Politécnico do Porto – Escola Superior de Educação, ESE, 2017.

RIBEIRO, Márden de Pádua. Teorias críticas e pós-críticas: pelo encontro em detrimento do radicalismo. Movimento Revista de Educação, Rio de Janeiro, v. 3, n. 5, p. 284-317, 2016.

RIBEIRO, Márden de Pádua; VELOSO, Silene Gelmini Araújo; ZANARDI, Teodoro Adriano Costa. Fim da teoria crítica? Crítica aos extremos pós-modernos e pós-estruturais da teoria curricular. Currículo sem Fronteiras, v. 16, n. 2, p. 255-282, maio/ago. 2016.

SAVIANI, Dermeval. Antecedentes, origens e desenvolvimento da pedagogia histórico-crítica. In: MARSIGLIA, Ana Carolina Galvão. (Org.). Pedagogia histórico-crítica: 30 anos. Campinas: Autores Associados, 2011b. p. 197-225.

SAVIANI, Dermeval. Educação brasileira: estrutura e sistema. 9. ed. Campinas: Autores Associados, 2005. 161 p.

SAVIANI, Dermeval. Educação: do senso comum à consciência filosófica. 12. ed. Campinas: Autores Associados, 1996a. 247 p.

SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. 42 ed. Campinas: Autores Associados, 2012. 128 p.

SAVIANI, Dermeval. História das ideias pedagógicas no Brasil. 4. ed. Campinas: Autores Associados, 2013a. 472 p.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica, educação e revolução. In: ORSO, Paulino José; MALANCHEN, Julia; CASTANHA, André Paulo. (Orgs.). Pedagogia histórico-crítica, educação e revolução: 100 anos da revolução russa. Campinas: Armazém do Ipê, 2017. p. 53-71.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica, quadragésimo ano: novas aproximações. Campinas: Autores Associados, 2019. 346 p.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11 ed. Campinas: Autores Associados, 2011a. 137 p.

SAVIANI, Dermeval. Política e educação no Brasil: o papel do Congresso Nacional na legislação do ensino. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 1996b. 156 p.

SILVA, Aracéli Girardi da. Tendências pedagógicas: perspectivas históricas e reflexões para a educação brasileira. Unoesc & Ciência, Joaçaba, v. 9, n. 1, p. 97-106, jan./jun. 2018.

TRAGTENBERG, Maurício. Sobre educação, política e sindicalismo. São Paulo: Cortez, 1982. 163 p.

TRAGTENBERG, Maurício. Relações de poder na escola. Lua Nova: Revista de Cultura e Política, São Paulo, v. 1, n. 4, p. 68-72, mar. 1985.

Published

2022-10-15

How to Cite

MAIA, J. C.; SACARDO, M. VISITING THE 20th CENTURY EPILOGUE: pedagogical ideas history and their determinations for critical and “post-critical” curriculum theories in Brazil. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 15, n. 2, p. 1–17, 2022. DOI: 10.15687/rec.v15i2.62499. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/62499. Acesso em: 18 dec. 2024.