THE REPRESENTATION OF WOMEN IN THE TEXTBOOKS OF PNLD CAMPO AND ITS POSSIBILITIES
DOI:
https://doi.org/10.15687/rec.v15i1.62817Keywords:
Textbooks. PNLD. Representation of women.Abstract
In Brazil, textbooks are the main artifacts used by public school teachers in the teaching and learning process, contributing substantially to the constitution of subjects of certain types. Based on this observation, we perceive the need to problematize how these materials represent men and women in their statements and illustrations. For this, we chose as research object the collection of textbooks "Novo Girassol: saberes e doings do campo", from the Programa Nacional do Livro Didático e do Material Didático (PNLD) Campo, using archaeo-genealogical tools as a method of analysis. As a result, we realized that women still have less spaces of representation than men in textbooks, and that roles often reinforce gender, race and class stereotypes. However, we believe in the strength of these artifacts, as rhizomes, which can produce other effects on the bodies that use them, as long as other stories are told, other images are conveyed. In the end, we suggest that stories of Brazilian women, who stand out socio-culturally and artistically, be added to the collections of textbooks belonging to the PNLD and that they find equal opportunity to demonstrate their achievements.
Downloads
Metrics
References
BEAUVOIR, Simone de. O segundo sexo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2016. v. 1.
BITTENCOURT, C. M. F. Ensino de História: fundamentos e métodos. 3.ed. São Paulo: Cortez, 2009.
BRASIL. Ministério da Educação. Edital de Convocação 04/2014 – CGPLI. Edital de convocação para o processo de inscrição e avaliação de obras didáticas para o Programa Nacional do Livro Didático do Campo. Brasília, 2014.
BRASIL. Ministério de Educação. LDB: Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 19 jan. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. PNLD. Brasília. 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/busca-geral/318-programas-e-acoes-1921564125/pnld-439702797/12391-pnld. Acesso em: 11 jun. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Guia PNLD Campo 2016 Educação no Campo Ensino Fundamental Anos Iniciais. Brasília, 2016. Disponível em: https://www.fnde.gov.br/index.php/programas/programas-do-livro/pnld/guia-do-pnld/item/6575-guia-pnld-campo-2016-%E2%80%93-anos-iniciais-do-ensino-fundamental
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CEB nº36/01. Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas escolas do campo. Brasília: 2001. Disponível em: http://pronacampo.mec.gov.br/images/pdf/mn_parecer_36_de_04_de_dezembro_de_2001.pdf. Acesso em: 21 dez. 2018.
CALDARTI, Roseli Saleti. Por uma Educação do Campo: traços de uma identidade em construção. In.: Por uma Educação do Campo: identidade e políticas públicas. Brasília/DF: Articulação Nacional por uma Educação Básica do Campo, 2002. Coleção por uma Educação do Campo, n. 4.
CASTRO, Maria Gabriella Mayworm de. Uma análise feminista da construção de gênero em livros didáticos de inglês aprovados pelo PNLD 2014. 2016. Dissertação (Mestrado em Estudos de Linguagem) - Universidade Federal Fluminense, Niterói, RJ, 2016. Disponível em: https://app.uff.br/riuff/handle/1/3690. Acesso em: 5 set. 2019.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. São Paulo: Editora 34, 2011. v. 1. (Coleção Trans).
DELPHY, Christine. Patriacarcado (teorias do)*. In.: HIRATA, Helena et al. (Org.). Dicionário crítico do feminismo. São Paulo: Editora UNESP, 2009.
DI GIORGI, Cristiano Amaral Garboggini et al. Uma proposta de aperfeiçoamento do PNLD como política pública: o livro didático como capital cultural do aluno/família. Ensaio: aval.pol.públ.Educ., Rio de Janeiro , v. 22, n. 85, p. 1027-1056, dez. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/sXpYnZHpqh4qkD9GZqZvyJP/abstract/?lang=pt. Acesso em: 26 jun. 2021.
FISCHER, I. R., MARQUES, F. Gênero e exclusão social. In: FUNDAJ. Trabalhos para discussão. n. 113, ago. 2001. Disponível em: https://fundaj.emnuvens.com.br/TPD/article/view/928. Acesso em: 08 abr. 2022.
FOUCAULT, Michel. História da sexualidade 1: a vontade de saber. 7 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2018.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 23 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1999.
FRANÇOSO, Fernanda Gomes. Os lugares de mulheres negras em materiais didáticos de história da Secretaria da Educação do Estado de São Paulo. 2017. Dissertação (Mestrado em Educação) Universidade Estadual Paulista, Presidente Prudente, 2017. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/150541. Acesso em: 15 dez. 2021.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. 12 ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2015.
HALL, Stuart. Cultura e representação. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio: Apicuri, 2016.
HALL, Stuart; WOODWARD, Kathryn; SILVA, Tomaz Tadeu da. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
KERGOAT, Danièle. Divisão sexual do trabalho e relações sociais de sexo. In.: Dicionário crítico do feminismo. São Paulo: editora UNESP, 2009.
LEAL, Bernardina Maria de Sousa. Chegar à infância. Rio de Janeiro: EDUFF, 2011.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. 6. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2003.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero e sexualidade: pedagogias contemporâneas. In.: ProPosições, v. 19, n. 2 (56), maio/ago. 2008.
MESQUITA FILHO, Marcos; EUFRÁSIO, Cremilda; BATISTA, Marcos Antônio. Estereótipos de gênero e sexismo ambivalente em adolescentes masculinos de 12 a 16 anos. Saúde soc., SãoPaulo, v. 20, n. 3, p. 554-567, set. 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-12902011000300003&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 26 jun. 2021.
MOLINA, Mônica Castagna. Apresentação. Em Aberto, Brasília, v. 24, n. 85, p. 11-14, abr. 2011. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/documents/186968/485895/Educa%C3%A7%C3%A3o+do+Campo/a2fa9177-5611-429d-a62f-ae0a6fcb3502?version=1.3. Acesso em: 4 set. 2021.
MUNAKATA, Kazumi. O livro didático como mercadoria. Pro-Posições, v. 23, n. 3 (69), p. 51-66, set. /dez. 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pp/a/9zhGQRDGbZ8FmWXpdNVNxpb/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 4 fev. 2022.
PEREIRA, Maria Cecilia Souza; CARMO, Lyvia Tavares Felix do. A construção de uma história das mulheres: uma abordagem transdisciplinar. In.: XII Congresso Nacional de Educação. Pontífice Universidade Católica do Paraná. 26 a 29 de outubro de 2015. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/21938_10874.pdf. Acesso em: 14 abr. 2022.
PERIPOLLI, Odimar João. Formação continuada - o projeto: por entre estradas e trilhas, o caminho que se fez e se faz ao caminhar. In.: Peripolli, Odimar João; Neideck; Alceu Zoia(Orgs). Formação continuada: o diálogo necessário entre universidade e os educadores do campo. Lajeado: Ed. Da Univates, 2017.
RIBEIRO, Arilda Ines Miranda. Mulheres Educadas na Colônia. In: LOPES, Eliane Marta Teixeira; FILHO, Luciano Mendes de Faria; VEIGA, Cynthia Greive (Orgs.). 500 Anos de Educação no Brasil. 2. ed. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2000.
RIBEIRO, Paulo Rennes Marçal. História da educação escolar no Brasil: notas para uma reflexão. Paidéia (Ribeirão Preto), Ribeirão Preto, n. 4, p. 15-30, jul. 1993. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-863X1993000100003&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 14 jan. 2022.
RODRIGUES, Luciomar da Costa. Explorações sobre gênero e poder: a voz e vez da mulher na política. 2002. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Universidade de Brasília, Brasília, 2002.
SAFFIOTI, Heleieth. A mulher na sociedade de classes: mitos e realidades. 3 ed. São Paulo: Expressão Popular, 2013.
SANTOS, Anderson Oramisio et al. A história da educação de negros no Brasil e o pensamento educacional de professores negros no século XIX. In.: II Seminário Internacional de representações sociais, subjetividade e educação, SIRSSE. Pontífice Universidade Católica do Paraná. Curitiba, de 23 a 26 de set. 2013. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2013/6853_4712.pdf. Acesso em: 1 jun. 2021.
SILVA, P. V. B.; TEIXEIRA, R.; PACIFICO, T. M. Políticas de promoção de igualdade racial e programas de distribuição de livros didáticos. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 1, p. 127-143, jan. /mar., 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v39n1/v39n1a09.pdf. Acesso em: 25 jun. 2021.
SIQUEIRA, Ana Elizabeth Souza Silveira de. Empoderamento de mulheres agricultoras: possibilidades e limites de um projeto de desenvolvimento rural no semiárido baiano. 2014. Dissertação (Mestrado em Estudos Interdisciplinares sobre Mulheres, Gênero e Feminismo) - Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2014. Disponível em: http://www.reformaagrariaemdados.org.br/sites/default/files/2015%20mestrado%20UFBA%20Ana%20Elizabeth%20Siqueira.pdf. Acesso em 4 fev. 2022.
VEIGA-NETO, Alfredo. Currículo na Contemporaneidade: internacionalização e contextos locais. Colóquio Sobre Questões Curriculares, 11, 2012. Anais ... Braga: UMinho, 2014.
VEIGA-NETO, Alfredo. Foucault & a Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Curriculum Space Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to Curriculum Space Journal (CSJ) and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to Curriculum Space Journal: first publication rights and permission for CSJ to redistribute this article. article and its metadata to the indexing and reference services that its editors deem appropriate.