A DRAG QUEEN IN THE CLASSROOM

gender deterritorialization in times of moral panic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v17i2.70333

Keywords:

drag queen, school, moral panic, digital age

Abstract

The objective of this article is to analyze an online news story and the comments made by readers regarding a teacher who taught a class set up as a drag queen in relation to the curriculum and cultural pedagogy of masculinities. Methodologically, the data were collected from digital ethnography carried out on a journalistic website on which it was published. The theoretical perspective adopted is post-critical in Education. It was understood how much the positive and negative criticisms of his professional performance indicated, curriculum-pedagogically, the masculinity that has been produced in contexts of moral panic and anti-Human Rights agendas. At the same time, the deterritorialization of gender through the prosthetic performance of drag in a school institution allowed expanding processes of recognition beyond a hegemonic expectation in terms of sexual difference.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Tassio Acosta, Federal Institute of São Paulo, Brazil.

PhD in Education from the State University of Campinas and Professor at the Federal Institute of São Paulo.

Tiago Duque, Federal University of Mato Grosso do Sul, Brazil.

PhD in Social Sciences from the State University of Campinas and Professor at the Federal University of Mato Grosso do Sul.

References

ABBOTT, Andrew. Reflections on the Future of Sociology. Contemporary Sociology, v. 29, n. 2, 2000. DOI: 10.2307/2654383 DOI: https://doi.org/10.2307/2654383

ABRUCIO, Fernando Luis. Bolsonarismo e Educação: quando a meta é desconstruir uma política pública. In: AVRITZER, Leonardo; KERCHE, Fábio; MARONA, Marjorie (org.). Governo Bolsonaro: retrocesso democrático e degradação política. Belo Horizonte: Autêntica, 2021. p. 255-269.

ACOSTA, Tássio, GALLO, Silvio. Infâncias e juventudes algoritmizadas no contexto da pandemia de coronavírus. Educação, v. 49, n. 1, p. 1-28, 2024. DOI: 10.5902/1984644485039. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/85039/63782. Acesso em: 29 jun. 2024

ACOSTA, Tássio. Anarqueologia do pânico moral. 2022. 208 f. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2022.

ACOSTA, Tássio. Possibilidades metodológicas para um ensino (crítico!) de História no Ensino Fundamental. RIEL - Revista Interdisciplinar em Estudos de Linguagens, v. 1, p. 53-71, 2019. DOI: 10.29327/2.1373.1-5. Disponível em: https://ojs.ifsp.edu.br/index.php/riel/article/view/1151. Acesso em: 29 jun. 2024 DOI: https://doi.org/10.29327/2.1373.1-5

ACOSTA, Tássio; GALLO, Silvio. A educação em disputa no Brasil contemporâneo: entre os estudos de gênero, a dita ideologia de gênero e a produção de uma “ideologia de gênesis”. Educação, v. 45, p. 1-28, 2020. DOI: 10.5902/1984644443607. Disponível em https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/43607. Acesso em: 29 jun. 2024 DOI: https://doi.org/10.5902/1984644443607

AGOSTINI, Rafael; ROCHA, Fátima; MELO, Eduardo; MAKSUD, Ivia. A resposta brasileira à epidemia de HIV/AIDS em tempos de crise. Ciência & Saúde Coletiva, v. 24, n. 12, p. 4599-4604, dez. 2019. DOI: 10.1590/1413-812320182412.25542019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/8kskKTq9StVQYtMxrwrb4KL/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 24 abr. 2024 DOI: https://doi.org/10.1590/1413-812320182412.25542019

BALIEIRO, Fernando de Figueiredo; DUQUE, Tiago. Notas de uma cruzada moral na era digital: a "ideologia de gênero" como ameaça a sociedade brasileira. In: AMARAL, Fernanda Pattaro; SARMIENTO, Astelio de Jesus Silvera; SANTOS, Fagner Firmo de Souza; OLIVEIRA, Ana Cláudia Delfini Capistrano de (org.). El desangramiento latinoamericano: un panorama político contemporáneo sobre la reorganización y la reconfiguración del estado neoliberal. 1ed.Barraquilla: Corporación Universitaria Americana, 2018. p. 277-310.

BORGES, Rafaela Oliveria; BORGES, Zumira Newlands. Pânico moral e ideologia de gênero articulados na supressão de diretrizes sobre questões de gênero e sexualidade nas escolas. Revista Brasileira de Educação, v. 23, p. 1-23, 2018. DOI: 10.1590/S1413-24782018230039. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/PK43y8kghf9JDty4pftJS4n/?format=pdf&lang=pt. Acesso 29 jun. 2024 DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-24782018230039

BORRILLO, Daniel. Homofobia: história e crítica de um preconceito. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010.

BRAH, Avtar. Diferença, diversidade, diferenciação. Cadernos Pagu, n. 26, p. 329-376, 2006. DOI: 10.1590/S0104-83332006000100014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cpa/a/B33FqnvYyTPDGwK8SxCPmhy/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 01 jul 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-83332006000100014

BRASIL. Decreto nº 7.037, de 21 de dezembro de 2009. Aprova o Programa Nacional de Direitos Humanos - PNDH-3 e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República. [2009]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2009/decreto/d7037.htm. Acesso em: 01 jul. 2024.

BRASIL. Projeto de Lei nº 122, de 12 de dezembro de 2006. Criminaliza a Homofobia. Brasília, DF: Câmara dos Deputados [2006]. Disponível em: https://www25.senado.leg.br/web/atividade/materias/-/materia/79604. Acesso em: 24 abr. 2024.

BRITO, Leandro Teófilo de Brito. Por uma perspectiva pós-fundacional para os estudos sobre homens e masculinidades na Educação Física. In: DEVIDE, Fabiano Pries; BRITO, Leandro Teofilo de (Orgs). Estudos das masculinidades na Educação Física e no Esporte. São Paulo: nVersos Editora, 2021. p. 63-81.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da realidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

CAMPANELLA, Bruno. Por uma etnografia para a internet: transformações e novos desafios – entrevista com Christine Hine. MATRIZes, v.9, n. 2, p. 167-173, 2015. DOI: 10.11606/issn.1982-8160.v9i2p167-173. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/111722/109726. Acesso em: 01 jul. 2024 DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v9i2p167-173

CASTELLS, Manuel. A Sociedade em Rede. A Era da Informação: Economia, Sociedade e Cultura; v. 1. São Paulo, Paz e Terra, 2011.

CAVICCHIOLI, Georgia. Professor dá aula como drag queen a jovens para falar sobre preconceito. UOL, São Paulo, Educação, 09 set. 2019. Disponível em: https://educacao.uol.com.br/noticias/2019/10/09/professor-da-aula-como-drag-queen-a-jovens-para-falar-sobre-preconceito.htm. Acesso em: 24 abr. 2024.

COHEN, Stanley. Folk Devils and Moral Panics: The Creation of Mods and Rockers. London, MacGibbon & Kee, 1972.

CONFUNDIDOS com gays, héteros sofreram homofobia. DOL, Belém, 07 out. 2017, Notícias Brasil. Disponível em: http://bit.ly/36qt7UP. Acesso em: 24 abr. 2024.

CONNELL, Robert W.; MESSERSCHMIDT, James W. Masculinidade hegemônica: repensando o conceito. Revista Estudos Feministas, v. 21, n. 1, p. 241-282, jan. 2013. DOI: 10.1590/S0104-026X2013000100014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ref/a/cPBKdXV63LVw75GrVvH39NC#. Acesso em: 24 abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-026X2013000100014

COVAS, António. O sexto continente: a nação-internet. Lisboa: Edições Sílabo, 2018.

DUQUE, Tiago. O quadro preso e a proibição da linguagem neutra: ofensiva anti-igualitária em Mato Grosso do Sul. Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, v. 32, p. 31-49, 2023. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n72.p31-49. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/faeeba/v32n72/2358-0194-faeeba-32-72-0031.pdf. Acesso em: 01 jul. 2024. DOI: https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n72.p31-49

DUQUE, Tiago. O sexo-currículo de Lourival na era digital. In: RODRIGUES, Alexsandro; CAETANO, Marcio; SOARES, Maria da Conceição Silva (org.). Queer(i)zando currículos e educação: narrativas do encontro. 1ed. Salvador: Devires, 2020. p. 93-108.

FERRARI, Anderson. Entrevistado Anderson Ferrari. In: SILVA JUNIOR, Alcidesio Oliveira da; CARVALHO, Maria Eulina Pessoa (org.). Eles por eles: pesquisas sobre masculinidade no Brasil. Curitiva, CRV, 2022. p. 33-39. DOI: 10.24824/978652513809.1

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade: o uso dos prazeres. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1984.

GALLO, Sílvio. “O pequeno cidadão”: sobre a condução da infância em uma governamentalidade democrática In: RESENDE, Haroldo de (org.). Michel Foucault – O Governo da Infância. Belo Horizonte: Autêntica, 2015. p. 329-343.

GALLO, Sílvio. Biopolítica e subjetividade: resistência? Educar em Revista, v. 33, n. 66, p. 77-94, 2017a. DOI: 10.1590/0104-4060.53865. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/er/n66/0104-4060-er-66-77.pdf. Acesso em: 24 abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.53865

GALLO, Sílvio. Governamentalidade democrática e ensino de filosofia no Brasil contemporâneo. Cadernos de Pesquisa, v. 42, 2012, p. 48-64. DOI: 10.1590/S0100-15742012000100005. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0100-15742012000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 23 jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742012000100005

GALLO, Sílvio. Políticas da diferença e políticas públicas em educação no Brasil. Educação e Filosofia, v. 31, n. 63, p. 1497-1523, 2017b. DOI: 10.14393/REVEDFIL.issn.0102-6801.v31n63a2017-10. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/36722. Acesso em: 24 abr. 2024 DOI: https://doi.org/10.14393/REVEDFIL.issn.0102-6801.v31n63a2017-10

GOLDMAN, Márcio. Os tambores dos mortos e os tambores dos vivos. Etnografia, antropologia e política em Ilhéus, Bahia. Revista de Antropologia, v. 46, n. 2, p. 445-476, 2003. DOI: 10.1590/S0034-77012003000200012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ra/a/ZbLf7Zpb9rXF7bqdnd56GPd/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 01 jul. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-77012003000200012

JOVENS que agrediram gay na Paulista com lâmpada terão que pagar multa de R$ 25,7 mil. G1 SP, São Paulo, 18 out. 2018. Disponível em: https://glo.bo/2NxS9J0. Acesso em: 24 abr. 2024.

JUNQUEIRA, Rogério Diniz. A invenção da “ideologia de gênero”: a emergência de um cenário político-discursivo e a elaboração de uma retórica reacionária antigênero. Revista Psicologia Política, v. 18, n. 43, p. 449-502, 2018. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-549X2018000300004&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 24 abr. 2024

JUNQUEIRA, Rogério Diniz. A invenção da “ideologia de gênero”: um projeto reacionário de poder. Brasília: Letraslivres, 2022.

KULICK, Don. Travesti: prostituição, sexo, gênero e cultura no Brasil. Rio de Janeiro: Ed. Fiocruz, 2008.

KUMASHIRO, Kevin K. Toward a theory of anti-oppressive education. Review of Educational Research, n. 70, v. 1, p. 25-53, 2000. DOI: 10.2307/1170593. Disponível em: https://projects.iq.harvard.edu/files/deib-explorer/files/toward_a_theory_of_anti-oppressive_education.pdf. Acesso em: 24 abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.3102/00346543070001025

LOPES, Alice Casimiro; LÓPEZ, Silvia Braña. A performatividade nas políticas de currículo: o caso do ENEM. Educação em Revista, v. 26, n. 1, p. 89-110, 2010. DOI: 10.1590/S0102-46982010000100005. Disponível em https://www.scielo.br/j/edur/a/YVjRx49XqRvYSvWntqkBZ9b/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 29 jun. 2024 DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-46982010000100005

LOURO, Guacira Lopes. Conhecer, pesquisar e escrever. Educação, Sociedade & Culturas, n. 25, p. 235-245, 2007.

LOURO, Guacira Lopes. Teoria Queer – uma política pós-identitária para a educação. In: Estudos Feministas, v. 9, n. 2, p. 541-553, 2001. DOI: 10.1590/S0104-026X2001000200012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ref/a/64NPxWpgVkT9BXvLXvTvHMr/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 01 jul. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-026X2001000200012

LOURO. Guacira Lopes. Um corpo estranho: ensaios sobre sexualidade e teoria queer. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

MACHADO, Lia Zanotta. Masculinidades e Violências. Gênero e Mal-Estar na Sociedade Contemporânea. Série Antropologia, Brasília, v. 290, p. 1-33, 2001. Disponível em https://www.academia.edu/12633026/Masculinidades_e_Viole_ncias_Ge_nero_e_mal_estar_na_sociedade_contempora_nea acesso em 23 ago. 2024

MAGNANI, José Guilherme Cantor. Etnografia como prática e experiência. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, n. 32, p. 129-156, 2009. DOI: 10.1590/S0104-71832009000200006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ha/a/6PHBfP5G566PSHLvt4zqv9j/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 01 jul. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-71832009000200006

MEIRA, Vanessa Belmiro dos Santos. Transformando o São João: montação e passabilidade de gênero na quadrilha junina. 2023. 268 f. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) – Centro de Humanidades, Universidade Federal de Campina Grande. Campina Grande, 2023.

MEYER, Dagmar Estermann; PARAÍSO, Marlucy Alves (org.). Metodologias de pesquisas pós-críticas em Educação. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2014.

MINISTÉRIO DAS COMUNICAÇÕES. Internet chega a 87,2% dos brasileiros com mais de 10 anos em 2022, revela IBGE. Agência Gov, Brasília, 09 nov. 2023, Tecnologia. Disponível em: https://agenciagov.ebc.com.br/noticias/202311/internet-chega-a-87-2-dos-brasileiros-com-mais-de-10-anos-em-2022-revela-ibge. Acesso em: 24 abr. 2024.

MISKOLCI, Richard. O desejo da nação: masculinidade e branquitude no Brasil do XIX. Editora Annablume, 2012.

MISKOLCI, Richard. Sociologia Digital: notas sobre pesquisa na era da conectividade. Contemporânea – Revista de Sociologia da UFSCar, v. 6, n. 2, p. 275-297, 2016. DOI: https://doi.org/10.4322/2316-1329.014

MISKOLCI, Richard; CAMPANA, Maximiliano. “Ideologia de gênero”: notas para a genealogia de um pânico moral contemporâneo. Revista Sociedade & Estado, Brasília, v. 32, n. 3, p. 725-748, dez. 2017. DOI: 10.1590/s0102-69922017.3203008. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-69922017000300725&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 24 abr. 2024 DOI: https://doi.org/10.1590/s0102-69922017.3203008

MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa; CANDAU, Vera Maria. Educação escolar e cultura(s): construindo caminhos. Revista Brasileira de Educação, n. 23, p. 156-168, 2003. DOI: 10.1590/S1413-24782003000200012. Acesso em: scielo.br/j/rbedu/a/99YrW4ny4PzcYnSpVPvQMYk/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 01 jul. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782003000200012

NASCIMENTO, Leonardo Fernandes. A Sociologia Digital: um desafio para o século XXI. Sociologias, ano 18, no 41, p. 216-241, 2016. DOI: 10.1590/15174522-018004111. Disponível em: https://www.scielo.br/j/soc/a/y9gtcQSrjjXVyRfryrKpXBk/?format=pdf&lang=pt. Acesso em 01 jul. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/15174522-018004111

NUNES, João Batista Carvalho. Pesquisa Online. In: ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO. Ética e pesquisa em Educação: subsídios. Rio de Janeiro, ANPED, 2019. p. 146-154.

PADILHA, Felipe.; FACIOLI, Lara. Sociologia Digital: apontamentos teórico-metodológicos para uma analítica das mídias digitais. Ciências Sociais Unisinos, v. 54, n. 3, p. 305-316, 2018. DOI: 10.4013/csu.2018.54.3.03. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/csr/article/view/csu.2018.54.3.03/11977. Acesso em: 01 jul. 2024. DOI: https://doi.org/10.4013/csu.2018.54.3.03

PAI ABRAÇA filho e é agredido por homofóbicos em SP. G1, Brasil, 19 jul. 2011. Disponível em: https://glo.bo/2BZcnpG. Acesso em: 24 abr. 2024.

PAZ, Luciana Athayde; ICLE, Gilberto Currículo-documento, currículos-performance. Educação em Revista, v. 36, p. 1-18, 2020. DOI: 10.1590/0102-4698222728. Disponível em https://www.scielo.br/j/edur/a/gnhWNMtSCr6sZqKhmcfDgXS/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 29 jun. 2024 DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698222728

PENNA, Fernando de Araujo. A tentativa reacionária de censura nos currículos escolares: compreendendo a subversão mútua entre as lógicas de socialização e subjetivação. Revista Psicologia Política, v. 18, n. 43, p. 557-572, 2018. Disponível em http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-549X2018000300008&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 29 jun. 2024.

PRECIADO, Paul Preciado. Texto Junkie: sexo, drogas e biopolítica na era farmacopornográfica. São Paulo: n. 1, 2018.

PRESIDÊNCIA DO BRASIL. Em entrevista, presidenta Dilma diz que governo é contra homofobia. YouTube, 26 maio 2011. Disponível em: http://bit.ly/2N6hevz. Acesso em: 24 abr. 2024

SABAT, Ruth. Pedagogia cultural, gênero e sexualidade. Estudos Feministas, v. 9, n. 1, p. 4-21, 2001. DOI: 10.1590/S0104-026X2001000100002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ref/a/hqknn4NtLrGpyGQMB8p7ByB/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 24 abr. 2024 DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-026X2001000100002

SANTANA, Winny Gabriela; DUQUE, Tiago. “Montação, tombação, picumã”: uma análise antropológica da performance drag em Campo Grande - MS. Revista Ártemis, v. 30, n. 1, p. 331-349, 2020. DOI: 10.22478/ufpb.1807-8214.2020v30n1.49248. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/artemis/article/view/49248. Acesso em: 1 jul. 2024. DOI: https://doi.org/10.22478/ufpb.1807-8214.2020v30n1.49248

SEFFNER, Fernando. E o assunto está longe de se esgotar! In: SILVA JUNIOR, Alcidesio Oliveira da; CARVALHO, Maria Eulina Pessoa (org.). Eles por eles: pesquisas sobre masculinidade no Brasil. Curitiva, CRV, 2022. p. 127-129. DOI: 10.24824/978652513809.1 DOI: https://doi.org/10.24824/978652513809.1

SIBILIA, Paula. O show do Eu: a intimidade como espetáculo. Rio de Janeiro, Nova Fronteira, 2008.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.

SILVA, Tomaz Tadeu da. O currículo como fetiche: a poética e a política do texto curricular. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.

SILVA, Vagner Gonçalves da. Intolerância e racismo religioso. In: RIOS, Flavia; SANTOS, Márcio André dos; RATTS, Alex (org.). Dicionário das relações étnico-raciais contemporâneas. São Paulo: Perspectiva, 2023. p. 201-204.

VAL, Gisela Maria; AQUINO, Julio Groppa. Uma ideia de arquivo: contributos para a pesquisa educacional. Pedagogia y Saberes, v. 49, p. 41-53, 2018.

VENCATO, Anna Paula. “Fervendo com as drags”: corporalidades e performances de drag queens em territórios gays da Ilha de Santa Catarina. 2002. 124 f. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social) – Departamento de Antropologia Social do Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2002.

WYNN, Jonathan R. Digital Sociology: emergent technologies in the field and the classroom. Sociological Forum, Lexington, v. 24, n. 2, p. 448-456, 2009. DOI: 10.1111/j.1573-7861.2009.01109.x. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1573-7861.2009.01109.x

Published

2024-08-26

How to Cite

ACOSTA, T.; DUQUE, T. A DRAG QUEEN IN THE CLASSROOM: gender deterritorialization in times of moral panic. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 17, n. 2, p. e70333 , 2024. DOI: 10.15687/rec.v17i2.70333. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/70333. Acesso em: 23 nov. 2024.