Analysis of a teaching strategy proposal based on an active methodology in the training of chemistry, physics and biology teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.69536

Keywords:

Active methodologies, Teacher training, Teaching strategy

Abstract

The objective of this study was to analyze the perception of teachers in training in relation to teaching strategies based on active methodologies. Qualitative research was carried out and developed in three stages at a federal university, in which the perceptions of 42 students from three undergraduate courses (Chemistry, Physics, and Biology) were analyzed. The reports showed that students expressed positive perceptions about the experience and recognized that active methodologies encourage student protagonism, promoting contextualized learning and interaction between peers. There is importance to encouraging and training future teachers in the use of active methodologies in their areas of knowledge, in order to favor their praxis and provide opportunities for more meaningful learning in the area of training.

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Author Biography

Bruno Silva Leite, UFRPE

Professor de Química e de Tecnologias no Ensino de Química da Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE). Licenciado em Química (2008) e mestre no Ensino de Ciências (2011) pela UFRPE e Doutor em Química Computacional (2016) pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Coordenador do Curso de Licenciatura em Química da UFRPE. Docente do programa de mestrado profissional em Química (PROFQUI). Docente permanente do programa de pós-graduação em Ensino das Ciências da UFRPE. Vice-diretor da divisão de ensino de Química da Sociedade Brasileira de Química. Coordenador do Laboratório para Elaboração e Utilização de Tecnologias no Ensino de Química (LEUTEQ) e do Grupo de pesquisa InPraMEQ (Investigação de Práticas Metodológicas no Ensino de Química) da UFRPE. Tem experiência na área de Química e Ensino de Química: Em Química desenvolve pesquisas em Astroquímica e Química Computacional; Em Ensino de Química atua principalmente nas seguintes temáticas: (1) Tecnologias no Ensino de Química; (2) Metodologias Ativas, Aprendizagem Tecnológica Ativa, Gamificação e Ensino Híbrido; (3) processos e materiais educativos no Ensino de Ciências/Química; (4) Experimentação, divulgação científica e formação de professores. 

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Published

2024-06-11

How to Cite

RIBEIRO JÚNIOR, M. dos S.; LEITE, B. S. Analysis of a teaching strategy proposal based on an active methodology in the training of chemistry, physics and biology teachers . Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 33, n. 1, p. e-rte331202452, 2024. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.69536. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/69536. Acesso em: 23 nov. 2024.