Analysis of a teaching strategy proposal based on an active methodology in the training of chemistry, physics and biology teachers
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.69536Keywords:
Active methodologies, Teacher training, Teaching strategyAbstract
The objective of this study was to analyze the perception of teachers in training in relation to teaching strategies based on active methodologies. Qualitative research was carried out and developed in three stages at a federal university, in which the perceptions of 42 students from three undergraduate courses (Chemistry, Physics, and Biology) were analyzed. The reports showed that students expressed positive perceptions about the experience and recognized that active methodologies encourage student protagonism, promoting contextualized learning and interaction between peers. There is importance to encouraging and training future teachers in the use of active methodologies in their areas of knowledge, in order to favor their praxis and provide opportunities for more meaningful learning in the area of training.
Downloads
References
BARELL, John F. Problem-Based Learning. An Inquiry Approach. Thousand Oaks: Corwin Press. 2007.
BENDER, Willian N. Aprendizagem baseada em projetos: Educação diferenciada para o século XXI. Porto Alegre: Penso, 2014.
BERBEL, Neusi Aparecida Navas. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Semina: Ciências Sociais e Humanas, v. 32, n. 1, p. 25-40, 2011.
BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação Qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.
BONDIOLI, Ana Cristina Cristina Vigliar; VIANNA, Simone Cristina Gonçalves; SALGADO, Maria Helena Veloso. Metodologias Ativas de Aprendizagem no Ensino de Ciências: práticas pedagógicas e autonomia discente. Caleidoscópio, v. 10, n. 1, p. 23-26, 2018.
DELISLE, Robert; OLIVEIRA, Vitor. Como realizar a Aprendizagem Baseada em Problemas. Porto: ASA, 2000.
DEWEY, John. Vida e Educação. São Paulo: Nacional. 1950.
DIESEL, Aline; BALDEZ, Alda Leila Santos; MARTINS, Silvana Neumann. Os princípios das metodologias ativas de ensino: uma abordagem teórica. Revista Thema, v. 14, n. 1, p. 268-288, 2017.
FRANÇA JUNIOR, Raimundo Rodrigues de; MAKNAMARA, Marlécio. Metodologias ativas como significado transcendental de currículos de formação médica. Educação em Revista, v. 36, p. e219263, 2020.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. 36. ed, São Paulo: Paz e Terra, 1999
GEMIGNANI, Elizabeth Yu Me Yut. Formação de professores e metodologias ativas de ensino aprendizagem: ensinar para a compreensão. Revista Fronteira da Educação, v. 1, n. 2, 2012, p. 1-27.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
GROSSI, Márcia Gorett Ribeiro; CHAMON, Camila Macedo. O potencial educativo do ensino híbrido enquanto uma metodologia ativa: um estudo de caso. Revista Temas em Educação, v. 29, n. 3, p. 93-117, 2020.
GUIMARÃES, Cleidson Carneiro. Experimentação no ensino de química: caminhos e descaminhos rumo à aprendizagem significativa. Química nova na escola, v. 31, n. 3, p. 198-202, 2009.
HAYDT, Regina Célia C. Curso de didática geral. 8.ed. São Paulo: Ática, 2006.
LEITE, Bruno Silva. Tecnologias digitais e metodologias ativas: quais são conhecidas pelos professores e quais são possíveis na educação?. VIDYA, v. 41, n. 1, p. 185-202, 2021.
LEITE, Bruno Silva. Tecnologias digitais na educação: da formação à aplicação. São Paulo: Livraria da Física, 2022.
LOVATO, Fabricio Luís; MICHELOTTI, Angela; LORETO, Elgion Lucio da Silva. Metodologias ativas de aprendizagem: uma breve revisão. Acta Scientiae, v. 20, n. 2, p. 154-171, 2018.
MARQUES, Humberto Rodrigues; CAMPOS, Alyce Cardoso; ANDRADE, Daniela Meirelles; ZAMBALDE, André Luiz. Inovação no ensino: uma revisão sistemática das metodologias ativas de ensino-aprendizagem. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), v. 26, p. 718-741, 2021.
MARTINS, Jorge S. Situações práticas de ensino e aprendizagem significativa. Campinas: Autores Associados, 2009.
MERCADO, Luis Paulo Leopoldo. Estratégias didáticas em aulas online no ensino superior. In: LINHARES, Ronaldo N.; PORTO, Cristiane; FREIRE, Valéria (Org.). Mídia e educação: espaços e (co)relações de conhecimentos. Aracaju: Edunet, 2014, p. 61-95.
MORAN, José Manuel. A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. Campinas, São Paulo: Papirus, 2013. 174 p.
OLISKOVICZ, Katiucia; PIVA, Carla Dal. As estratégias didáticas no ensino superior. Revista de Educação, v. 15, n. 19, p. 111-127, 2012.
OLIVEIRA, Diana Clementino de; AMORIM, Samuel Ilo Fernandes de; TAUCEDA, Karen Cavalcanti; MOREIRA, Maria Rosilene Cândido. Metodologias ativas no ensino de ciências da natureza: significados e formas de aplicação na prática docente. Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia, Canoas, v. 9, n. 2, p. 1-15, 2020.
REIS, Rafaela da Silva; LEITE, Bruno Silva; LEÃO, Marcelo Brito Carneiro. Estratégias Didáticas envolvidas no uso das TIC: o que os professores dizem sobre seu uso em sala de aula?. ETD - Educação Temática Digital, v. 23, n. 2, p. 551-571, 2021.
ROGERS, Carl Ransom. Liberdade para Aprender. Belo Horizonte: Ed. Interlivros, 1973.
RYAN, Richard M.; STILLER, Jerome. The social contexts of internalization: Parent and teacher influences on autonomy, motivation and learning. Advances in motivation and achievement, v. 7, p. 115-149, 1991.
SANTOS, José Carlos dos; DICKMAN, Adriana Gomes. Experimentos reais e virtuais: proposta para o ensino de eletricidade para o nível médio. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 41, p. e20180161, 2019.
STACCIARINI, Jeanne Marie R.; ESPERIDIÃO, Elizabeth. Repensando estratégias de ensino no processo de aprendizagem. Revista Latino-Americana de Enfermagem, v. 7, n. 5, p. 59-66, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Temas em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution that allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine. . Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
. Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of the published work (See O Efeito do Acesso Livre).