SCHOOL CURRICULUM AND SCHOOL PRACTICES OF TEACHERS ON CULTURAL KNOWLEDGE OF BRAGANTINA AMAZON
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13n1.51278Keywords:
Curriculum, School practice, Cultural knowledge, Traditional CommunityAbstract
This study brings the conceptions of teachers who work in a school of the Traditional Community of Bragantina Amazon about the school curriculum, school practices and cultural knowledge. The paper analyzes the relationship between the cultural knowledge of the traditional community Vila-Que-Era, and school curriculum and the practices experienced by teachers who work in the school of the community. The research is a qualitative approach because of the social phenomenon which gets a new meaning by the discourse of people. For data collection, the primary data were originated by interview script and organized by the technique of content analysis, using technological resources, as a recorder, to obtain the teachers' reports, as well as photographic records and field diary; the secondary data, on the other hand, are raised in the literature review in order to locate which studies have already been done in this field. Interlocutors representing the School and the Community, two Teachers and the Community Leader attended the research. The findings of the study reveal the existence of factors that make difficult a curriculum articulated with the cultural knowledge of the Community, as well as the physical, didactic and structural aspects; as the curriculum follows a conduct imposed by the Municipal Department of Education. The research also shows the relevance of teacher training and continuing education to work in the context of rural schools
Downloads
Metrics
References
ARROYO, Miguel. Currículo, território em disputa, Petrópolis: Vozes, 2011.
BAUER, Martin; GASKELL, George. ALLUM, Nicholas. Qualidade, quantidade e interesses do conhecimento- evitando confusões. In: BAUER, Martin; GASKELL, George (ed.). Pesquisa Qualitativa com texto, imagem e som: Um manual prático. Petrópolis: Vozes, 2002. Cap 1. P. 17-36.
______. Análise de conteúdo clássica: Uma revisão. In: BAUER, Martin. GASKELL, George (ed.). Pesquisa Qualitativa com texto, imagem e som: Um manual prático. Petrópolis: Vozes, 2002. Cap. 8 p.189-217.
BRASIL. Lei Nº 13.415, De 16 de fevereiro de 2017. Altera as Leis no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e 11.494, de 20 de junho 2007. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2017/Lei/L13415.htm. Acesso em: 28 de fev de 2019.
______.Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_publicacao.pdf>. Acesso em: 28 de fev. 2019.
______.Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Coordenação de Edições Técnicas, 2016. 496 p. Brasília, 1988.
______.. Ministério da Educação. CNE/CEB Resolução CNE/CEB nº 01, de 03 de abril de 2002. Brasília, 2002.
______. Ministério da Educação. CNE/CEB Resolução CNE/CEB nº 04, de 13 de julho de 2010. Brasília, 2010.
______. Lei n°6040, de 7 de fevereiro de 2007. Institui a Política Nacional de DesenvolvimentoSustentável dos Povos e Comunidades Tradicionais. Disponível em:<http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007¬2010/2007/decreto/d6040.htm>. Acesso em 26/03/2019.
CALDART, Roseli Salete. A escola do campo em movimento. In: BENJAMIN, César. CALDART, Roseli Salete. (Org.) Projeto popular e escolas do campo. Articulação Nacional por uma educação do campo. v. 3. 2. ed. Brasília: UnB, 2000.
_______. Educação do campo: notas para uma análise de percurso. Trab. Educ. Saúde, Rio de Janeiro, v. 7 n. 1, p. 35-64,mar./jun.2009.
CHIZZOTTI, Antonio.; Pesquisa em ciências humanas e sociais. 5. Ed – São Paulo: Cortez, 2001.
______. SILVA, Rosa Eulalia Vital da. Base Nacional Comum Curricular e as Classes Multisseriadas na Amazônia. Revista e-curriculum, São Paulo, v.16, n.4, p.1408-1436 out./dez.2018.
EYZAGUIRRE, Indira. Elaborado com dados do Google Earth (sapefiles) e com o software ArcGiS 10.0. 2019.
FERNANDES, Daniel; FERNANDES, José. Guilherme. A “experiência próxima”: saber e conhecimento em povos tradicionais. Espaço Ameríndio, Porto Alegre, v. 9, n. 1, p. 127-150, jan./jun. 2015.
GIROUX, Henry; SIMON, Roger. Cultura popular e pedagogia crítica: A vida cotidiana como base para o conhecimento curricular. In: MOREIRA, Antonio Flavio; SILVA, Tomaz Tadeu da. (org.) Currículo, cultura e sociedade. 11 ed. – São Paulo, Cortez, 2009.
HAGE, Salomão Antônio Mufarrej. Transgressão do Paradigma da (Mult)seriação como referência para a construção da Escola Pública do Campo. Educ. Soc., Campinas, v.35, nº.129, p.1165-1182, Out.-Dez, 2014.
______. BARROS, Oscar. Currículo e educação do Campo: Referencias para o Debate sobre a Multisseriação na Escola do Campo. Espaço do Curriculo, v.3, n.1, pp 348-362, março de 2010 a setembro de 2010.
______. Classes Multisseriadas: desafios da educação rural no Estado do Pará/Região Amazônica. In: HAGE, Salomão Antônio Mufarrej. (Org). Educação do Campo na Amazônia: retratos de realidade das escolas multisseriadas no Pará. Belém: Gráfica e Editora Gutemberg, 2005.
LOPES, Alice Casemiro; MACEDO, Elizabeth. (org.) Currículo debates contemporâneos. 2ed. São Paulo. 2005.
MOREIRA, Antonio Flavio. O campo de currículo no Brasil- origens e desenvolvimento inicial. In: MOREIRA, Antonio Flavio. Currículo e programas no Brasil. Campinas, SP; Papirus, 1990.
______. SILVA, Tomaz Tadeu da; Sociologia e teoria crítica do Currículo: Uma introdução. In: MOREIRA, Antonio Flavio; SILVA, Tomaz Tadeu da; (org.) Currículo, cultura e sociedade. 11 ed. – São Paulo, Cortez, 2009.
OLIVEIRA, Silvia do Nascimento. Memórias de saberes construídos no processo de se constituir professor em Vila-Que-Era (Bragança-Pará). Bragança, Pará. Dissertação (mestrado em Linguagens e Saberes na Amazônia, 2013.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e terra, 1993.
PIMENTA, Selma Garrido. Professor reflexivo construindo uma crítica. In: PIMENTA, Selma Garrido; GHEDIN, Evandro (Orgs.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito.- 5 ed.- São Paulo: Cortez, 2008.
SACRITÁN, José Gimeno. O Currículo: uma Reflexão sobre a Prática. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.
SAVIANI, Nereide. Saber escolar e didática: problemas da unidade conteúdo/método no processo pedagógico. 3. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2000.
SANTOMÉ, Jurjo Torres. Globalização e Interdisciplinaridade: o currículo integrado. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.
______. As culturas negadas e Silenciadas no Currículo. In: SILVA, Tomaaz Tadeu. (org). Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. 7. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1995.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting an article to Curriculum Space Journal (CSJ) and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to Curriculum Space Journal: first publication rights and permission for CSJ to redistribute this article. article and its metadata to the indexing and reference services that its editors deem appropriate.