EDUCATIONAL ROBOTICS AND CURRICULUM
state of the art
DOI:
https://doi.org/10.15687/rec.v15i3.62402Keywords:
Educational Robotics, Resume, Scientific Literacy, Active LearningsAbstract
The article presents the quantitative and qualitative results of the state of the art of educational robotics, based on information obtained from the Theses and Dissertations Catalog of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel – Capes, Periódicos Capes and SciELO (between 2012 and 2021). Discursive textual analysis (DTA) was used, in which two categories emerged from the completion of the process and from the interpretations and impressions of the readings: i) Educational Robotics: possibilities for the development of scientific literacy and ii) Educational Robotics: collaborating for the effectiveness of active learning. The results show that educational robotics, when inserted in the school curriculum, allows students to appropriate the most diverse knowledge in an integrated way, fostering creativity, autonomy, discovery and investigation, thus contributing to a possible realization of scientific literacy. Educational robotics contributes to the implementation of innovative practices, enabling the development of students in an active, autonomous and responsible way.
Downloads
Metrics
References
ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini; VALENTE, José Armando. Tecnologias e Currículo: trajetórias convergentes ou divergentes? São Paulo: Paulus, 2011. Capítulo 3.Disponível em: http://catalogo.educacaonaculturadigital.mec.gov.br/hypermedia_files/live/nucleo_de_base2/medias/files/Capitulo_3_livro_curriculo_TIC.pdf. Acesso em: 20 dez. 2021.
ANDRADE, Fabiana de Oliveira. Robótica Educacional: um estudo da aprendizagem no Colégio Estadual Secretário Francisco Rosa Santos (2013-2016). Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Tiradentes. Aracajú. 2018. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=7502571. Acesso em: 23 dez.2021.
ANDRADE, Juliana Wallor de. Robótica Educacional: Uma proposta para a educação básica. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional). Universidade Federal da Fronteira Sul – UFFS. Chapecó. 2018. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=6383853. Acesso em: 23 dez.2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Educação é a base. Brasília: MEC, 2017.
CAMPOS, Flávio Rodrigues. Currículo, Tecnologias e Robótica na Educação Básica. Tese (Doutorado em Educação). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo-PUC-SP. São Paulo. 2011. Disponível em: http://tede.pucsp.br. Acesso em: 17 dez. 2021.
CAMPOS, Flávio Rodrigues. Robótica Educacional. Robótica Educacional no Brasil: questões em aberto, desafios e perspectivas futuras. RIAEE – Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v.12, n.4, p. 2108-2121, 2017.
FARIAS Paulo Sergio. Humanização do currículo do ensino médio técnico: aprimorando a aprendizagem social e emocional por meio da Robótica e reciclagem de materiais. Dissertação (Mestrado profissional em Novas Tecnologias Digitais na Educação). Centro Universitário Carioca. Rio de Janeiro. 2020. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=10000510. Acesso em 27 de dez.2021
FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. (Org.). O que é interdisciplinaridade? 2. ed. São Paulo: Cortez, 2013.
FERNANDES, Richard. O ensino de robótica educacional por meio de metodologias ativas: um estudo fenomenológico sobre os desafios e possibilidades na prática pedagógica do professor. Dissertação (Mestrado em Cognição, Tecnologias e Instituições). Universidade Federal Rural do Semi-Árido – UFERSA. Mossoró. 2019. Disponível em: https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/5391. Acesso em: 17 dez.2021.
MARQUES, Amanda Cristina Teagno; MARANDINO, Martha. Alfabetização Científica, crianças e espaços de educação não formal: diálogos possíveis. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 44. p. 1-19, 2018.
MOURA, Dácio Guimarães de. Metodologias ativas de aprendizagens e os desafios educacionais da atualidade. Palestra apresentada no XI Encontro Nacional de Dirigentes de Graduação das IES Particulares, realizada na Universidade Positivo / Curitiba-PR, 2014. Disponível em: www.tecnologiadeprojetos.com.br. Acesso em: 26 dez. 2021.
MORAN, José. Mudando a educação com metodologias ativas. [Coleção Mídias Contemporâneas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. Vol. II] Carlos Alberto de Souza e Ofélia Elisa Torres Morales (Orgs.). PG: Foca Foto-PROEX/UEPG, 2015. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2013/12/mudando_moran.pdf. Acesso em: 29 dez. 2021.
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise Textual Discursiva. Ijuí: Editora Unijuí, 2011.
NORONHA, Daisy Pires; FERREIRA, Sueli Mara S. P. Revisões de literatura. In: CAMPELLO, Bernadete Santos; CONDÓN, Beatriz Valadares; KREMER, Jeannette Marguerite (Orgs.). Fontes de informação para pesquisadores e profissionais. Belo Horizonte: UFMG, 2000.
PADUA, Yuri Souza. Proposta de atividades para auxiliar o ensino de Matemática utilizando conceitos de Pensamento Computacional e robô programável. Dissertação (Mestrado em Ciência da Computação). Universidade Federal de São Carlos. Sorocaba. 2020. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=9912112. Acesso em: 27 dez. 2021.
PETINI, Lidiani Ottoni da Silva. A teoria das situações didáticas no desenvolvimento de atividades com robótica educacional. Educ. Matem. Pesq., São Paulo, v.21, n.5, p. 780-790, 2019.
PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho científico [recurso eletrônico]: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. – Novo Hamburgo: Feevale, 2013. Disponível em: https://www.feevale.br/institucional/editora-feevale/metodologia-do-trabalho-cientifico---2-edicao. Acesso em: 19 dez. 2021.
RAMOS, Rogeria Campos. Análise de projetos de robótica para criança em idade pré-escolar desenvolvidos em escolas da Região Sul da cidade de São Paulo e em escolas do Norte de Portugal. Tese (Doutorado em Educação). Pontífica Universidade Católica de São Paulo-PUC. São Paulo. 2018. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=8159906. Acesso em: 22 dez. 2021.
SANTOS, João Paulo da Silva. TENÓRIO, Alexandro Cardoso. SUNDHEIMER, Michael Lee. Visões de ciência e tecnologia entre licenciados em física quando utilizam a robótica educacional: um estudo de caso. Investigações em Ensino de Ciências, v. 23, n. 1, p. 32-55, 2018.
SASSERON, Lúcia Helena; DE CARVALHO, Anna Maria Pessoa. Alfabetização científica: uma revisão bibliográfica. Investigações em ensino de ciências, v. 16, n. 1, p. 59-77, 2016. Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/246 . Acesso em: 17 fev. 2022.
SILVA, Alzira Ferreira da. RoboEduc: Uma metodologia de aprendizado com Robótica Educacional. Tese (Doutorado em Engenharia Elétrica). Universidade Federal do Rio Grande do Norte – UFRN, 2009. Disponível em: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/2168. Acesso em: 17 dez. 2021.
SILVA, Mariana Cardoso da. Robótica Educacional livre: Um relato de prática no ensino fundamental. Dissertação (Mestrado em Educação). Pontifícia Católica Universidade de São Paulo-PUC. São Paulo. 2015. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=5433193. Acesso em: 20 dez. 2021.
STROEYMEYTE, Tatiana Souza da Luz. Currículo, tecnologias e Alfabetização Científica: uma análise da contribuição da robótica na formação de professores. Dissertação (Mestrado em Educação). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo-PUC. São Paulo. 2015. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=2781150. Acesso em: 20 dez. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Curriculum Space Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to Curriculum Space Journal (CSJ) and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to Curriculum Space Journal: first publication rights and permission for CSJ to redistribute this article. article and its metadata to the indexing and reference services that its editors deem appropriate.