SCHOOL CURRICULUM AND THE ORGANIZATION OF TEACHING

BNCC and the Curricular Component Projeto de Vida

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v17i2.67658

Keywords:

School Curriculum, Base Nacional Comum Curricular, Projeto de Vida

Abstract

This article aims to discuss conceptions of School Curriculum from a historical approach. The initiative has as its principle to understand the contemporary curriculum expressed from the Base Nacional Comum Curricular (BNCC) and its intersection with emerging contemporary curricular components; namely, the Projeto de Vida. Supported by the so-called Pedagogy of Skills, BNCC has as a guiding instrument an Agenda for Youth (2018) – from the Banco Mundial (BM) Skills and Jobs report; and, in line with the aspects defended by Philipe Perrenout (2000) - uses as a theoretical contribution the socio-emotional competencies as a basis for the maintenance of jobs. Thus, articulated to meet this new demand, linked to Brazilian legislation, the curricular component Projeto de Vida is born as a structural menu that aims – in the long term – to ensure the full development of students. Focusing on critical theory, we prove the premise that – from the above – there is an emptying of systematized knowledge. The discipline Projeto de Vida expresses an adaptation of students to capitalist modes of production due to the mere qualification for new and/or habitual functions of immediatist work.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Natália Oliveira, Federal University of Mato Grosso do Sul, Brazil.

Teacher in Education at the State University of Ponta Grossa and Professor at the Federal University of Mato Grosso do Sul.

Camila Aparecida Ferreira, Federal University of Mato Grosso do Sul, Brazil.

Master in Education from the Federal University of Mato Grosso do Sul and Teacher at the State Secretariat of Mato Grosso do Sul. 

References

ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos; PESSAT, Leonir (Org.). Ensinar, Aprender, Apreender e Processos de Ensinagem. 10 ed. Joinville – SC: Editora Univille, 2015.

ANJOS, Ricardo Eleutério. Base Nacional Comum Curricular e Educação Escolar de Adolescentes: uma análise baseada na pedagogia Histórico-Crítica e na Psicologia Histórico-Cultural. In: MALANCHEN, Julia; MATOS, Neide da Silveira Duarte de; ORSO, Paulino José (Org). A Pedagogia Histórico-Crítica, as Políticas Educacionais e a Base Nacional Comum Curricular. Campinas-SP: Editora Autores Associados, 2020. p. 179-204

APPLE, Michael. A Política do conhecimento oficial: faz sentido a ideia de um currículo nacional? In: MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa; SILVA, Tomaz Tadeu da (Orgs.) Currículo, Cultura e Sociedade. Trad. Maria Aparecida Baptista. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2002. p. 59-87

BANCO MUNDIAL. Competências e Empregos: uma agenda para a Juventude. Síntese de constatações, conclusões e recomendações de políticas, Washington DC, 2018.

BATISTA, Eraldo Leme; LIMA, Marcos Roberto. A pedagogia histórico-crítica como teoria pedagógica revolucionária. Laplage em Revista, v. 1, n. 3, p. 67-81, 2015. Disponível em: https://laplageemrevista.editorialaar.com/index.php/lpg1/article/view/221. Acesso em: 20 de fev. 2023. DOI: https://doi.org/10.24115/S2446-6220201513102p.67-81

BITTAR, Marisa. História da Educação: da antiguidade à época contemporânea. São Paulo: EdUFSCar, 2009.

BRASIL. Ministério da Educação do Brasil. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: SEB/MEC, Brasília, DF, 2017. p. 470.

BRASIL. Ministério da Educação do Brasil. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LDB. 9394/1996. Estabelece as Diretrizes e bases da Educação Nacional. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF. 1996. p. 37.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP nº 2, de 22 de dezembro de 2017. Brasilia, DF, 2017. p. 12.

CEREZUELA, Cristina.; MORI, Nerli Nonato Ribeiro. A Educação Escolar e a Teoria Histórico-Cultural. In: Congresso Nacional de Educação, 12, 2015, Curitiba, Anais... Curitiba, PR. 2015. CR-ROM.

DUARTE, Newton. O debate contemporâneo das teorias pedagógicas. In: MARTINS, Ligia Marcia; DUARTE, Newton. (orgs). Formação de professores: limites contemporâneos e alternativas necessárias. São Paulo: Editora UNESP, 2010. p. 33-45

FERREIRA, Carolina Góis. O conceito de Clássico e da Pedagogia Histórico-Crítica. In: MALANCHEN, Julia; MATOS, Neide da Silveira Duarte de; ORSO, Paulino José (Org). A Pedagogia Histórico-Crítica, ás Políticas Educacionais e a Base Nacional Comum Curricular. Campinas-SP: Autores Associados, 2020. p. 63-78

FODRA, Sandra Maria. O Projeto de Vida no Ensino Médio: o olhar dos professores de História. 2016. 175f. Dissertação (Mestardo em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016.

GALUCH, Maria Terezinha Belanda; SFORNI, Marta Sueli de Faria. Interfaces entre Políticas Educacionais, Prática Pedagógica e Formação Humana. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 6, n. 1, p. 55-66, 2011. DOI: 10.5212/PraxEduc.v.6i1.0005. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/1862. Acesso em: 20 de fev. 2023. DOI: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.6i1.0005

GONÇALVES, Amanda Melchiotti. OS INTELECTUAIS ORGÂNICOS DA BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR (BNCC): aspectos teóricos e ideológicos. 2020. 128 g. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel, Cascavel – PR, 2020. DOI: https://doi.org/10.24824/978652510003.6

HOFLING, Eloisa de Matos. Estado e Políticas (públicas). Cadernos Cedes, ano XXI, n. 55, p. 30-41, 2001. Disponível em: https://https://www.scielo.br/j/ccedes/a/pqNtQNWnT6B98Lgjpc5YsHq/?format=pdf. Acesso em: 10 set. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32622001000300003

INSTITUTO AYRTON SENNA. DIRETRIZES PARA A POLÍTICA DE EDUCAÇÃO INTEGRAL: solução educacional para o Ensino Médio. Caderno 2: Modelo Pedagógico – princípios, metodologias integradoras e avaliação da aprendizagem. São Paulo, 2014.

MACEDO, Elizabeth. Base Nacional Curricular Comum: a falsa oposição entre conhecimento para fazer algo e conhecimento em si. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 32, n. 2, p. 45- 68, 2016. DOI: 10.1590/0102-4698153052. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982016000200045&lng=en&nrm=isso. Acesso em: 09 set. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698153052

MALANCHEN, Julia; ZANK, Debora Cristine Trindade. A Base Nacional Comum Curricular do Ensino Médio e o retorno da Pedagogia das Competências: uma análise baseada na Pedagogia Histórico-Crítica. In: MALANCHEN, Julia; MATOS, Neide da Silveira Duarte de; ORSO, Paulino José (Org). A Pedagogia Histórico-Crítica, às Políticas Educacionais e a Base Nacional Comum Curricular. Campinas-SP: Autores Associados, 2020. p. 131-157 DOI: https://doi.org/10.14295/momento.v30i01.13095

MATO GROSSO DO SUL (Estado). Secretaria de Estado de Educação. Regulamentação do Currículo de Referência do Ensino Médio para o Sistema Estadual de Ensino de Mato Grosso do Sul. Parecer Orientativo CP/CEE/MS n.º 004/2021. Mato Grosso do Sul, 2021. 6p. (Diário Oficial Eletrônico).

MATOS, Neide da Silveira Duarte de; FERREIRA, Gesilaine Mucio; BARROCO, Sonia Maria Shima; MOREIRA, Jani Alves da Silva. BNCC E POLÍTICA DE EDUCAÇÃO ESPECIAL NA PERSPECTIVA DA EDUCAÇÃO INCLUSIVA: análise à luz da teoria Histórico-Cultural e da Pedagogia Histórico-Crítica. In: MALANCHEN, Julia; MATOS, Neide da Silveira Duarte de; ORSO, Paulino José (Org). A Pedagogia Histórico-Crítica, às Políticas Educacionais e a Base Nacional Comum Curricular. Campinas-SP: Autores Associados, 2020. p. 207-219

MELLO, Cheila Dionísio de; TURMENA, Leandro. Bases Teóricas e Conceituais da Pedagogia das Competências: Estudo segundo Philippe Perrenoud. In: I Seminário Internacional de Representações Sociais, Subjetividade e Educação – EDUCERE / SIRSSE: Congresso Nacional de Educação, 2011, Curitiba. Anais... UFPR, Curitiba: PR, 2011. p. CD-ROM.

MORAN, José; BACICH, Lilian (Org.). METODOLOGIAS ATIVAS PARA UMA EDUCAÇÃO INOVADORA: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.

NEVES, Lucia Maria Wanderley Neves. A NOVA PEDAGOGIA DA HEGEMONIA: estratégias do capital para educar o consenso. São Paulo: Xamã, 2005.

ORSO, Paulino José; SANTOS, Silvia Alves. Base Nacional Comum Curricular - uma base sem base: o ataque à escola pública. In: MALANCHEN, Julia; MATOS, Neide da Silveira Duarte de; ORSO, Paulino José (Org). A Pedagogia Histórico-Crítica, às Políticas Educacionais e a Base Nacional Comum Curricular. Campinas-SP: Autores Associados, 2020. p. 161-176

PERRENOUD, Philippe. Dez novas competências para ensinar. Trad. Patrícia Chittoni Ramos. – Porto Alegre: Artmed, 2000.

SAVIANI, Dermeval. A PEDAGOGIA NO BRASIL: história e teoria. 2 ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2012.

SAVIANI, Dermeval. Educação Escolar, Currículo e Sociedade: O Problema da Base Nacional Comum Curricular. In: MALANCHEN, Julia; MATOS, Neide da Silveira Duarte de; ORSO, Paulino José (Org). A Pedagogia Histórico-Crítica,

ás Políticas Educacionais e a Base Nacional Comum Curricular. Campinas-SP: Autores Associados, 2020. p. 01-30

SCHUELER, Alessandra Frota Martinez; MAGALDI, Ana Maria Bandeira de Mello. Educação Escolar na Primeira República: memória, história, e perspectiva de pesquisa. Tempo [online]. v. 13, n. 26, p. 32-55, 2009. DOI: 10.1590/S1413-77042009000100003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tem/a/KSZxRDV8gHqmvWNmnr8bNnf/?format=pdf. Acesso em: 02 de set. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-77042009000100003

SILVA, Monica Ribeiro da. Impertinências entre trabalho, formação docente e o referencial de competências. Revista Retratos da Escola, v. 13, n. 25, p. 123-135, 2019. DOI: 10.22420/rde.v13i25.965. Disponível em: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/965. Acesso em 20 de fev. 2023. DOI: https://doi.org/10.22420/rde.v13i25.965

SILVA, Tomaz Tadeu. DOCUMENTOS DE IDENTIDADE: Uma Introdução às Teorias do Currículo. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

TAVANO, Patricia Teixeira; ALMEIDA, Maria Isabel de. CURRÍCULO: um artefato sócio-histórico-cultural. Revista Espaço do Currículo (online). v.11, n.1, p. 29-44, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/ufpb.1983-1579.2018v1n11.34639. Acesso em 20 de fev. de 2023. DOI: https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2018v1n11.34639

VICENTINI, Dayanne; VERÁSTEGUI, Rosa de Lourdes Aguilar. A Pedagogia Crítica no Brasil: A Perspectiva De Paulo Freire. In: XVI Semana da Educação / VI Simpósio de Pesquisa e Pós-graduação em Educação, 2015, Londrina, Anais eletrônicos... UEL, Londrina: PR, 2015. p. 36-47. Disponível em: http://www.uel.br/eventos/semanaeducacao/pages/arquivos/ANAIS/ARTIGO/PERSPECTIVAS%20FILOSOFICAS/A%20PEDAGOGIA%20CRITICA%20NO%20BRASIL%20A%20PERSPECTIVA%20DE%20PAULO%20FREIRE.pdf. Acesso em: 20 de fev. 2023.

Published

2024-07-12

How to Cite

OLIVEIRA, N.; FERREIRA, C. A. SCHOOL CURRICULUM AND THE ORGANIZATION OF TEACHING: BNCC and the Curricular Component Projeto de Vida. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 17, n. 2, p. e67658, 2024. DOI: 10.15687/rec.v17i2.67658. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/67658. Acesso em: 21 nov. 2024.