Processo de seleção da assistência estudantil:

Causas de desclassificação na Universidade de Brasília

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.65100

Keywords:

Gestão Universitária, Inclusão na Universidade, Gestão de Processos

Abstract

The selection process for university student assistance is complex, as it demands a balance between objective and subjective aspects in the difficult mission of differentiating students in socioeconomic vulnerability. In addition to the significant investment in student assistance, the effectiveness of this process affects university dropout rates. It is a specific theme and very little discussed in the literature. The objective of this paper is to evaluate the selection process for student assistance at the University of Brasília. To this end, the reasons for students' disqualification, presented in 776 processes, were evaluated through documentary research. The results indicated that 1/3 of the students declared to be in socioeconomic vulnerability, however they were disqualified from the process. The results supply reflections about the complexity and fraud attempts of the selection process, issues that may exclude students who really need the programs offered by University of Brasília student assistance.

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Author Biographies

Marília de Faria Ferreira , University of Brasília

Estatística, Mestre em Gestão de Políticas Públicas pelo Programa de P´ós-Graduação em Gestão Pública, atualmente é servidora técnico-administrativa da Universidade de Brasília - UnB lotada na Diretoria de Desenvolvimento Social - DDS.  

Alexandre Nascimento de Almeida, Universidade de Brasília

Ciências Sociais Aplicadas

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Published

2023-12-21

How to Cite

FERREIRA , M. de F. .; ALMEIDA, A. N. de. Processo de seleção da assistência estudantil: : Causas de desclassificação na Universidade de Brasília. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 33, n. 1, p. e-rte331202419, 2023. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.65100. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/65100. Acesso em: 27 nov. 2024.