REFLECTIONS ON PEDAGOGICAL PROFANATION IN RELIGIOUS EDUCATION CLASSES.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v15i3.62207

Keywords:

Religious teaching, Pedagogical Profanation, Curriculum, School

Abstract

The objective of this article is to produce a reflection on the profanation as a way of operating with contents of religious dimension in religious teaching classes. It follows a methodology of essay writing, which takes into account the approximation of borders (in this case the concepts and  materialities used for this). For this it presents a brief systematization of the concept of desecration, and broadens it for the idea of pedagogical profanation in order to problematize that in school it is possible to desecrate the contents, make them open and accessible to be studied as a matter of school study, the from curricular instigations to the component. In a second moment, we seek to analyze some records of possible pedagogical profiles in religious teaching classes, through articles, summaries and posters documented in the annals of the congresses and seminars promote by the Permanent National Forum of Religious Education – Fonaper. It is concluded by stating that there are relations between the concept of profanation and some practices of non-confessional religious teaching and that it is fundamental to exploit and expand debates as this in order to problematize the theoretical and practical assumptions of religious teaching curricula.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Gilberto Oliari, Community University of Chapecó Region, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Santa Maria, advisor to the direction of a public school in Santa Catarina and professor at the Community University of the Chapecó Region.

References

AGAMBEN, Giorgio. Profanações. São Paulo: Boitempo, 2007.

ANTERO, Alysson Brabo; PEREIRA, Maria de Nazaré Fonseca de Senna. Religiosidade Afro-brasileira e encaminhamentos metodológicos no Ensino Religioso. In: XIII Seminário Nacional de Formação de Professores para o Ensino Religioso, 12., 2014, Belém/ PA. Anais do XIII Seminário Nacional de Formação de Professores para o Ensino Religioso. Organizado por Simone Riske-Koch; Josiane Crusaro e Ediana M. Finatto. Florianópolis: FONAPER, v. 13, 2015. 552- 563.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 10 set. 2019.

CARON, Lurdes. O currículo do Ensino Religioso e as matrizes culturais do povo brasileiro. RELEGENS THRÉSKEIA estudos e pesquisa em religião, v. 02, n. 01, 2013. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/relegens/article/view/32674. Acesso em: 12, jul. 2022.

CECCHETTI, Élcio. Ensino Religioso não confessional: uma área do conhecimento. In: CECCHETTI, Élcio; SIMONI, Josiane Crusaro (Org.). Ensino religioso não confessional: múltiplos olhares. São Leopoldo: Oikos, 2019.

FERREIRA, Renan da Costa; BRANDENBURG, Laude Erani. O Ensino Religioso e a BNCC: possibilidades de se educar para a paz. Caminhos Revista de Ciências da Religião, Goiânia, v. 17, n. 2, maio-ago. 2019. Disponível em: http://seer.pucgoias.edu.br/index.php/caminhos/article/view/7313/4156. Acesso em: 12, jul. 2022.

SANTOS FILHO, Eliezer dos; DIAS, Sônia Maria; VARGAS, Leila César. VISITA A ESPAÇOS SAGRADOS COMO INTERFACE PARA O ENSINO RELIGIOSO. In: Anais X Congresso Nacional de Ensino Religioso (CONERE), XIV Congresso Internacional de Teologia da PUCPR, II Congresso de Pós- Graduação em Teologia (PPGT/PUCPR) e II Congresso Latino-Americano de Educação e Ciências da Religião (CLAECIR), 10, 2019, Curitiba/PR. Anais.... Florianópolis: FONAPER, 2020. v. 1, p. 542 - 550. Disponível em: fonaper.com.br. Acesso em: 31 ago. 2021.

FONAPER. Parâmetros Curriculares Nacionais - Ensino Religioso. São Paulo: Mundo Mirim, 2009.

MELLO JUNIOR, Jaime de; ARAÚJO Maria de Fátima. O BUDISMO REVELADO NA LEITURA DO HAICAI: uma experiência nas aulas de Ensino Religioso no Ensino Fundamental II. In: VIII Congresso Nacional do Ensino Religioso; I Congresso Latino Americano de Educação e Ciência(s) da(s) Religião(ões), 9., 2017, Natal/RN. Anais... Florianópolis: FONAPER, 2018. v. 1, p. 58 - 67. Disponível em: fonaper.com.br. Acesso em: 31 ago. 2021.

LARROSA, Jorge. O ensaio e a escrita acadêmica. Educação e realidade. Porto Alegre, v. 28, n. 2, jul/dez, 2003, p. 101 - 115.

MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Maarten. Em defesa da escola: uma questão pública. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

SANTOS, Taciana Brasil dos. O Ensino Religioso na Base Nacional Comum Curricular: algumas considerações. Educação em Revista, Belo Horizonte, v.37, e20016, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/q53vWMgXQr68jNhtP6SZHPm/?format=pdf. Acesso em: 12 jul. 2022.

SANTOS, Marinalda. Base Nacional Comum Curricular: Desafios e implicações para o Ensino Religioso. Revista Espaço do Currículo, [S. l.], v. 8, n. 3, 2016. DOI: 10.15687/rec.v8i3.27466. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/rec.2015.v8n3.293305. Acesso em: 19 jan. 2022.

SILVA, Cícero Williams da. História e percursos da devoção a Santa Rita de Cássia em Santa Cruz (RN) (pôster). In: VIII Congresso Nacional do Ensino Religioso, 8., 2015, Recife/ PE. Anais do VIII Congresso Nacional do Ensino Religioso. Organizado por Simone Riske-Koch; Josiane Crusaro e Ediana M. Finatto. Florianópolis: FONAPER, v. 8, 2016. p. 653.

SILVA, Genilson Trindade da. O PANTEÃO PERSA: cultura e religião na construção de máscaras de divindades. In: VIII Congresso Nacional do Ensino Religioso; I Congresso Latino Americano de Educação e Ciência(s) da(s) Religião(ões), 9., 2017, Natal/RN. Anais... Florianópolis: FONAPER, 2018. v. 1, p. 43 - 49. Disponível em: fonaper.com.br. Acesso em: 31 ago. 2021.

Published

2022-12-15

How to Cite

OLIARI, G. REFLECTIONS ON PEDAGOGICAL PROFANATION IN RELIGIOUS EDUCATION CLASSES. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 15, n. 3, p. 1–11, 2022. DOI: 10.15687/rec.v15i3.62207. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/62207. Acesso em: 18 jul. 2024.