CURRICULUM POLICY AND HEGEMONY
a look at the Portuguese language and physical education subjects
DOI:
https://doi.org/10.15687/rec.v15i2.64417Keywords:
Hegemony, Curriculum Policy, BNCC, Portuguese Language, Physical EducationAbstract
This paper proposes a reflection on the notion of hegemony, developed by Laclau and Mouffe in its relations with curriculum research. The approach developed allows to understand, in the broad field of curriculum policy of the BNCC, different hegemonies. For this article, two of them will be highlighted: the new literacies and multiliteracies, associated with the Portuguese Language
(LP); and the sport, in the Physical Education (PE) component. The Discourse Theory composes the research strategy, along with the appropriations made, mainly, by Alice Lopes and Elizabeth Macedo for research in the field of curriculum policies. Based on this theory, the public policy of curriculum in which the BNCC is constituted is problematized. It is pondered that the curriculum
centralization defended through hegemonized discourses in the two highlighted components is justified by a supposed approach to the reality of young people, while it projects the idea that the education that takes place in schools is unattractive, content-based, and disconnected from the student's world. It is considered that, although the BNCC-LP and BNCC-EF seek a curriculum
stabilization, assuming the possibility of control over what happens in schools, the movement towards the closure of social meanings is not possible. We conclude by pointing out that the curriculum components LP and EF are always subject to resignifications in the field of discourse, in the different contexts in which they are interpreted, which reiterates the defense of a more democratic and plural curriculum, whose meaning cannot be closed once and for all.
Downloads
Metrics
References
ARAÚJO, Samuel Nascimento de.; ROCHA, Leandro Oliveira.; BOSSLE, Fabiano. Sobre a Monocultura Esportiva no Ensino da Educação Física na Escola. Pensar a Prática, Goiânia, v. 21, n. 4, out./dez. 2018. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/50175. Acesso em: 01 jul. 2022.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC. 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_20dez_site.pdf. Acesso em: 17 jan. 2022¬¬.
BURITY, Joanildo Albuquerque. Discurso, Política e Sujeito na Teoria da Hegemonia de Ernesto Laclau. In: MENDONÇA, Daniel de; RODRIGUES, Léo Peixoto, (orgs.) Pós-estruturalismo e Teoria do Discurso: em torno de Ernesto Laclau. 2. ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2014. p. 59-71.
BRANDÃO, Elielma Aparecida de Souza.; CRUZ, Guibison da Silva.; FERNANDES, Luana Cristina Galdino. BNCC como Discurso de Padronização de Identidades. Periferia, v. 14, n. 2, p. 223-238, maio/ago. 2022. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/periferia/article/view/63721/43242. Acesso em: 24 ago. 2022.
CARLAN, Paulo.; KUNZ, Elenor.; FENSTERSEIFER, Paulo Evaldo. O esporte como conteúdo da Educação Física escolar: estudo de caso de uma prática pedagógica "inovadora". Movimento, Porto Alegre, v. 18, n. 04, p. 55-75, out/dez, 2012. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/1153/115324888004.pdf. Acesso em: 01 jul. 2022.
COSTA, Hugo Heleno Camilo.; CUNHA, Érika Virgílio Rodrigues da. Normatividade, Desconstrução e Justiça: para além do dever ser na base nacional comum da formação de professores. Currículo sem Fronteiras, v. 21, n. 3, p. 1246-1265, set./dez. 2021. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol21iss3articles/costa-cunha.pdf. Acesso em: 20 mar. 2022.
CRUZ, Guibison da Silva; MARZARI, Marilene. Práticas de Ensino da Educação Física em duas Escolas Estaduais de Barra do Garças/MT. Revista Panorâmica online, [S. l.], Jan./Abr. v. 29, p. 198-222, 2020. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/revistapanoramica/index.php/revistapanoramica/article/view/1134. Acesso em: 17 abr. 2020.
DARIDO, Suraya. Educação Física na Escola: questões e reflexões. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 1999.
FREITAS, Felipe Corral. O Sentido (Conceito) de Liberdade na Teoria do Discurso de Ernesto Laclau. Revista Sul-Americana de Ciência Política, v. 5, n. 2, p. 237-255, 2019. Disponível em: https://revistas.ufpel.edu.br/index.php/Sul/article/view/136. Acesso em: 12 maio. 2022.
GRUPO NOVA LONDRES. Uma Pedagogia dos Multiletramentos: Projetando Futuros Sociais. Tradução de Deise Nancy de Morais, Gabriela Claudino Grande, Rafaela Salemme Bolsarin, Biazotti, Roziane Keila Grando. Revista Linguagem em Foco, Fortaleza, v. 13, n. 2, p. 101–145, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/5578. Acesso em: 05 maio. 2022.
LACLAU, Ernesto. Emancipação e Diferença. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2011.
LACLAU, Ernesto.; MOUFFE, Chantal. Hegemonia e Estratégia Socialista: por uma política democrática radical. São Paulo: Intermeios, 2015.
LOPES, Alice Casimiro. Democracia nas políticas de currículo. Cadernos de Pesquisa, v.42 n.147 p.700-715 set./dez. 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/7DHZtkgQ9vzPtSs5vR6Mh7G/?format=html&lang=pt. Acesso em: 23 ago. 2021.
LOPES, Alice Casimiro. Discursos nas Políticas de Currículo. Currículo sem Fronteiras, v. 6, n.2, pp.33-52, Jul/Dez, 2006. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol6iss2articles/lopes.pdf. Acesso em: 16 out. 2021.
LOPES, Alise Casimiro. Políticas de Currículo: questões teórico-metodológicas. In: LOPES; DIAS; ABREU (ogrs.). Discursos nas Políticas de Currículo. Rio de Janeiro: Quartet, p. 19-45, 2011.
LOPES, Alice Casimiro.; MACEDO, Elizabeth. Teorias de currículo. São Paulo: Cortez. 2011.
MACEDO, E. Fazendo a Base virar realidade: competências e o germe da comparação. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 13, n. 25, p. 39-58, jan./mai. 2019. Disponível em: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/967. Acesso em: 13 out. 2021.
MARQUES, Luciana. Contribuições da Democracia Radical e da Teoria do Discurso de Ernesto Laclau ao Estudo da Gestão em Educação. In: MENDONÇA, Daniel de; RODRIGUES, Léo Peixoto. (orgs.) Pós-estruturalismo e Teoria do Discurso: em torno de Ernesto Laclau. 2. ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2014. p. 109-132.
MARTINI, Roberto Gonçalves. Jogos cooperativos na escola: a concepção de professores de educação física. Dissertação (Mestrado). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC – SP). São Paulo, 2005. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/bitstream/handle/16496/1/RobertoMartini.pdf. Acesso em: 13 abr. 2021.
MENDONÇA, Daniel de. Como olhar “o político” a partir da teoria do discurso. Revista Brasileira de Ciência Política, nº 1, pp. 153-169, Brasília, janeiro-junho, 2009. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rbcp/article/view/1533. Acesso em: 24 ago. 2021.
PAULA, Alisson Slider do Nascimento de.; LIMA, Kátia Regina Rodrigues. A Hegemonia do Esporte na Educação Física Escolar: proposta de superação através das práticas curriculares. Revista Mineira de Educação Física, Viçosa, v. 22, n. 3, P. 166-180, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/revminef/article/view/10050. Acesso em: 01 jul. 2022.
PERES, Hugo. Educação Física e mundo do trabalho: um estudo sobre concepções de educação física numa escola profissionalizante. Dissertação (Mestrado). Universidade Católica de Goiás (UCG). Goiânia, 2007. Disponível em: http://tede2.pucgoias.edu.br:8080/handle/tede/1189. Acesso em: 12 abr. 2021.
PESSOA, Carlos. Hegemonia em Tempos de Globalização. In: MENDONÇA, Daniel de; RODRIGUES, Léo Peixoto. (orgs.) Pós-estruturalismo e Teoria do Discurso: em torno de Ernesto Laclau. 2. ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2014. p. 151-162.
SALES JUNIOR, Ronaldo. Laclau e Foucault: desconstrução e genealogia. In: MENDONÇA, Daniel de; RODRIGUES, Léo Peixoto (orgs.). Pós-estruturalismo e Teoria do Discurso: em torno de Ernesto Laclau. 2. ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2014. p. 163-182.
SOUTHIER, Diane. Marxismo e Pós-marxismo: um diálogo em torno das classes sociais. O Público e o Privado, nº 29, p. 111-130, jan/jun, 2017. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/opublicoeoprivado/article/view/2208. Acesso em: 14 ago. 2021.
SOARES, Everton. Educação Física no Brasil: da origem até os dias atuais. Revista Digital EFDeportes. Buenos Aires, año 17, nº 169, 2012. Disponível em: https://efdeportes.com/efd169/educacao-fisica-no-brasil-da-origem.htm. Acesso em: 18 nov. 2020.
SOARES, Magda. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Revista brasileira de educação, p. 5-17, 2004.
SOUTHWELL, Myriam. Em torno da construção de hegemonia educativa: contribuições do pensamento de Ernesto Laclau ao problema da transmissão da Cultura. In: MENDONÇA, Daniel de; RODRIGUES, Léo Peixoto (orgs.). Pós-estruturalismo e Teoria do Discurso: em torno de Ernesto Laclau. 2. ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2014. p. 132-150.
TAVARES, Felipe Cavaliere. Hegemonia e Movimentos Sociais: a teoria política de Ernesto Laclau e Chantal Mouffe. Rev. de Movimentos Sociais e Conflitos. Porto Alegre, v. 4, n. 2, p. 23 – 44 Jul/Dez. 2018. Disponível em: https://indexlaw.org/index.php/revistamovimentosociais/article/view/4808/pdf. Acesso em: 19 set. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Curriculum Space Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to Curriculum Space Journal (CSJ) and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to Curriculum Space Journal: first publication rights and permission for CSJ to redistribute this article. article and its metadata to the indexing and reference services that its editors deem appropriate.