WHEN THE BIGGEST FEARS ARE NOT POSSIBLE, THEY ARE LIKELY: METHODOLOGY AND ETHICS IN RESEARCH
methodology and ethics in research
DOI:
https://doi.org/10.15687/rec.v15i3.64761Keywords:
conversation, everyday life studies, curriculum, curriculum creation, ethics in researchAbstract
This article presents the methodologies of conversations, research with everyday life and writing that were developed in the doctoral research, along with ethical issues that we face when narrating about the curricular creations with daily life of a public school in the periphery of Baixada Fluminense/RJ , awarded by the FAPERJ Notice of “Support for the improvement of public schools based in the State of Rio de Janeiro — 2021” for the development of the project “Plural languages: sounds, knowledge and flavors”. Education, democracy, intersectionality are woven into narratives such as confronting capitalism, colonialism and patriarchy, becoming a practice of research, training and curriculum writing. The text brings the debate on maintaining the anonymity of the school, students, education professionals and the community, a methodological issue that crossed the research, the debate with the bank in the qualification and with the guidance on protection in times of hate. We reflect on the school’s “right to appear”, in the face of public policies to control curricula, such as the National Common Curriculum Base, for example, and we continue to present research methodologies with everyday life, conversations and literary creation. The researched school, in this way, is all that and is none of that.
Downloads
Metrics
References
ALVES, Nilda. Decifrando o pergaminho: o cotidiano das escolas nas lógicas das redes cotidianas. In: ALVES, Nilda e OLIVEIRA, Inês Barbosa de (Orgs.). Pesquisa no/do cotidiano das escolas. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.
ALVES, Nilda. Os movimentos necessários às pesquisas com os cotidianos – após muitas ‘conversas’ acerca deles. In OLIVEIRA, Inês Barbosa de; SÜSSEKIND, Maria Luiza; PEIXOTO, Leonardo (orgs). Estudos do cotidiano, currículo e formação docente - questões metodológicas, políticas e epistemológicas. Curitiba: CRV, 2019.
ALVES, Nilda. Sobre movimentos das pesquisas nos/dos/com os cotidianos das escolas”. In ALVES, Nilda e OLIVEIRA, Inês Barbosa de (orgs.). Pesquisa no/do cotidiano das escolas: sobre redes de saberes. Rio de Janeiro: DP&A, 2008.
DANIEL, Sharon. The Public Secret: Information and Social Knowledge, 2007. Disponível em http://artsites.ucsc.edu/faculty/sdaniel/bordertech/publications/PublicSecrets_documenta.pdf. Acesso em: 27 jun. 2021.
ESTEBAN, Maria Tereza. A negação do direito à diferença no cotidiano escolar. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 19, n. 2, p. 463-486, jul. 2014. Disponível em https://www.scielo.br/j/aval/a/5KL8M8R7v5fgzbmnkxrhLMP/?lang=pt&format=pdf. Pesquisado em 05/01/2022
EVARISTO, Conceição. Becos da Memória. Florianópolis: Ed. Mulheres, 2013.
EVARISTO, Conceição. Poemas da recordação e outros movimentos. 3.ed. Rio de Janeiro: Malê, 2017.
GONZALEZ, Lélia. Por um feminismo Afro-latino-americano. Caderno de Formação Política do Círculo Palmarino, n.1, Batalha de Ideias: AfroLatinoAmérica, p. 12-21, 2011.
HOOKS, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática de liberdade. Trad. Marcelo Brandão Cipolla. São Paulo: Martins Fontes, 2013.
JESUS, Carolina Maria de. Quarto de despejo: diário de uma favelada. São Paulo: Ática, 2005.
OLIVEIRA, Inês Barbosa de. O currículo como criação cotidiana. Petrópolis: DP et Alii; Rio de Janeiro: FAPERJ, 2012.
SÜSSEKIND, Maria Luiza. “O que aconteceu na aula? Políticas, currículos e escritas nos cotidianos da formação de professores numa universidade pública”. Revista Teias [online], Rio de Janeiro, v. 18, p. 134-148, out./dez. 2017. Disponível em https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/30506. ISSN 1982-0305. https://doi.org/10.12957/teias.2017.30506. Acesso em 07 out 2022.
SÜSSEKIND, Maria Luiza. A BNCC e o “novo” Ensino Médio: reformas arrogantes, indolentes e malévolas. Retratos da Escola, v. 13, n. 25, 2019. http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/980 Acesso em: 07 jan 2022.
SÜSSEKIND, Maria Luiza. O ineditismo dos estudos nosdoscom os cotidianos: currículos e formação de professores, relatos e conversas em uma escola pública do Rio de Janeiro. Brasil, Revista e-Curriculum, [S.l.], v. 9, n. 2, ago. 2012. ISSN 1809-3876. Disponível em: http://revistas.pucsp.br/curriculum/article/view/10987/8107. Acesso em: 06 set. 2020.
SÜSSEKIND, Maria Luiza. Quem é William F. Pinar?. Rio de Janeiro: De Petrus et Alii, 2014.
SÜSSEKIND, Maria Luiza. Teatro de ações: arqueologia dos estudos nosdoscom os cotidianos. Relatos das práticas pedagógicas emancipatórias nas escolas. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, UERJ, Rio de Janeiro, 2007. 235 p.
SÜSSEKIND, Maria Luiza; CARMO, Lorena Azevedo do; NASCIMENTO, Stephanie Duarde Láu do. ‘Alfinetar’: currículos, ódios e gêneros. Revista Estudos Feministas, v. 28, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ref/a/c6h7sWF7qd8SbkyNhskcCnj/abstract/?lang=pt. Acesso em 30 jul. 2022.
SÜSSEKIND, Maria Luiza; PAVAN, Ruth. Outras metodologias e outras epistemologias: pesquisas com currículos a caminho de bacurau. Revista Teias, v. 20, n. 59, p. 1-7, 2019. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/47485. Acesso em 04 jan. 2022.
TKOTZ, Silvia. De Canarinhos a Bom Jesus: tecendo histórias em conversas. 2006, 192 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, PROPED/UERJ, Rio de Janeiro. 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Curriculum Space Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to Curriculum Space Journal (CSJ) and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to Curriculum Space Journal: first publication rights and permission for CSJ to redistribute this article. article and its metadata to the indexing and reference services that its editors deem appropriate.