EXTERNAL EVALUATIONS IN THE MUNICIPALITY OF RIO DE JANEIRO AND THE MEANINGS IN THE PURSUIT OF QUALITY OF EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v17i1.69609

Keywords:

MEO-RJ, External Evaluations, Governmentality

Abstract

This article addresses the Policies of Evaluation of the Municipal Education Office of Rio de Janeiro-MEO, in the last twenty years.By discussing the influence of educational policies under the alignment of external evaluations in the State,an hegemonic political discourse is focused through the concept of Governmentality (Ball, 2014),forging a regime of truth around the large scale evaluations used to measure the meaning of quality of the carioca’s education.The debate consists of addressing the meaning of quality of education,determined by international economic agencies (Organization for Economic Cooperation and Development - OECD, World Bank, International Monetary Fund - IMF) through external evaluations. Studies about globalization and networks of policies from Stephen Ball linked to Michel Foucault underpin the conjecture about neoliberal demands present in the curricular policies of the MEO. Thomas Popkewitz (2016) provides the questioning of educational policies committed with a significance of quality of education based on capitalist economy. This article’s theoretical revision and official documents analysis present: the MEO characteristics and policies details; the questioning of statistics as truth regime promoters, in the view of a “magic number” that sets the agenda for debates about the production of current educational policies on the basis of external evaluations results; and qthe empirical political educational analysis of the legitimation of external evaluations in the country. Finally,it is worth stressing the international agencies contribution to the diffusion of the ideology of a world citizen forged in the schools in the relation curriculum - large scale evaluation - meaning of learning and neoliberalism.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Cristiane Gomes de Oliveira, Colegio Pedro II, Brazil.

PhD in Education from the State University of Rio de Janeiro and Administrative Technician in Education at Colégio Pedro II.

Carlos Roberto Moreira, State University of Rio de Janeiro, Brazil.

Graduating in Pedagogy from the State University of Rio de Janeiro and professor at the Municipal Network of Rio de Janeiro.

Emerson Bezerra Vidal Gomes , State University of Rio de Janeiro, Brazil.

Graduating in Pedagogy from the State University of Rio de Janeiro.

References

BALL, Stephen J. Educação Global S. A.: novas redes de políticas e o imaginário neoliberal. Tradução de Janete Bridon. Ponta Grossa: UEPG, 2014.

BALL, Stephen J. Profissionalismo, Gerencialismo e Performatividade. Cadernos de Pesquisa, v. 35, n. 126, set./dez. 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742005000300002

BOWE, Richard; BALL, Stephen J.; GOLD, Anne. Reforming Education and Changing Schools: case studies in policy sociology. London: Routledge, 1992.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/conselho-nacional-de-educacao/base-nacional-comum-curricular-bncc. Acesso em: 28 abr, 2023.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988

ESTEBAN, Maria Teresa. O que sabe quem erra? reflexões sobre avaliação e fracasso escolar. 3. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 1999.

FERNANDES, Reynaldo. Experiência: Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (IDEB). Disponível em: http://inovacao.enap.gov.br. Acesso em: 28 ago. 2010

FERNANDES, Reynaldo. Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (IDEB). Brasília: INEP, 2007. Disponível em: http://www.odetemf.org.br. Acesso em: 17 set. 2010.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (IDEB), 2007. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/ideb. Acesso em: 30 mai. 2023

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sistema de Avaliação da Educação Básica – SAEB, 1991. Disponível em https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames-educacionais/saeb. Acesso em: 30 mai. 2023

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Metas 2020. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/ideb/metas. Acesso em 15 jul. 2023

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Lei nº. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 23 dez. 1996b

MAINARDES, Jefferson. Abordagem do Ciclo de Políticas: uma contribuição para a análise de políticas educacionais. Educação e Sociedade, Campinas, v. 27, n. 94, p. 47-69, jan./abr. 2006 DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302006000100003

MEC - Ministério da Educação. Disponível em: https://www.gov.br/pt-br/orgaos/ministerio-da-educacao, 2007. Acesso: 10 jul. 2023.

OECD. Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico, 1997. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/busca-geral/480-gabinete-do-ministro-1578890832/assessoria-internacional-1377578466/20746-organizacao-para-a-cooperacao-e-desenvolvimento-economico-ocde. Acesso em: 30 mai. 2023

OECD. PISA 2016 collaborative problem-solving framework. Paris, 2017b. Disponível em: http://www.oecd.org/PISA/PISAproducts/Draft. Acesso em: 30 abr. 2023.

PNE - Plano Nacional de Educação. Brasília: MEC, 2001. Brasil. Disponível em: https://pne.mec.gov.br/. Acesso em: 10 jul. 2023.

POPKEWITZ, Thomas; LINDBLAD, Sverker. A fundamentação estatística, o governo da educação e a inclusão e exclusão sociais. Educação e Sociedade, Campinas, v. 37, nº. 136, p.727-754, jul.-set., 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/es0101-73302016165508

RIO DE JANEIRO. Decreto Rio nº 52708, de 15 de junho de 2023. Dispõe sobre a estrutura organizacional da Secretaria Municipal de Educação – SME. Disponível em: https://educacao.prefeitura.rio/wp-content/uploads/sites/42/2023/07/Estrutura.pdf . Acesso em: 6 jul. 2023.

SANTOS, Sebastião Luiz Oliveira dos. As políticas educacionais e a reforma do estado no Brasil. 2010, 122p. Dissertação (Mestrado em Ciência Política) ‐ Universidade Federal Fluminense, Niterói/RJ.

RIO DE JANEIRO. Prefeitura. Escolas da Prefeitura do Rio têm melhor desempenho no Idebem todo o Estado. Publicado em 2020. Disponível em: https://prefeitura.rio/cidade/escolas-da-prefeitura-do-rio-tem-melhor-desempenho-no-ideb-em-todo-o-estado/. Acesso em 22 abr. 2023.

RIO DE JANEIRO. SME – RJ. Educação em números. Disponível em: https://educacao.prefeitura.rio/educacao-em-numeros-x/. Acesso em: 10 jul 2023..

RIO DE JANEIRO. SME – RJ. Conheça a Secretaria. Publicado em 2021. Disponível em: https://educacao.prefeitura.rio/conheca-a-secretaria/ . Acesso em 10 jul. 2023.

Published

2024-04-30

How to Cite

OLIVEIRA, C. G. de .; MOREIRA, C. R.; GOMES , E. B. V. EXTERNAL EVALUATIONS IN THE MUNICIPALITY OF RIO DE JANEIRO AND THE MEANINGS IN THE PURSUIT OF QUALITY OF EDUCATION . Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 17, n. 1, p. e69609 , 2024. DOI: 10.15687/rec.v17i1.69609. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/69609. Acesso em: 19 may. 2024.