DIALOGICAL PEDAGOGICAL PRACTICES AS POSSIBILITY OF CREATING CURRICULUMS IN SCHOOL DAILY LIFEDIALOGICAL PEDAGOGICAL PRACTICES AS POSSIBILITY OF CREATING CURRICULUMS IN SCHOOL DAILY LIFE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13n3.52828

Keywords:

School life, Curriculum, Loving dialogue, Pedagogical practice, Resistance

Abstract

This text is interested in the dialogical pedagogical practices carried out with undergraduate classes at the Education Center of the Federal University of Espírito Santo. The theoretical-methodological approach of the article comes close to the thought of Paulo Freire connected with Nilda Alves and Inês Barbosa de Oliveira studies about daily lives. Our desire is to expose the dialogical pedagogical practices as a possibility of creating curriculums in school daily life. In the production of data we have activities in the classroom and in other spaces for socializing, field classes and educational visits, presented here in the form of fictional narratives. With the exercise of concrete situations experienced by historical subjects and thinking/practitioners who intervene in the world and with the world, we affirm as a researchers our political commitment to the ethical and theoretical dimensions of education. For us, loving dialogue and joy are foundations of education as a practice of freedom, and a way of resisting the forms of oppression and power imposed by the authoritarianism of the capitalist patriarchal regime in the contemporary world.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Andreia Teixeira Ramos, Federal University of Espírito Santo, Barsil.

PhD in Education from the University of Sorocaba and substitute professor at the Department of Teaching Theories and Educational Practices at the Education Center of the Federal University of Espírito Santo.

Soler Gonzalez, Federal University of Espírito Santo, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Espírito Santo and professor in the Department of Education, Politics and Society at the Education Center of the Federal University of Espírito Santo.

References

AGUIAR, Márcia Angela da S. Aguiar; DOURADO, Luiz Fernandes Dourado BNCC e formação de professores: concepções, tensões, atores e estratégias. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 13, n. 25, p. 33-37, jan./mai. 2019. Disponível em:

ALVES, Nilda. Decifrando o pergaminho: os cotidianos das escolas nas lógicas das redes cotidianas. GARCIA, Alexandra, OLIVEIRA, Inês Barbosa de. (Org.). Nilda Alves: praticantepensante de cotidiano. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015. p.133-152.

ALVES, Nilda. OLIVEIRA, Inês Barbosa de. Ensinar e aprender/“aprenderensinar”: o lugar da teoria e da prática em currículo. ALVES, Nilda. Libaneo, José Carlos (Org). Temas de pedagogia: diálogos entre didática e currículo. São Paulo: Cortez, 2012.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2009.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se competam. 51. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 58. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2014.

GONZALEZ, Soler. Educação ambiental autopoiética com as práticas do bairro Ilha das Caieiras entre os manguezais e as escolas. 2013. 159 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Educação. 2013.

GONZALEZ, Soler. SILVA, Pauliano. Roberto. Martins. da. Narradores da Maré: estudo e produção de mapas digitais com os saberes socioambientais e geográficos de comunidades tradicionais dos catadores de caranguejos e das paneleiras do Bairro Goiabeiras Velha. Anais da Jornada de Iniciação Científica da Ufes, 2015-2016. ISSN: 2357-7746.

GONZALEZ, Soler; RAMOS, Andreia Teixeira. Há uma horta no meio da cidade. Quaestio, Sorocaba, SP, v. 21, n. 1, p. 157-178, jan./abr. 2019. Disponível em: <http://periodicos.uniso.br/ojs/index.php/quaestio/article/view/3514/3195>.

Acesso em: 3 mai. 2019.

INSTITUTO DO PATRIMÔNIO HISTÓRICO E ARQUITETÔNICO - IPHAN. Portal. Ofício das Paneleiras de Goiabeiras. Disponível em: <http://portal.iphan.gov.br/pagina/detalhes/51>. Acesso em: 9 de fevereiro de 2017.

OLIVEIRA, Inês Barbosa de. O currículo como criação cotidiana. Petrópolis, RJ: DP et Alii: Rio de Janeiro: Faperj, 2012.

RAMOS, Teixeira Andreia. Educação ambiental entre os carnavais dos amores com os mascarados do congo de Roda D’Água. 2013. 142 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória/ES, 2013.

RAMOS, Teixeira Andreia. Mulheres no congo do Espírito Santo: práticas de re-existência ecologista com os cotidianos escolares. 2018. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de Sorocaba, Sorocaba, 2018.

REIGOTA, Marcos. Ecologistas. Santa Cruz do Sul: Edunisc, 1999.

REIGOTA, Marcos. Aspectos teóricos e políticos das narrativas: ensaio pautado em um projeto transnacional. In: CORDEIRO, R. KIND, L. (Org). Narrativas, gênero e política. Curitiba: CRV, 2016. p. 49-66.

Published

2020-11-09

How to Cite

RAMOS, A. T.; GONZALEZ, S. . DIALOGICAL PEDAGOGICAL PRACTICES AS POSSIBILITY OF CREATING CURRICULUMS IN SCHOOL DAILY LIFEDIALOGICAL PEDAGOGICAL PRACTICES AS POSSIBILITY OF CREATING CURRICULUMS IN SCHOOL DAILY LIFE. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 13, n. 3, p. 583–591, 2020. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13n3.52828. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/52828. Acesso em: 16 jul. 2024.