THE BOTTLE OF SODA, THE PAPER WATCH AND THE GALLOWS:

inventions, creations and children's imaginations to learn by playing in a curriculum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v16i2.67154

Keywords:

Play, Lear, Curriculum

Abstract

This article starts from the following question: how does playing enable learning from experiences that children create to escape the routines and prescriptions of the curriculum? To bring problematizations from this question, we developed an ethnographic investigation from a post-critical perspective in a municipal public school. The argument developed here is that children experiment, invent and create ways to play to escape the routine of school curricula, and thus learn by playing and play by learning. Based on the experiences that children themselves are exposed to, we understand that by exposing ourselves to the good affections they allow us to have, we also need, as teachers, to invent other times, intervals, durations, extensions to proliferate learning in school curricula, which escape of the rigidity and control given by the normative prescriptions that constitute many curricula.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Andressa Lima, Federal University of Maranhão, Brazil.

Student of the Pedagogy Course at the Codó Science Center, Federal University of Maranhão.

Danilo de Araujo Oliveira, Federal University of Maranhão, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Minas Gerais and associate professor at the Federal University of Maranhão.

References

BARROS, Manoel. Poemas Rupestres. 2ª ed. Rio de Janeiro. Record: 2007.

CUNHA, Mauro Britto; PAIVA, Jair Miranda de. A infância de ensinar e aprender: inventando com e como criança a arte de ser professor. Childhood & philosophy, v. 16, 2020.

GASTALDO, Denise. Pesquisador/a desconstruído/a e influente? Desafios da articulação teoria-metodologia nos estudos pós-críticos. In: MEYER, Dagmar Estermann; PARAÍSO, Marlucy Alves (ORGs.) Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação. Mazza Edições, Belo Horizonte, v. 2, 2012.

GIRARDELLO, Gilka. Imaginação: arte e ciência na infância. Pro-posições, v. 22, p. 72-92, 2011.

KLEIN, Carin; DAMICO, José. O uso da etnografia pós-moderna para a investigação de políticas públicas de inclusão social. In: MEYER, Dagmar Estermann; PARAÍSO, Marlucy Alves (Orgs.). Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação. Mazza Edições, Belo Horizonte, v. 2, 2012.

MEYER, Dagmar Estermann; PARAÍSO, Marlucy Alves (Orgs.). Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação. Mazza Edições, Belo Horizonte, v. 2, 2012.

NETO, José Augusto de Jesus de Oliveira; FARIAS, Carlos Aldemir. Curiosidade e imaginação na infância: a propósito do filme de animação “Scooby-Doo e o Fantasma da Bruxa”. Revista Educação em Questão, v. 59, n. 62, 2021.

OLEGÁRIO, Fabiane. CORAZZA, Sandra Mara. Entre raízes e radículas. O que se passa no currículo escolar. Espaço do Currículo, v. 8. n. 3, p. 356-363, 2015.

PARAÍSO, Marlucy Alves. Diferença no currículo. Cadernos de pesquisa, v. 40, n. 140, p. 587-604, 2010.

PARAÍSO, Marlucy Alves. Currículo e relações de gênero: entre o que se ensina e o que se pode aprender. Revista Linhas, v. 17, n. 33, p. 206-237, 2016.

PARAÍSO, Marlucy Alves. Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação e currículo: trajetórias, pressupostos, procedimentos e estratégias analíticas. In: In: MEYER, Dagmar Estermann; PARAÍSO, Marlucy Alves (ORGs.) Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação. Mazza Edições, Belo Horizonte, v. 2, 2012.

SILVA, Sandra Kretli da; DELBONI, Tania Mara Zanotti Guerra Frizzera. Cotidiano escolar como laboratório de existência: lugar de criação, experimentação e invenção. Espaço do Currículo, v. 9, n. 3, p. 404-411, 2016.

SCHÉRER, René. Aprender com Deleuze. Educação & Sociedade, v. 26, p. 1183-1194, 2005.

SERRES, Michel. Filosofia Mestiça. São Paulo: Nova Fronteira, 1993.

SOARES, Erika Mariana Abreu. Devir-selvagem da criança na educação infantil: um currículo entre voos e pousos da Mariposa. 2020.

Published

2023-08-30

How to Cite

LIMA, A.; OLIVEIRA, D. de A. THE BOTTLE OF SODA, THE PAPER WATCH AND THE GALLOWS:: inventions, creations and children’s imaginations to learn by playing in a curriculum. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 16, n. 2, p. 1–16, 2023. DOI: 10.15687/rec.v16i2.67154. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/67154. Acesso em: 18 dec. 2024.