EVERYDAY RESTLESSNESS

how do we learn to teach sensitive topics at school?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v16i3.68461

Keywords:

Everyday school life, Sensitive issuesin, Whiteness

Abstract

This text recounts daily events in the teaching a teacher disquiet. A narrative by a practicing narrator (ALES, 2001) that deals with the meanings of freedom in teaching and working with literary texts in a public school in the city of Rio de Janeiro. Its main objective is to address the possibilities of 'teachinglearning' sensitive topics in the classroom elementary school. "Sensitive topics" are themes that are present in history teaching curricula and which in this text are treated as issues that provoke controversy and can generate pedagogical self-censorship for teachers working with children, such as secularism, gender, racism. The discussions in this text stem from the post-doctoral internship carried out since April 2022 immersed in the theoretical-methodological everyday research perspective and its results are intended to contribute to discussions on the curriculum and other possibilities in everyday classroom life elementary school. Among the main conclusions presented is the importance of understanding what whiteness is (BENTO, 2022) in the fight against oppression and the changes that can result from this understanding in micro-places such as the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Maria Inês Sá, Pedro II College, Brazil.

PhD in Education from the State University of Rio de Janeiro and Teacher at Colégio Pedro II.

References

ALVES, Nilda. Decifrando o pergaminho – o cotidiano das escolas na lógica das redes cotidianas. In: OLIVEIRA, Inês B. de e ALVES, Nilda. (org.). Pesquisa no/do cotidiano das escolas: sobre rede de saberes. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.

ALVES, Nilda. Sobre movimentos das pesquisas nos/dos/com os cotidianos. Revista TEIAS, Rio de Janeiro, ano 4, n. 7, p. 1-8, jan./dez. 2003. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/23967. Acesso em: 03 mar. 2021.

ANDRADE, Nívea. Da escola de samba à escola fundamental: caminhos para pensar os cotidianos com Cris Costa, Certeau e Lefebvre. Revista Sul-Americana de Filosofia e Educação – RESAFE, n. 20, p. 275–293, 2013. Doi: 10.26512/resafe.v0i20.4617. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/resafe/article/view/4617. Acesso em: 10 mai 2022. DOI: https://doi.org/10.26512/resafe.v0i20.4617

ANDRADE, Nívea; CALDAS, Alessandra; ALVES, Nilda. Os movimentos necessários às pesquisas com os cotidianos- após muitas conversas acerca deles. In: OLIVEIRA, Inês Barbosa de; PEREIRA, Leonardo; SÜSSEKIND, Maria Luiza. (org.). Estudos do cotidiano, currículo e formação docente: questões metodológicas, políticas e epistemológicas. Curitiba: CRV Editora, 2019. vol. 1. p. 19-45.

BENTO, Cida. O pacto da branquitude. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Parecer do Conselho Nacional de Educação; Câmara de Educação Básica n. 15, 2010, p. 1-7. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 26-28, set. 2010 [Reexaminado pelo Parecer CNE/CEB n.6/2011].

BRASIL. Ministério da Educação. Parecer do Conselho Nacional de Educação; Câmara de Educação Básica n. 6, 2011, p.1-9. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 28, ago. 2011.

BRITO, Luiz Percival Leme. As razões do direito à literatura. In: BRITO, Luiz Percival Leme. Ao revés do avesso: Leitura e formação. São Paulo: Pulo do gato, 2015.

CÂNDIDO, Antônio. O direito à literatura. In: LIMA, Aldo de et al. (org.). O direito à literatura. Recife: Ed. Universitária da UFPE, 2012. p. 12-35. Disponível em: https://editora.ufpe.br/books/catalog/download/372/382/1125?inline=1. Acesso em: 09 out. 2023.

CAPUTO, Stela G. Educação nos terreiros e como a escola se relaciona com crianças de candomblé. Rio de Janeiro: Pallas, 2012.

CARVALHO, Julia Gurgel do Amaral Freire de. Escolas Perambulantes: professoras e estudantes que caminham pelas cidades. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2022.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: 1. Artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 1994.

COSTA, Anna Gabriela. [colaboração para a CNN Brasil]. Bisneta de Monteiro Lobato exclui passagens racistas em adaptação de clássico. CNN-Brasil. [S.l.: s.n.], 2020. Disponível em: https://www.cnnbrasil.com.br/entretenimento/bisneta-de-monteiro-lobato-exclui-passagens-racistas-em-adaptacao-de-classico. Acesso em: 27 out. 2023.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Tradução de Cristina Antunes e João Wanderley Geraldi. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.

MANO A MANO. Sueli Carneiro [Locução: Mano Brown]. Podcast. 26 maio 2022. Disponível em: https://open.spotify.com/episode. Acesso em: 14 abr. 2023.

NÓS, MULHERES NEGRAS, temos uma maneira de ficcionalizar que é diferente. Correio da Manhã, Rio de Janeiro, ano 2023, n. 24250, 18 abr. 2023. Cultura, p. 1-2. Disponível em: https://www.correiodamanha.com.br/cultura/2023/04/54071-nos-mulheres-negras-temos-uma-maneira-de-ficcionalizar-que-e-diferente.html. Acesso em: 15 maio 2023.

PASSOS, Pâmella; MENDONÇA, Amanda O professor é o inimigo! Uma análise sobre a perseguição docente no Brasil. Rio de Janeiro: Mórula, 2021. Disponível em: https://morula.com.br/produto/professor-inimigo/. cesso em: 12 nov. 2022.

SCHUCMAN, Lia Vainer. Sim, nós somos racistas: estudo psicossocial da branquitude paulistana. Psicologia & Sociedade, v. 26, n. 1, p. 83–94, jan. 2014. Disponível: https://www.scielo.br/j/psoc/a/ZFbbkSv735mbMC5HHCsG3sF/?lang=pt#. Acesso em: 09 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-71822014000100010

SEPULVEDA, José Antonio. Laicidade em Destaque. [S.l.]: ANPEd, 2018. Disponível em: https://www.anped.org.br/news/laicidade-em-destaque-jose-antonio-sepulveda-uff. Acesso em: 30 out. 2023.

SEPULVEDA, José Antônio; SEPULVEDA Denize; FERNANDES Vânia Claudia. Ensino religioso e laicidade: suas implicações para a implementação da democracia nas escolas. Revista Contemporânea de Educação, v. 10, n. 19, jan./jun. 2015. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rce/article/view/1829/1968. Acesso em: 10 mai 2023.

TEMPORIM, Patricia Gama Cansi. É escola ou espetáculo? Um grupo de dança que faz da sociabilidade o seu currículo escolar. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2019.

Published

2023-12-19

How to Cite

SÁ, M. . I. EVERYDAY RESTLESSNESS : how do we learn to teach sensitive topics at school?. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 16, n. 3, p. 1–16, 2023. DOI: 10.15687/rec.v16i3.68461. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/68461. Acesso em: 14 may. 2024.