The PROGRAMME FOR INTERNATIONAL STUDENT ASSESSMENT (PISA)

context of influence on global policies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v17i1.69603

Keywords:

External assessments, PISA, curriculum policies, context of influence

Abstract

This article aims to discuss how the Program for International Student Assessment (PISA) fits into an influential context (Ball, 2011) that aims to produce unified educational and curricular policies for different countries around the world, particularly for Brazil. Based on the theoretical discussion developed by Stephen Ball and the analysis of curricular documents, such as the National Common Curricular Base and the Common Core, the text discusses how different elements are articulated to produce an idea of ​​quality of education linked to rankings and performances. In this process, these policies are part of a neoliberal logic that aims to produce subjectivities capable of self-governing to meet market demands.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Maria Luiza Dique de Souza , State University of Rio de Janeiro, Brazil.

Graduating in Pedagogy from the State University of Rio de Janeiro

Luane Coutinho de Freitas , State University of Rio de Janeiro, Brazil.

Graduating in Pedagogy from the State University of Rio de Janeiro.

Maria Carolina Caldeira, Federal University of Minas Gerais, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Minas Gerais and Professor at the same institution

References

BALL, Stephen J. Educação Global S. A.: novas redes de políticas e o imaginário neoliberal. Tradução de Janete Bridon. Ponta Grossa, Brasil: UEPG, 2014. 270 p.

BALL, Stephen. J; MAINARDES, Jefferson. (Orgs.). Políticas Educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez Editora, 2011. 288 p.

BALL, Stephen. J. Fabricações na economia educacional: rumo a uma sociedade performativa. Educação & Realidade, n.35, v. 2, mai./ago. 2010.

BALL, Stephen. J. Profissionalismo, gerencialismo e performatividade. Cadernos de Pesquisa, v. 35, n. 126, set./dez. 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742005000300002

BOWE, Richard; BALL, Stephen J.; GOLD, Anne. Reforming Education and Changing Schools: Case Studies in Policy Sociology. London: Routledge, 1992.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC. 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=79601-anexo-texto-bncc-reexportado-pdf-2&category_slug=dezembro-2017-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 28 abr. 2023.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.

BRASIL. Plano Nacional de Educação (PNE). Disponível em: https://pne.mec.gov.br. Acesso em: 10 jul. 2023.

CANGIANO, Antônio Sérgio Borba. A construção da subjetividade no neoliberalismo: Deleuze e Guattari. 2022. 143 f. Dissertação (Mestrado em Metafísica) ‒ Universidade de Brasília, Brasília, 2022. DOI: https://doi.org/10.46550/978-65-5397-053-3

DÍAZ BARRIGA, Ángel. A prova PISA: idealização, cidadania global, imposição cultural e ausência de impacto pedagógico didático. In: ORTIGÃO, Maria Isabel Ramalho (org.). Políticas de avaliação, currículo e qualidade: diálogos sobre o PISA. Rio de Janeiro: Editora CRV, 2018. v. 3.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. 8. ed. Petrópolis: Vozes, 1999.

FLOREZ, Phelipe Rodrigues. Ep. 05 - O currículo nacional dos Estados Unidos. Educação Global Podcast, set. 2021. Podcast. Disponível em: https://open.spotify.com/episode/3R6lt7EMoQHaXfVKiw7yY0?si=FwpygbAgRX6jp50LG1pMwg. Acesso em: 13 maio 2022.

IDEB ‒ Índice de Desenvolvimento da Educação Básica. 2007. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/ideb. Acesso em: 30 maio 2023.

INEP. Sistema de Avaliação da Educação Básica (SAEB). 1991. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames-educacionais/saeb. Acesso em: 30 maio 2023.

LEMOS, Valter Victorino. A influência da OCDE nas políticas públicas de educação em Portugal. 2014. 143 f. Tese (Doutorado em Políticas Públicas) ‒ Instituto Universitário de Lisboa, Lisboa, 2014.

MAINARDES, Jefferson. Abordagem do Ciclo de Políticas: uma contribuição para a análise de políticas educacionais. Educação e Sociedade, Campinas, v. 27, n. 94, p. 47-69, jan./abr. 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302006000100003

MAÚES, Olgaíses Cabral. A política da OCDE para a educação e a formação docente. A nova regulação? Educação, Porto Alegre, v. 34, n. 1, p. 75-85, jan./abr. 2011.

OCDE. Improving schools in Sweden: an OECD perspective. Paris: OECD, 2015. Disponível OCDE. Improving schools in Sweden: an OECD perspective. Paris: OECD, 2015. Disponível em: https://www.oecd.org/education/school/Improving-Schools-in-Sweden.pdf. Acesso em: 15 abr. 2024.

OCDE. O que é, estrutura organizacional, objetivo e membros. FIA Business School, 2021. Disponível em: https://fia.com.br/blog/ocde-o-que-e-estrutura-organizacional-objetivo-e-membros/amp/. Acesso em: 2 jul. 2023.

OCDE. PISA 2012 Results: excellence through equity – giving every student the change to succeed. Paris: OECD Publishing, 2013. v. 2. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1787/9789264201132-en. Acesso em: 15 abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.1787/9789264201132-en

OCDE. Trabalhando com o Brasil. Paris: Secretaria de Relações Globais OCDE, 2018. Disponível em: https://www.oecd.org/latin-america/Active-with-Brazil-Port.pdf. Acesso em: 15 abr. 2024.

ORTIGÃO, Maria Isabel; SILVA, Antonia. O PISA como estratégia política neoliberal produtora de performatividade na educação. Revista Lusófona de Educação, n. 58, p. 105-118, 2022.

PISA: como o desempenho do Brasil no exame se compara ao de outros países da América Latina. BBC News Brasil. 3. dez. 2019. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/brasil-50646695 Acesso em: 15. abril. 2024.

POPKEWITZ, Thomas; LINDBLAD, Sverker. A fundamentação estatística, o governo da educação e a inclusão e exclusão sociais. Educação e Sociedade, Campinas, v. 37, n. 136, p. 727-754, jul./set. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/es0101-73302016165508

VEIGA-NETO, Alfredo. Governamentalidade e educação. Revista Colombiana de Educación, n. 65, p. 19-41, jul/dic. 2013. DOI: https://doi.org/10.17227/01203916.65rce19.41

Published

2024-04-30

How to Cite

SOUZA , M. L. D. de; FREITAS , L. C. de; CALDEIRA, M. C. The PROGRAMME FOR INTERNATIONAL STUDENT ASSESSMENT (PISA): context of influence on global policies. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 17, n. 1, p. e69603, 2024. DOI: 10.15687/rec.v17i1.69603. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/69603. Acesso em: 22 dec. 2024.