EVALUATION POLICIES AND CURRICULUM BEFORE THE NEOCONSERVATIVE ADVANCEMENT

reflections from two realities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2021v14n1.57080

Keywords:

Evaluation Policies, Resume, Neoconservatism

Abstract

This article presents some reflections resulting from a broader research that sought to analyze the repercussions of Prova Brasil on the curriculum and teaching work in schools in the municipal networks of Campina Grande-PB and Pelotas-RS, understanding that external evaluations have become it is one of the main technologies of reform and "modernization" of the State, at the service of the materialization and strengthening of neoliberal and neoconservative measures in the field of education. As a qualitative research, bibliographic review and documentary analysis were used, in addition to field research covering observations and semi-structured interviews with professionals working in each of the municipalities involved. As main results it was found that both municipalities have put in place policies of a managerial nature, which includes significant changes in the management of networks, with the active participation of actors from the private sector; under the justification of improving the results in external evaluations, especially Prova Brasil, they have been adopting their own evaluation policies in order to improve their performance at Ideb. This has opened up more scope for the private sector, which provides advisory services, with a focus on the Lemann Foundation. It was also observed that this process has intensified since the approval of the BNCC, which induces the alignment of management, evaluation and curriculum policies, with the necessary adaptation of schools and professionals to the standards imposed by it, reducing the spaces of autonomy and hindering the consolidation of democratic management in schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Luciana Leandro da Silva, Federal University Of Campina Grande, Brazil.

PhD in Education from the Universitat Autònoma de Barcelona - UAB, Spain. Adjunct Professor A at the Federal University of Campina Grande.

Carlos Augusto de Medeiros, Federal University Of Campina Grande, Brazil.

PhD in Education from the University of São Paulo and Adjunct Professor at the Federal University of Campina Grande.

References

AFONSO, A. J. Estado, Políticas Educacionais e Obsessão Avaliativa. Contrapontos, v. 7, n. 1, p. 11-22, Itajaí, jan/abr 2007.

AFONSO, A. J. Mudanças no Estado Avaliador: comparativismo internacional e teoria da modernização revisitada. Revista Brasileira de Educação, v. 18, n. 53, abr.-jun. 2013.

AFONSO, A. J. Avaliação Educacional: fundamentos e políticas da educação básica e superior. Rev. educ. PUC-Camp., Campinas, 23(1):8-18, jan./abr., 2018.

APPLE, M. W. Conhecimento oficial: a educação democrática numa era conservadora. 2ª. ed. Petrópolis: Vozes, 1999.

APPLE, M. W. Política cultural e educação. São Paulo: Cortez, 2000.

APPLE, M. W. Educando à direita: mercados, padrões, Deus e desigualdade. São Paulo: Cortez: Instituto Paulo Freire, 2003.

BALL, S. Profissionalismo, gerencialismo e performatividade. Cadernos de Pesquisa, v. 35, n. 126, set./dez. 2005.

BAUER, A. et al. Iniciativas de avaliação do ensino fundamental em municípios brasileiros: mapeamento e tendências. Revista Brasileira de Educação, v. 22, n. 71, 2017.

BERTAGNA, R. H. Mapeamento dos Sistemas Estaduais de Avaliação da Educação (2005-2015). In: ADRIÃO, T.; GARCIA, T. (org.). Currículo, Gestão e Oferta da Educação Básica Brasileira: incidência de atores privados nos sistemas estaduais (2005-2015). Curitiba, PR: CRV, 2018. p. 41-51.

BONAMINO, A.; SOUSA, S. Z. Três gerações de avaliação da educação básica no Brasil: interfaces com o currículo da/na escola. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 2, p. 373-388, abr./jun. 2012.

DARDOT, P.; LAVAL, C. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Editora Boitempo, 2016.

HYPOLITO, A. M. Políticas Curriculares, Estado e Regulação. Educ. Soc., Campinas, v. 31, n. 113, p. 1337-1354, out.-dez. 2010.

HYPOLITO, A. M. BNCC, Agenda Mundial e Formação Docente. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 13, n. 25, p. 187-201, jan./mai. 2019. Disponível em: http//www.esforce.org.br. Acesso em: 20 dez. 2020.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Cartilha Saeb (2019). Brasília: Inep, 2019. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/informacao-da-publicacao/-/asset_publisher/6JYIsGMAMkW1/document/id/6734620. Acesso em: 09 out. 2019.

IUNES, Nailê P. A política curricular produzida pela escola como contraponto a políticas educacionais contemporâneas. Tese de Doutorado. Pelotas: UFPel, 2014.

MORRIS, P. Política Educacional, Exames Internacionais de Desempenho e a busca da escolarização de Classe Mundial: Uma Análise Crítica. Tradução de Fernando Effori de Mello. Rev. Tec. Adriana Bauer. Est. Aval. Educ., São Paulo, v. 28, n. 68, p. 302-342, maio/ago. 2017.

RODRIGUES, M. M.; OLIVEIRA, M. M. Trajetória do gerencialismo na rede pública municipal de Campina Grande - PB. Disponível em: http://www.sbhe.org.br/novo/congressos/vi-ennhe/anais/trabalhos/eixo2/submissao_14712075178101472992308981.pdf. Acesso em: 10 mar. 2018.

SAHLBERG, P. Finnish Lessons: What can the world learn from educational change in Finland? New York and London: Teachers College Press, 2011.

SAHLBERG, P. The Global Educational Reform Movement and Its Impact on Schooling. In: MUNDY, Karen; GREEN, Andy; LINGARD, Bob and VERGER, Antoni (eds). The Handbook of Global Education Policy. Chichester, UK: Wiley Blackwell, 2016. p.128-144.

SCHNEIDER, M. P.; NARDI, E. L. Accountability em educação: mais regulação da qualidade ou apenas um estágio do Estado-Avaliador? ETD – Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 17, n. 1, p. 58-74, jan./abr. 2015.

TARLAU, R.; MOELLER, K. O consenso por filantropia. Como uma fundação privada estabeleceu a BNCC no Brasil. Currículo sem Fronteiras, v.20, n.2, p. 553-603, maio/ago. 2020. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol20iss2articles/tarlau-moeller.pdf?A17212B1-387F-E245-A371-1FD35D8CB53E_saas_cup_C6FA3ED5_6D17_47D1_B6E2_F4B02CC905E0_ Acesso em: 10 set. 2020.

Published

2021-03-24

How to Cite

SILVA, L. L. da .; MEDEIROS, C. A. de. EVALUATION POLICIES AND CURRICULUM BEFORE THE NEOCONSERVATIVE ADVANCEMENT: reflections from two realities. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 14, n. 1, p. 1–13, 2021. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2021v14n1.57080. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/57080. Acesso em: 10 may. 2024.