READING AND TEXT PRODUCTION

a cartography of possibilities when crossing the school gate

Authors

Keywords:

Desire, Ollective Agency of Enunciation, Cartography, Routine, Text

Abstract

The article essay about reading and textual production with adolescents in an elementary school in the municipality of Serra/ES, in 2022. The problematic field seeks to understand how the agencies produced by the desire of these thinking practitioners drive them to read and produce texts. The intervention research methodology is based on cartography (Deleuze; Guattari, 1995) and conversations (Bondía Larrosa, 2003). It problematizes the dialogues between 9th grade students and a Portuguese language teacher, making connections with the notion of text as the production of desire (Larrauri, 2009) and collective agency of enunciation (Deleuze; Parnet, 1998) in everyday school life. As a result, it highlights that students want to write, but there is little interest in expressing themselves with other communication languages. It points out the excessive care and time spent on grammar, to the detriment of other possibilities of textual production, other semiotics that are less structuring and more embodied in the lives of the subjects. It proposes investments in equipment, infrastructure and qualifications for the production of texts in virtual languages, structuring school libraries and increasing the number of student readers/writers in schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Larissa Ferreira Rodrigues Gomes, Federal University of Espírito Santo, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Espírito Santo and professor at the same institution.

Cícero Leão da Cunha, Serra City Hall, Espírito Santo, Brazil.

Graduated in Pedagogy from the Federal University of Alagoas, master's student at the Federal University of Espírito Santo and pedagogue and professor at EMEF Ministro Petrônio Portella, in Serra, Espírito Santo.

References

ABRANCHES, Graça. Guia para uma linguagem promotora da igualdade entre mulheres e homens na administração pública. Lisboa: Comissão para a Cidadania e Igualdade de Género, 2009. Disponível em: Guia_ling_mulhe_homens_Admin_Publica.pdf (cig.gov.pt). Acesso em: 10 nov. 2022.

BARROS, Laura Pozzana de; KASTRUP, Virgínia. Cartografar é acompanhar processos. In: PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia. Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade (org.). Porto Alegre: Sulina, 2009.

BONDÍA LARROSA, Jorge. Epílogo. A arte da conversa. In: SKLIAR, Carlos. Pedagogia (improvável) da diferença – e se o outro não estivesse aí? Rio de Janeiro: DP&A, 2003. p. 211-224. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5981/4483. Acesso em: 17 jan. 2023.

BONDÍA LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 19, p. 20-28, abr. 2002. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/5699733/mod_resource/content/1/BOND%C3%8DA_Notas%20sobre%20a%20experi%C3%AAncia.pdf. Acesso em: 20 jan. 2023.

CARVALHO, Janete Magalhães. O cotidiano escolar como comunidade de afetos. Petrópolis: DP et al., 2009.

CLEARY, Thomas. A arte japonesa de criar estratégias. Cultrix: São Paulo, 1991.

CONTI, Andreia Merxam. A escrita e reescrita de texto argumentativo no 9º ano do ensino fundamental II de uma escola pública em Serrana – SP. 2020. 157 p. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Uberaba, 2020.

COSTA, Fernanda Maria da Serra. A produção escrita de crônicas em sala de aula do 9º ano do ensino fundamental. 2018. 194 p. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2018.

DELEUZE, Gilles. Desejo e prazer. Désir et plaisir. Magazine Littéraire, Paris, n. 325, p. 57-65out. 1994. Disponível em: http://michel-foucault.weebly.com/uploads/1/3/2/1/13213792/art06.pdf. Acesso em: 8 set. 2023.

DELEUZE, Gilles. Proust e os signos. Tradução de Antônio Piquet e Roberto Machado. 2. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2003. Disponível em: https://conexoesclinicas.com.br/wp-content/uploads/2015/12/deleuze-proust-e-os-signos-1.pdf Acesso em: 9 jan. 2023.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Vol. 1. Tradução de Aurélio Guerra Neto e Célia Pinto Costa. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1995.

DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Diálogos. Tradução de Eloisa Araújo Ribeiro. São Paulo: Escuta, 1998.

FARIA, Izaque Moura de; GOMES, Larissa Ferreira Rodrigues. O planejamento como ensaio docente. Campos dos Goytacazes: Encontrografia Editora, 2022.

FERRAÇO, Carlos Eduardo. Currículos em redes e pesquisas com o cotidiano e... Movimentos, repetições e diferença na imanência de uma vida. Curitiba: CRV, 2021.

FERRAÇO, Carlos Eduardo. Eu, caçador de mim. In: GARCIA, Regina Leite (org.). Método: pesquisa com o cotidiano. Rio de Janeiro: DP&A, 2003. p. 157-175.

FERRAÇO, Carlos Eduardo. Pesquisa com o cotidiano. Educação e sociedade, Campinas, v. 28, n. 98, p. 73-95, jan./abr. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/syPBCCTQ76zF6yTDmPxd4sG/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 4 jan. 2023.

FIORELLI, Jaqueline de Moraes. Práticas de letramento na rede: ações discursivas, agência e o papel do outro na construção da autoria. 2009. 231 p. Tese (Doutorado em Letras) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.

GERALDI, João Wanderley. A aula como acontecimento. São Carlos: Pedro & João Editores, 2015.

GUATTARI, Félix; ROLNIK, Suely. Micropolítica: cartografias do desejo. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 1996.

JOSGRILBERG, Rui S. Que é um texto? A vida e o mundo nas tramas de sentido de um texto. Revista Internacional d’Humanitats, v. 39, p. 87-94, 2017. Disponível em: http://www.hottopos.com/rih39/87-94Rui2f.pdf. Acesso em: 26 nov. 2022.

LARRAURI, Maite. O desejo segundo Gilles Deleuze. São Paulo: Ciranda Cultural, 2009.

LAZZARATO, Maurizio. As revoluções do capitalismo. Tradução de Leonora Corsini. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2006.

LAZZARATO, Maurizio. Signos, máquinas, subjetividades. Tradução de Paulo Domenech Oneto com a colaboração de Hortência Lencastre. São Paulo : Edições Sesc, 2014.

MORAES, Sandrina Wander Rei de. A leitura nos anos finais do Ensino Fundamental: um diálogo com os professores e as atividades de leitura registradas em cadernos escolares. 2016. 260 p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2016.

MORIN, Edgar. Conhecimento, ignorância, mistério. Tradução de Clovis Marques. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2020.

NASCIMENTO, Roberto Duarte Santana. Teoria dos signos no pensamento de Gilles Deleuze. 2012. 216 p. Tese (Doutorado em Filosofia) – Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2012.

PAIS, José M. Vida cotidiana: enigmas e revelações. São Paulo: Cortez, 2003.

ROCHA, Flávia Cavalcante. O texto autobiográfico na sala de aula: uma proposta de ensino da produção escrita para alunos do 9º ano. 2016. 219 p. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2016.

ROLNIK, Suely. Cartografia sentimental: transformações contemporâneas do desejo. 2. ed. Porto Alegre: Sulina, 2016.

SILVA, Lucecléia Francisco da. Contra tudo e todos: a formação de leitores em contextos adversos, no município da Serra. 2017. 293 p. Dissertação (Mestrado em Educação) –Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2017.

SILVA, Maria de Fátima da. Leitura e produção de texto: resgatando o ensinar e motivando o aprender. 2010. 229 p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade Ciências e Tecnologia, Universidade Estadual Paulista, Presidente Prudente, 2010.

ZOURABICHVILI, Francois. O vocabulário de Deleuze. Tradução André Telles. Rio de Janeiro: Relume Dumará; Sinergia; Ediouro, 2009.

Published

2024-07-22

How to Cite

GOMES, L. F. R.; CUNHA, C. L. da. READING AND TEXT PRODUCTION: a cartography of possibilities when crossing the school gate. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 16, n. Ahead of Print (AOP), p. e68276, 2024. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/68276. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Continuous demand