"UNTIL THE SUN BECOMES SQUARE" ON THE PURPOSE OF THE BOOK BY MARIA SALETE VAN DER POEL, LISTS TAKEN: REPORTS OF AN EDUCATIONAL PRACTICE (POEL, 2018)
"UNTIL THE SUN BECOMES SQUARE" ON THE PURPOSE OF THE BOOK BY MARIA SALETE VAN DER POEL, LISTS TAKEN: REPORTS OF AN EDUCATIONAL PRACTICE (POEL, 2018)
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2020v29n2.52944Keywords:
Reports of a practiceAbstract
Não há resumo.
Downloads
References
ANDES - SN. Atitudes de rebeldia: as formas da universidade tecnocrática, o aparato vigilante - repressivo e as resistências dos professores da UFF durante a ditadura. Associação dos Docentes da Universidade Federal Fluminense - Seção Sindical do ANDES - SN. Rio de Janeiro: Usina Editorial, 2018.
BRUM, Eliane. A menina quebrada e outras colunas de Eliane Brum. Porto Alegre: Arquipélago Editorial, 2013.
FREIRE, Paulo. A educação na cidade. São Paulo, Cortez Editora, 1991.
FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. 3. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.
FREIRE, Paulo. Conscientização. São Paulo, Cortez & Moraes, 1979.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 15. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1984.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. 2a. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 30. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2001.
NÓVOA, António. Vidas de professores. Porto, Porto Editora, 2.ª edição, 1995.
NÓVOA, António; FINGER, Matthias (Org.). O método (auto)biográfico e a formação. Lisboa, Ministério da Saúde, 1988.
POEL, Maria Salete van der. Alfabetização de adultos – Sistema Paulo Freire. Estudo de caso num presídio. Petrópolis, Vozes, 1981.
POEL, Maria Salete van der. Se eu perder a utopia, eu perco a vida, diz Maria Salete van der Poel. [Entrevista disponibilizada em 26 de junho de 2019b.] Disponível em: <https://www.extraclasse.org.br/educacao/2019/06/se-eu-perder-a-utopia-eu-perco-a-vida>. Entrevista concedida a Cristiano Goldschmidtv. Acesso em: 15 mai. 2020.
POEL, Maria Salete van der. Vidas Aprisionadas – Relatos de uma prática educativa, São Leopoldo, Oikos, 2018.
POEL, Salete van der. “Escrevivendo a liberdade: O papel da literatura nas prisões”, VI Congresso Nacional de Educação. 2019a. Disponível em <https://www.editorarealize.com.br/revistas/conedu/trabalhos/TRABALHO_EV127_MD1_SA17_ID8309_25112019164029.pdf>. Acesso em: 15 mai. 2020.
Para além das obras indicadas, consultar também dois vídeos:
- Vermelha por dentro, entrevista de Samara Mello a Salete van der Poel, João Pessoa, 2016 (http://memoriasdeverdade.blogspot.com/2016/07/vermelha-por-dentro.html).
- Repressão e Resistência na Paraíba - Maria Salete van der Pöel e Ana Rita Castro (https://www.youtube.com/watch?v=r16BdafPf7E). 8ª sessão de depoimentos de perseguidos pela ditadura militar, realizada em 31.03.2011, Auditório da Central de Aulas/UFPB, Coordenação: Rosa Maria Godoy Silveira.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution that allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine. . Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
. Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of the published work (See O Efeito do Acesso Livre).