CURRICULUM AND TEACHING OF THE DOCTORAL COURSE IN EDUCATION IN THE AMAZON: TEACHING NOTES ABOUT THE EDUCATIONAL NETWORK
DOI:
https://doi.org/10.15687/rec.v15i1.59861Keywords:
Curriculum organization., Curriculum Integration., Hybrid teaching.Abstract
In Tocantins, more than 20 private schools closed in 2020 during the Pandemic, according to SINEP/TO. With the suspension of classes in March 2020, due to the health crisis, only 10 universities among the 69 Brazilian federal universities adopted Remote or Hybrid Education. The text focuses on Remote Learning. Its objective is to discuss the different and different formats of curriculum arrangements for pedagogical didactic work mediated by Cybercultural Technologies. Its phenomenological method describes the ethnotexts as fixators of experience from the Palmas Home School program of the municipal schools in Palma; the Remote Education of the UFT and the Emergency Remote Education of the UFPA. The results show that the state and municipal educational systems and universities implemented in the Pandemic curricular models of Home Office without multimedia resources, with very low levels of interactivity and with disjointed curricula and pedagogical work, increasingly precarious.
Downloads
Metrics
References
Barros, J. A. Matias, J. C. (2021). Discursos de um presidente: políticas públicas e educação em tempos de pandemia. Linhas Críticas, Brasília, DF, v. 27, 1-23. https://doi.org/10.26512/lc.v27.2021.35310
Bucco, R. (2019, novembro 4). Programa Amazônia Conectada não atingiu objetivos, diz TCU. TeleSíntese. https://www.telesintese.com.br/programa-amazonia-conectada-nao-atingiu-objetivos-diz-tcu/
Brasil. (2018). Lei nº 13.853, de 8 de julho de 2019. (Altera a Lei nº 13.709, de 14 de agosto de 2018, para dispor sobre a proteção de dados pessoais e para criar a Autoridade Nacional de Proteção de Dados; e dá outras providências). https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2019-2022/2019/Lei/L13853.htm#art1
Brasil. (2018). Lei nº 12.965, de 23 de abril de 2014. (Vide Lei nº 13.709, de 2018) (Vigência). (Estabelece princípios, garantias, direitos e deveres para o uso da Internet no Brasil). http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l12965.htm.
Brasil. (2018). Decreto nº 7.175, de 12 de maio de 2010. (Institui o Programa Nacional de Banda Larga – PNBL. Revogado pelo Decreto nº 9.612, de 2018). http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2010/Decreto/D7175.htm
Braga, J. L; Calazans, R. Z. (2001). Comunicação e educação: questões na interface. São Paulo, SP: Hacker.
Costa, W. (2019 outubro 4). Internet para o interior do Amazonas: conheça iniciativas que atuam na melhoria da conexão. 9º Fórum da Internet no Brasil. Portal Amazônia. https://www.nic.br/noticia/na-midia/internet-para-o-interior-do-amazonas-conheca-iniciativas-que-atuam-na-melhoria-da-conexao/
Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE). (2020). Pesquisa com mais de 15 mil professores da rede pública aponta as condições de trabalho para desenvolvimento de aulas remotas durante a pandemia. https://cnte.org.br/index.php/menu/comunicacao/posts/noticias/73263-pesquisa-com-mais-de-15-mil-professores-da-rede-publica-aponta-as-condicoes-de-trabalho-para-desenvolvimento-de-aulas-remotas-durante-a-pandemia
HAGE, S. A; SENA, I. P. F. S. Direito à educação na pandemia: defender a vida e não as prescrições curriculares da BNCC. Revista Espaço do Currículo, v. 14, n. 2, p. 1-14, 2021. ISSN1983-1579. DOI: https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2021v14n2.58060
Hecksher, M. (2021). Mortalidade por covid-19 e queda do emprego no brasil e no mundo. IPEA/Nota Técnica. https://www.ipea.gov.br/portal/index.php?option=com_content&view=article&id=37981&Itemid=457
Julião, H. (2020 março 26). Brasil chega a 10,764 milhões de acessos em fibra na banda larga fixa. Teletime. https://teletime.com.br/26/03/2020/brasil-chega-a-10764-milhoes-de-acessos-em-fibra-na-banda-larga-fixa/ Acesso: 16/05/2021.
Maletta, A. P. B.; Ferreira, M. M. M.; Tomás, C. A. (2020). Infância em tempos de pandemia: cadê o currículo e as práticas pedagógicas? Linhas Críticas, Brasília, DF, v. 26. 9-20. https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.34110
Mendonça, F. D et al. (2020). Região Norte do Brasil e a pandemia de Covid-19: análise socioeconômica e epidemiológica. Journal Health NPEPS, Tangará da Serra, v. 5, n. 1, 20-37. http://dx.doi.org/10.30681/252610104535
autor (supressão). Cibercultura e mobilidade: a utilização de smartphones em sala de aula. Humanidades & Inovação, v. 7, 104-120. https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/1933
Pacheco, J. A. & Maia, I. B. (2019). Avaliação das aprendizagens no contexto de políticas curriculares de accountability. Linhas Críticas, Brasília, DF, v.2. https://doi.org/10.26512/lc.v25i0.23778
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Curriculum Space Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to Curriculum Space Journal (CSJ) and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to Curriculum Space Journal: first publication rights and permission for CSJ to redistribute this article. article and its metadata to the indexing and reference services that its editors deem appropriate.