DATA ANALYSIS AND ANTI-RACIST PUBLIC POLICIES IN CARIOCA EDUCATION
a study at GERER (SME-RJ)
DOI:
https://doi.org/10.15687/rec.v15i1.62872Keywords:
Política Pública. Educação Antirracista. Dados.Abstract
We know that public schools have color, especially, the Public Education of Rio de Janeiro city has in its school benches most of the black population. That said, it is observed that the creation of a management of ethnic-racial relations in the municipal education of the city of Rio de Janeiro is crucial so that the study of data can help to support pedagogical practices that meet the urgency of the applicability and permanence of laws 10,639/03 and 11,645/08. The purpose of this article is to highlight the importance of these anti-racist public policies for basic education in schools in the city of Rio de Janeiro. In this article, we detail the ethnic-racial profile of the municipal network, as well as analyze the professionals' understanding of education for ethnic-racial relations. It is urgent to think of an anti-racist educational policy as the main agent for the construction of an education with other narratives, which have been historically neglected and which must be present with other protagonisms in teaching materials, curricula and planning, as it dialogues directly with color/ race of students of this educational.
Downloads
Metrics
References
REFERÊNCIAS
ABREU, Marta; MATTOS, Hebe. Em torno das "Diretrizes curriculares nacionais para a educação das relações étinico-raciais e para o ensino de história e cultura afro-brasileira e africana: uma conversa com historiadores. Estudos Históricos (Rio de Janeiro), v. 21, p. 5-20, 2008.
ALMEIDA, Silvio Luiz de. O que é racismo estrutural? Belo Horizonte -MG. Editora Letramento. 2018
BAIÃO, Jonê Carla. “Se eles fazem mil, temos de fazer mil e um” - e ela fez! Trajetória acadêmica de uma doutora negra nos anos 1970. Revista Transversos. Dossiê: O protagonismo da mulher negra na escrita da história das Áfricas e das Améfricas Ladinas. Rio de Janeiro, nº. 21, 2021. Disponível em: <http://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/ transversos>. ISSN 2179-7528.
BENTO, Maria Aparecida da Silva. O Pacto da Branquitude. Ed. 1. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP 3/2004. Diretrizes curriculares nacionais para a educação das relações étnico-raciais e para o ensino de história e cultura afro-brasileira e africana. Brasília, 2004. .
CARREIRA, Denise. Indicadores da qualidade na educação: relações raciais na escola. São Paulo: Ação Educativa, 2013
CAVALLEIRO, Eliane. Discriminação racial e pluralismo em escolas públicas da cidade de São Paulo. In: Educação anti-racista : caminhos abertos pela Lei Federal no 10.639/03. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. – Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005
ENGEL, Guido Irineu. Pesquisa Ação. Educar, Curitiba, n. 16, p. 181-191. 2000. Editora da UFPR
GOMES, Nilma Lino. Diversidade étnico-racial, inclusão e equidade na educação brasileira: desafios, políticas e práticas. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v. 27, p. 109-121, 2011.
GOMES, Nilma Lino. O movimento negro educador: saberes construídos na luta por emancipação. Petrópolis: Editora Vozes, 2018.
IBGE – INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA . Censo Brasileiro de 2010. Rio de Janeiro: IBGE, 2012 Link de acesso: https://censo2010.ibge.gov.br/ Acessado em: 15/04/2022
MOREIRA, Marco Antonio. O mestrado (profissional) em ensino. Revista Brasileira de Pós-Graduação, v. 1, n. 1, 11. 2004. Link de acesso: https://rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/26 Acessado em: 15/04/2022
NASCIMENTO, Abdias do. O Genocídio do Negro Brasileiro. Processo de um Racismo Mascarado. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.
NASCIMENTO, Luciana Guimarães. “Aqui todos são iguais!”: uma análise sobre as relações étnico-raciais em escolas municipais do Rio de Janeiro. (Dissertação de Mestrado). Rio de Janeiro: UNIRIO, 2012.
OLIVEN, Arabela Campos. Ações afirmativas, relações raciais e política de cotas nas universidades: Uma comparação entre os Estados Unidos e o Brasil. Porto Alegre/RS, ano XXX, n. 1 (61), p. 29-51, jan./abr. 2007
OSCAR, Joana Elisa Costa. Caminhos percorridos por professores para implementação da Lei 10.639/03 na educação infantil: prática pedagógica em interface com a política pública municipal. UFRJ, 2018.
OSCAR, Joana Elisa Costa.; NASCIMENTO, Luciana Guimarães.; GUIMARÃES, Pedro Vitor Vieira. Educação Antirracista: uma perspectiva de implementação institucional em curso no município do Rio de Janeiro. In: COPENE SUDESTE, IV, 2021. Anais Eletrônicos. Campinas, 2021. Disponível em: https://www.copenesudeste2021.abpn.org.br/site/anais2?AREA=74
SILVA, Gustavo Pinto Alves da. Núcleo de estudos afro-brasileiros (NEAB) AYÓ: Uma experiência em uma escola na rede municipal de Educação do Rio de Janeiro. UFRRJ, 2018.
SILVA, Luan Ribeiro da. Coletivo Agbalá: Desafios e possibilidades no enfrentamento ao racismo na escola – Um estudo de caso. – Programa de Pós- Graduação Lato Sensu, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Curriculum Space Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to Curriculum Space Journal (CSJ) and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to Curriculum Space Journal: first publication rights and permission for CSJ to redistribute this article. article and its metadata to the indexing and reference services that its editors deem appropriate.