AESTHETIC EXPERIMENTATIONS, CURRICULAR CREATIONS AND EVERYDAY LIFE STORIESRESEARCHFORMATION

Authors

Keywords:

Resumes, Research (auto)biographical narrative formation, School daily life

Abstract

The study in question is woven into a process of revealing artistic and aesthetic experiences in everyday school life through the narration of teaching stories, the result of three doctoral studies in education developed by teacher researchers. in dialogue with their peers and students during the period of the Covid-19 pandemic. This is the narration of three theses produced in research (auto)biographical narrative formation in education that is composed of art revealed in poetic writings, of oneself and with photographic images, drawings, paintings, music and other aesthetic records produced in different school spaces and times. of teaching life. The objectives are to understand the implications of everyday school narratives in contributing to curricular learning and knowledge of life, teacher research, as well as reflecting on the fabric of artistic-aesthetic experiences with storytelling in the (re)invention of other possible worlds in the teaching routine. The narrative research presented in this text highlighted other ways of learning, knowing, knowing and producing plural, diverse knowledge based on emotion, sensitivity and artistic and aesthetic dimensions, which broke with classic forms of knowledge production, from a counter-hegemonic perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Joelson de Sousa Morais, Federal University of Maranhão, Brazil.

PhD in Education from the State University of Campinas. Professor at the Federal University of Maranhão.

References

ALVES, Nilda. Cultura e cotidiano escolar. Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, n. 23, p. 62-74, 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/drzj7WstvQxKy7t5GssT4mk/?lang=pt. Acesso em: 22 out. 2023.

ALVES, Nilda; OLIVEIRA, Inês Barbosa de. Ensinar e aprender/“aprenderensinar”: o lugar da teoria e da prática em currículo. In: LIBÂNEO, José Carlos; ALVES, Nilda (Orgs.). Temas de pedagogia: diálogos entre didática e currículo. São Paulo: Cortez, 2012. p. 61-73.

BENJAMIN, Walter. O narrador. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Obras escolhidas I. Tradução: Sérgio Paulo Rouanet; prefácio Jeanne Marie Gagnebin. 8.ed São Paulo: Brasiliense, 2012. p. 213-240.

BENJAMIN, Walter. A arte de contar histórias. Tradução: Georg Otte, Marcelo Backes e Patrícia Lavelle. 1.ed. São Paulo: Hedra, 2018.

BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza. Histórias de vida e formação de professores: diálogos entre Brasil e Portugal. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.7476/9788575114698. Acesso em: 27 mai. 2024.

BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza. Pesquisaformação narrativa (auto)biográfica: trajetórias e tessituras teórico-metodológicas. In: ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto; CUNHA, Jorge Luiz da; BÔAS, Lúcia Villas (Orgs.). Pesquisa (auto)biográfica: diálogos epistêmico-metodológicos. Curitiba: CRV, 2018. p. 65-81.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: 1. artes de fazer. 19. ed. Tradução de Ephraim Ferreira Alves. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

DELMONDES, Marina de Oliveira. Escrevinhações-curriculantes por saraivadas po-éticas. 2022. 298f. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Educação, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2022. Disponível em: https://sappg.ufes.br/tese_drupal//tese_16762_TESE%20DE%20DOUTORADO%20Final-%20Marina%20de%20Oliveira%20Delmondes%20%281%29.pdf. Acesso em: 21 out. 2023.

DELMONDES, Marina de Oliveira; FERRAÇO, Carlos Eduardo. Por uma poética curricular com os cotidianos escolares. Revista Espaço do Currículo (Online), João Pessoa, v.16, n. 2, p.1-12, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/67133/38096. Acesso em: 21 out. 2023.

EMILIÃO, Soymara Vieira. Vida de professora: currículos como romance em escolas públicas do estado do Rio de Janeiro. 2022. 181f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, 2022. Disponível em: https://www.bdtd.uerj.br:8443/handle/1/18203. Acesso em: 21 out. 2023.

FERRAÇO, Carlos Eduardo. Fios de memórias... Sobre possibilidades de escritas de si e invenção de mundos... Educar em Revista, Curitiba, v. 37, e75205, 2021. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/75205/43523. Acesso em: 22 out. 2023.

JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. Tradução de José Cláudio, Júlia Ferreira; revisão Maria da Conceição Passeggi, Marie-Christine Josso. 2. ed. rev. e ampl. Natal, RN: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2010.

LINHARES, Célia. Experiências instituintes na educação pública? Alguns porquês dessa busca. Revista de Educação Pública, [S. l.], v. 16, n. 31, p. 139–160, 2007. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/5192. Acesso em: 01 mar. 2024.

MORAIS, Joelson de Sousa. Fios e tramas em contextos de pesquisaformação e suas implicações na tessitura narrativa de professores/as iniciantes. 2022. 259f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, 2022. Disponível em: https://repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/1237977. Acesso em: 22 out. 2023.

MORAIS, Joelson de Sousa; BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza. A arte da narração nas invenções de si no contexto de uma pesquisaformação. Revista educação e cultura contemporânea, v. 18, n. 54, p. 182–201, 2021a. Disponível em: http://periodicos.estacio.br/index.php/reeduc/article/view/8907/47967858. Acesso em: 22 out. 2023.

MORAIS, Joelson de Sousa; BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza. Encontro consigo e com o outro: tecendo subjetividades em narrativas de uma pesquisaformação na pandemia. Caderno de Letras, Pelotas, n. 40, p. 221-236, 2021b. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/cadernodeletras/article/view/20697/13492. Acesso em: 05 abr. 2024.

OLIVEIRA, Inês Barbosa de. O currículo como criação cotidiana. Petrópolis, RJ: DP et alii; Rio de Janeiro: FAPERJ, 2012.

OLIVEIRA, Inês Barbosa de. Da modernidade desencantada aos reencantamentos possíveis: as criações curriculares cotidianas e seus encantamentos. Revista Espaço do Currículo (Online), João Pessoa, v.16, n. 2, p.1-18, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/67235/38225. Acesso em: 20 out. 2023.

PASSEGGI, Maria da Conceição. Reflexividade narrativa e poder auto(trans)formador

Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 44, p. 93-113, 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8018/5528. Acesso em: 21 out. 2023.

PEREIRA, Marcos Vilela. O limiar da experiência estética: contribuições para pensar um percurso de subjetivação. Pro-Posições, Campinas, v. 23, n. 1 (67), p. 183-195, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pp/a/sQFMpDZ3pfqhFYjwQVmLVQL/abstract/?lang=pt . Acesso em: 22 out. 2023.

RICOEUR, Paul. O si-mesmo como outro. Tradução: Ivone C. Benedetti. 1ª.ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2014.

RICOEUR, Paul. Teoria da interpretação: o discurso e o excesso de significação. Tradução Artur Morão. Edições 70: Lisboa, 2019.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A gramática do tempo: para uma nova cultura política. 3ed. São Paulo: Cortez, 2010.

SOUZA, Elizeu Clementino de. (Auto)biografia, ciência e arte: diálogos com Oliver Sacks. Revista e-Curriculum, São Paulo, v.21, p. 1-17, 2023. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/59921/41861. Acesso em: 18 out. 2023.

Published

2024-12-02

How to Cite

MORAIS, J. de S. AESTHETIC EXPERIMENTATIONS, CURRICULAR CREATIONS AND EVERYDAY LIFE STORIESRESEARCHFORMATION. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 16, n. Ahead of Print (AOP), p. e68373, 2024. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/68373. Acesso em: 18 dec. 2024.

Issue

Section

Continuous demand